نسخه چاپی

مطالبه انتخاباتی رهبری عدم اعتماد به خوشبینان به آمریكا است

عکس خبري -مطالبه انتخاباتي رهبري عدم اعتماد به خوشبينان به آمريکا است

كسانی كه لیستی را از افراد دلسوز، متعهد و انقلابی تهیّه می كنند به اینها اعتماد كنند و طبیعتا به لیستی كه مورد توجه آمریكا باشد یا آنها چشم به آمریكا داشته باشند و احیاناً بخواهند كشور و نظام را دو دستی تقدیم آمریكا كنند اعتماد نكنند.

اشاره: سلب مؤلفه های قدرت از یک کشور و تبدیل آن به یک کشور ضعیف از سوی دشمن در جنگ نرم، موضوع مهمّی بود که در بیانات اخیر رهبر انقلاب مطرح شد. ایشان در همین زمینه فرمودند: « ... بعد که یک ملّت تسلیم‌پذیر شد، دیگر اصلاً احتیاجی به جنگ سخت به‌وجود نمی‌آید؛ اگر هم یک‌وقتی لازم شد، بی‌دغدغه میتوانند این کار را انجام بدهند، که امروز جرئت نمیکنند. آن روز که خدای نخواسته ملّت ایران دچار ضعف بشود، مؤلّفه‌های قدرت خود را از دست بدهد، این کار برایشان خیلی آسان خواهد بود.»

با توجه به اهمیت این موضوع، ضروری است که اولاً این مؤلفه های قدرت شناخته شوند و ثانیاً نسبت و ارتباط آنها را با مقوله هایی چون سیاست داخلی، سیاست خارجی، روابط اقتصادی بین المللی و مسائلی از این قبیل مشخص کرد، و اینکه هر کدام از این مسائل چه اثراتی را در این مؤلفه ها خواهند گذاشت. به همین منظور، گفتگویی را با محمّد کرمی راد انجام داده ايم که در ادامه می خوانید.
 
 ابتدا بفرمایید مؤلفه های قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران چه چیزهایی هستند؟

یکی از موضوعات مهمی که در طول 37 سال گذشته در بحث مؤلفه های قدرت در جمهوری اسلامی ایران مطرح بوده است، موضوع پایداری و مقاومت مردم و پیوند ناگسستنی امت و امامت یا ملت و ولایت است که تعبیر می شود به ولایت فقیه، که یکی از مهم ترین تحولات جهان اسلام و دستاوردهای امام راحل و عظیم الشأن ما بوده است. از دیگر مؤلفه های قدرت ما که مسئله جمعیت و مردم است، سرزمین و جغرافیا است، سیستم حکومت و نظام است و سایر پارامترهای دیگر. دشمنان ما بنابر فرمایشات رهبر عزیز انقلاب همواره در تلاش بوده اند که ملت عزیز ما را تحت فشار قرار بدهند. تحریم ها و شانتاژهای تبلیغاتی در طول این مدت مخصوصا در رابطه با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما از این جمله بوده است. نهایتاً آنچه که آنها را همیشه مأیوس کرده است همین حضور میلیونی مردم، که پایبند به آرمانهای امام و خون شهدا و وفادار به نظام مقدس جمهوری ایران هستند است. به خصوص در راهپیمایی هایی 22 بهمن و یا راهپیمایی روز قدس به دشمن نشان داده اند که در مقابل تهدیدهای توخالی قدرت های پوشالی ملتی پویا، ایستاده و مقاوم هستند. مردمی که با خیابانها می آیند و با قاطعیت شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان نمادی که مرگ بر استعمار و استکبار و استثمار است را سر می دهند. بنابراین یکی از مهم ترین موضوعاتی که مورد توجه رسانه های دنیا قرار می گیرد همین راهپیمایی های 22 بهمن و روز قدس است.

همچنین از جمله مواردی که به اقتدار ملت ما و قدرت ملی ما قوام بیشتری می دهد حضور در عرصه انتخابات است که این هم از مسائلی است که می بینیم دشمنان ما در غرب رصد می کنند و میزان حضور مردم در شعب اخذ رأی و صف های طولانی که برای تعیین سرنوشت خودشان تشکیل می دهد برای آنها بسیار مهم است. این مورد نیز از مسائلی است که خوشبختانه مردم ما با عمل به آن، مهر یأس و ناامیدی را بر دل دشمنان خواهند زد و ان شاءالله روز 7 اسفند روزی خواهد بود که باید بگوییم: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ.


 مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی چگونه در موضوع سیاست خارجی و بحث ارتباط با دشمنان قابل تعریف است و نسبت پیدا می کند؟
 طبیعتاً حضور مردم عزیز ما در راهپیمایی ها و انتخابات قطعاً پیامدهای خاص خودش را خواهد داشت. یکی از مهمّ ترین پیامدهای این حضور تحلیل هایی است که دشمنان به دست خواهند آورد. هرقدر این حضور گسترده باشد دشمن مأیوس تر می شود و بنابراین مجبور هستند که در مقابل اراده ملت مقاوم که بیش از 37 سال ایستادگی کرده اند تمکین کنند و ادبیاتشان را به حالت عرف دیپلماتیک تغییر بدهند و بحث های تحریم و گزینه نظامی روی میز و مسائلی از این قبیل، قطعاً با این حضور فروکش خواهد کرد و اگر هم عاقلانه رفتار کنند باید متوجه این حضور و پیامد باشند. طبیعتا دستگاه دیپلماسی کشور ما و وزارت خارجه هم باید بتواند بهره صحیح را از این حضور میلیونی در محافل و مجالس بین المللی و در گفتگوهایی که با سران کشورهای خارجی دارند ببرند و از این مؤلفه قدرت، استفاده صحیح را ان شاءالله بعمل بیاورند.

دستگاه دیپلماسی باید کاملا به این مسئله واقف باشند که ملت مقاوم ما پشت سر رهبری نظام و پشت سر دیپلمات های خود ایستاده اند و آنها هم با اقتدار کامل، نکات اساسی که سابقاً رهبر عزیز انقلاب ترسیم فرموده اند یعنی عزت حکمت و مصلحت را کاملا مدنظر داشته باشند و هیچگاه از مواضع برحق جمهوری اسلامی ایران یا آن خطوط قرمز عقب نشینی نکنند. این حضور باید موجبات قدرت و دلگرمی بیشتر برای دستگاه سیاست خارجی ما باشد و بتوانند به نحو احسن و اکمل از آن استفاده کنند.


در روابط اقتصادی که با کشورهای خارجی داریم چگونه باید از مؤلفه های قدرت نظام اسلامی حراست کنیم؟ به عنوان مثال در قراردادهای اقتصادی که مخصوصاً در پسابرجام شاهد آنها هستیم، چه نکاتی باید رعایت شود؟
 روال اصلی روابط و ارتباط با کشورها در مناسبات اقتصادی، تجاری و فرهنگی و سیاسی و حتی علمی و دانشگاهی به عهده وزارت خارجه است. وقتی تفاهمنامه ای بین ایران با کشوری به امضاء می رسد، وقتی تبادل فرهنگی می شود و یا احیانا در موضوعات امنیتی پیمان و قراردادی را می بندند طبیعی است که منافع دو طرف را باید مطمع نظر خودشان قرار بدهند. در مسائل اقتصادی هم همین است. یک وقت ممکن است در راستای تقویت بنیه صنعت مان قراردادی را ببندیم، یا شبیه قراردادی که اخیراً با شرکت پژو فرانسه منعقد شده و سایر قراردادهای دیگر، قاعدتاً باید منافع کشور خودمان را کاملاً مدنظر قرار بدهند و موضوعات حقوق بین الملل را کامل رعایت کنند و وعده ها نه خلائی ایجاد کنند در این روند و نه خللی وارد کنند.


 اخیراً شاهد این هستیم که رهبر انقلاب در سخنرانی ها و رهنمودهایشان، موضوع روحیه و گفتمان انقلابی و توجه به شعائر و موضوعات انقلابی را بسیار مورد توجه خود قرار می دهند. علت پررنگ شدن این موضوع را در چه چیزی می دانید؟

رهنمود مقام معظم رهبری و یادآوری این موضوعات، قطعاً به نفع عموم مردم و جامعه است. اگر مقام معظم رهبری همواره مسائل مهم و اساسی و کلیدی را در راستای اهداف بیگانگان و سلطه آنها بر کشورمان گوشزد می کنند بخصوص در ارتباط با جنگ نرم و همچنین جنگ اقتصادی، ناظر به این مسئله است که ملت ما هیچگاه کوتاه نیایند و همواره مراقب دشمن و کمین های دشمن باشند و اجازه نفوذ به آنها را ندهند. چه از طریق مسائل اقتصادی بخواهند راه نفوذ را پیدا کنند چه بخواهند در سایر مناسبات و ارتباطاتی که قرار است برقرار بشود احیاناً روزنه ای را بخواهند پیدا کنند که خدای ناکرده برای آینده نظام مشکلی پیش بیاید.

مسئولین ما در برخورد با دشمنان و ادبیات بعضاً توهین آمیزی که به کار می گیرند و مسائل نامربوطی که مطرح می کنند، باید چگونه عمل کنند؟ با توجه به اینکه بعضاً از سوی مسئولین شنیده می شود که حرفهای آنها مصرف داخلی دارد.

طبیعی است که در چارچوب همان عزت، حکمت و مصلحت باید برخورد کنند و هیچگاه در قبال زیاده خواهی های دشمنان کوتاه نیایند؛ بخصوص اظهاراتی که امروزه ما شاهد هستیم از سوی رژیمی مثل آل سعود و احیاناً برخی کشورهایی که نه وزن سیاسی و نه قدرتی در منطقه دارند انجام می شود. بنابراین روی این موضوع آقایان باید مراقب باشند و اجازه ندهند خدایی ناکرده مشکلاتی برای ایران اسلامی بوجود بیاید، بلکه با شناخت عمیق و دشمن شناسی مناسب رصد کنند و بخصوص مراقب آمریکا و ایادی اش باشند تا در این زمینه همواره نقشه هایشان نقش بر آب شود. در این راستا باید بین دولت و مردم انسجام بیشتر وجود داشته باشد؛ یعنی همین که امام خامنه ای حفظه الله امسال را به عنوان دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری فرمودند این کاملا باید مورد نظر همگان قرار بگیرد که خدای ناخواسته از طریق آن روزنه ای برای نفوذ ایجاد نشود.
 
 مؤلفه های قدرتی که در نظام ما وجود دارد و شما به برخی از آنها اشاره کردید، در مناسبات داخلی چگونه تعریف می شوند؟ یا به بیانی دیگر، خطرات داخلی که این مؤلفه ها را تهدید می کند چه چیزهایی می تواند باشد؟

یکی از موضوعاتی که می تواند در این خصوص حائز اهمیت باشد، موضوع انتخابات پیش رو و تعیین سرنوشت ملت ما است که در بحث انتخابات مجلس و نیز خبرگان باید مورد نظر و توجه همگانی باشد. مردم ما خوشبختانه با بصیرت و آگاهی کارشان را دنبال می کنند اما باید مراقب باشند که اولاً؛ وحدت را حفظ کنند که خودش عامل اقتدار ملّی است و جزو مؤلفه های قدرت است، دوماً؛ همدلی و همزمانی داشته باشند و سوماً؛ با ایثار و گذشت نسبت به تهیّه لیست هایی که مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم اشاره فرمودند که کسانی که لیستی را از افراد دلسوز، متعهد و انقلابی تهیّه می کنند به اینها اعتماد کنند و طبیعتا به لیستی که مورد توجه آمریکا باشد یا آنها چشم به آمریکا داشته باشند و احیاناً بخواهند کشور و نظام را دو دستی تقدیم آمریکا کنند اعتماد نکنند. این مسئله وقتی که از طرف رهبر انقلاب به عنوان یک گرای اصلی و رهنمود مهمّ مطرح می شود، جامعه آن را نصب العین خود قرار می دهند. امیدوار هستیم که ان شاءالله مردم در این مرحله هم به طور کامل و شایسته سرنوشت خودشان را طوری رقم بزنند که افراد انتخاب شده بتوانند مجلسی قوی و مقتدر و محکم در مقابل زیاده خواهی های دشمنان تشکیل بشود، به گونه ای که هم نقش دیپلماتیک خودش را مثل گذشته ایفا بکند هم اینکه بتواند قوانینی را برای بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد و رفع مشکلات مردم و موانعی که دارند تصویب کند. همچنین بتواند در بعد نظارتی خیلی قوی و محکم مسائل مربوط به وظیفه نظراتی خودشان را خوب انجام بدهند تا ان شاءالله مردم هم بیشتر دلگرم بشوند. مردمی که شایسته بهترین خدمت ها هستند و به فرموده امام راحل، ولی نعمتان ما هستند.

۱۳۹۴/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...