نسخه چاپی

آموزش ویژه برای قضات پرونده‌های خاص

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به ایجاد دادسراهای ویژه برای برخی موضوعات و پرونده‌ها گفت: قضات پرونده‌های خاص آموزش ویژه می‌بینند كه جزئی از آموزش‌های ضمن خدمت است.

به گزارش نما به نقل از فارس: حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا امینی معاون منابع انسانی قوه قضائیه در خصوص تخصصی شدن محاکم و قضات در آموزش‌های آنها تصریح کرد: تخصصی شدن دو معنا دارد که یک معنای آن تخصصی شدن محاکم است که در این خصوص بخشی را قانون پیش‌بینی کرده است و بخشی نیز بر اساس اختیارات در تقسیم داخلی به همین ترتیب قرار داده شده است برای مثال در تهران دادسرای جرایم رایانه‌ای، جرایم اقتصادی، دادسرای ارشاد و دادسرای امنیت وجود دارد که به صورت تخصصی تقسیم شده‌اند.

حجت‌الاسلام امینی خاطر نشان کرد: در خصوص محاکم نیز برخی تقسیم‌ها صورت گرفته است یعنی ما دادگاه اطفال و خانواده را به شکل تخصص در دستگاه قضا داریم ولی برخی نیز به تفکیک درون قوه جایی که پرونده‌ها به اندازه کافی باشد این تفکیک صورت می‌گیرد.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه تصریح کرد: اکنون قضاتی که به جرایم پزشکی رسیدگی می‌کنند متفاوت هستند یا مجتمع‌هایی بر حسب گرایشات تفکیک یا تخصصی شده‌اند یعنی بخشی حسب قانون و بخشی حسب تفکیک که دادگستری‌ها انجام می‌دهند صورت می‌‌گیرد.

وی گفت: از سوی دیگر در مقام ارجاع نیز صلاحیت‌های افراد در ارجاع پرونده‌ها در نظر گرفته می‌شود یعنی ذوق قضات تجربه، تجربه کاری و مهارت آنها در اجرای پرونده‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام امینی ادامه داد: در آموزش‌ها حسب موارد آموزش‌های تخصصی لحاظ می‌شود یعنی در دوره‌های مختلف آموزش‌های ویژه برای قضات خاصی در نظر گرفته می‌شود. در کل استان‌ها کسانی که احیاناً به جرایم رایانه‌ای رسیدگی می‌کنند تحت آموزش‌های خاصی قرار می‌گیرند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه افزود: معمولاً آموزش‌های تخصصی جزئی از آموزش‌های ضمن خدمت است و اساساً در درجه اول آموزش‌های ضمن خدمت بیشتر به کارکردهای تخصصی معطوف است چه آنهایی که در دادگاه‌های خاص مورد توجه هست مثل آموزش‌های دادگاه انقلاب و قضات دادگاه انقلاب که با آموزش قضات دادگاه خانواده یا اطفال متفاوت است.

وی تأکید کرد: در برخی موارد که پرونده‌ها نوعاً‌ ویژه هستند در آموزش‌ها نیز آنها را به شکل ویژه در نظر می‌گیریم و در کل در خصوص آموزش‌های ضمن خدمت این کار به شکل روتین بر اساس تشخیص کمیسیون‌های آموزشی هر استان و تقدیمی که طراحی می‌شود جریان دارد.

حجت‌الاسلام امینی خاطر نشان کرد: برخی آموزش‌های تخصصی نیز به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شود یعنی برنامه خاصی در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت در کار نیست چرا که این آموزش‌ها به طور دائم در حال انجام است. یعنی شأن ما و کمیسیون‌های مربوطه در استان‌ها این است که موضوعات مورد نظر را شناسایی کنند و تقویم آموزشی طراحی کنند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه گفت: این تقویم پس از طراحی توسط کمیسیون‌ها در تهران تصویب شده و مجدداً به استان‌ها ابلاغ می‌شود و استان‌ها برابر تقویم سالیانه برنامه‌های آموزشی را تکرار می‌کنند.

وی افزود: آموز‌ش‌های بدو خدمت نیز همواره کارآموزان جدیدی را به دوره‌های مختلف در مراکز مختلف کشور معرفی می‌کنند و در گروه‌هایی ساماندهی می‌شوند و برابر سرفصل تصویب شده توسط شورای آموزش قوه قضائیه آموزش می‌بینند و در انتها وارد سیستم قضایی می‌شوند.

۱۳۹۴/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...