نسخه چاپی

پیام‌های ملاقات خصوصی دو روحانی

عکس خبري -پيام‌هاي ملاقات خصوصي دو روحاني

با توجه به به ستیز تاریخی كم و بیش یك هزار ساله دیدار دو مقام عالیرتبۀ روحانی بدون شك یكی از مهمترین رویدادهای دینی ـ سیاسی سالیان اخیر، و بلكه دهه¬های اخیر است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مسجدجامعی در تازه ترین مقاله که در وبلاگش در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین منتشر کرده است، با اشاره به دیدار تاریخی پاپ و پاتریارک کریل، عالی ترین مقام دینی کلیسای ارتدوکس روسیه، این رویداد را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده است.

در مقدمۀ این مقاله آمده است: دیدار پاپ و پاتریارک کریل، عالی ترین مقام دینی کلیسای ارتدوکس روسیه، بدون شک یکی از مهمترین رویدادهای دینی ـ سیاسی سالیان اخیر، و بلکه دهه های اخیر است. عموم تحلیل گران در تحلیل این رویداد به ستیز تاریخی کم و بیش یک هزار ساله این دو کلیسا پرداخته اند که البته در جای خود نکته درستی است، اما مهم رابطه بیش از حد متشنج آنها از آغاز دهه نود قرن گذشته است که باید گفت در مجموع تاریخ جدید بی سابقه بوده است.

دکتر مسجدجامعی در ادامه نوشته است: به لحاظ تاریخی و کلیسایی «مسکو» خود را «رم سوم» می دانست و می نامید و دیگران هم کم و بیش آن را پذیرفته بودند. در طول قرن نوزدهم این کلیسا خود را گرانیگاه ژئوپولتیک ارتدوکسیسم می دانست و حمایت از ارتدوکس های موجود در قلمرو عثمانی را، چه در بخش اروپایی و چه در بخش خاورمیانه ای اش، وظیفه تلقی می کرد و این عامل مهمی در تنظیم سیاست خارجی تزارها بود. مضافاً که پس از سقوط شوروی و حزب کمونیست این کلیسا مهمترین عامل هویت بخش روسیه بود و لذا مورد رجوع و حمایت طبقات مختلف و به ویژه ناسیونالیست ها، اعم از مارکسیست و غیرمارکسیست، قرار گرفت و حتی فردی چون یلتسین در مناسبت های مهم به کلیسا می رفت و به احترام بدان تظاهر می کرد. چرا که این موجب محبوبیت و مقبولیت می گردید.

۱۳۹۴/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...