نسخه چاپی

آزمایش دی ان ای مشخص كرد بمب گذار آنكارا ترك بوده است

به گفته یكی از مقام‌های امنیتی تركیه، آزمایش دی‌ان‌ای نشان می‌دهد مسئول حمله مرگبار آنكارا، بر خلاف ادعای دولت تركیه از اتباع این كشور بوده است.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، چهارشنبه هفته گذشته انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده کنارِ چند اتوبوس نظامی حوالی پایگاه نیروهای مسلح ترکیه در آنکارا 29 کشته به جا گذاشت.



فردای آن روز احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه صالح نجار، یکی از نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق، متولد شهر حسکه در شمال شرق سوریه، را مسئول این حمله دانست.



با این وجود، گروه موسوم به شاهین‌های آزادی کردستان یا «تاک» 30 بهمن مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.



در عین حال، یکی از مقام‌های امنیتی ترکیه سه‌شنبه (4 اسفند) با استناد به دی‌ان‌ای جمع‌آوری شده از محل انفجار اعلام کرد بمب‌گذار فردی به نام عبدالباقی سومر، متولد شهر وانِ ترکیه بود. اعلام این خبر کاملاً با ادعاهای تاک همخوانی دارد.



داوود اوغلو پیشتر اعلام کرده بود تاک قصد دارد با قبول مسئولیت این انفجار توجه‌ها را از یگان‌های مدافع خلق دور کند، چرا که همه گروههای مسلح حاضر در منطقه بخشی از «یک ساختار تروریستی» هستند.



وی گفت: «با تلاش‎های فراوان و سریع واحدهای امنیتی‌مان، کاملاً روشن شده که این حمله با همکاری یگان‌های مدافع خلق و پ‌ک‌ک انجام شده است.»



این مقام ترک که خواست نامش فاش نشود گفت: «گزارش دی‌ان‌ای منتشر شده و متوجه شدیم بمب‌گذار نجار نبوده است.»



وی افزود: «دی‌ان‌ای بمب‌گذار با پدر عبدالباقی مطابقت دارد. بر اساس گزارش، به نظر می‌رسد عبدالباقی سومر بمب‌گذار بوده است.»



به گفته خبرگزاری آناتولی، دادستان ترکیه نیز این گزارش را تایید کرده است.



ترکیه یگان‌های مدافع خلق و بازوی سیاسی آن یعنی حزب اتحاد دموکراتیک را هم‌پیمان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند.



پ‌ک‌ک از دهه 1980 برای کسب خودمختاری با دولت آنکارا در جنگ بوده است.



رهبر یگان‌های مدافع خلق ضمن ردّ اتهام دست داشتن در این حمله، اعلام کرد ترکیه سعی دارد انفجار آنکارا را بهانه‌ای برای تشدید حملات خود به سوریه قرار دهد.



آنکارا که وعده داده است انتقام حملۀ آنکارا را از مسببانش بگیرد، برای چند روز پیاپی مواضع یگان‌های مدافع خلق را در شمال سوریه هدف قرار داد.


البته حملات آنکارا با پیشروی نیروهای کرد و همچنین نیروهای دولت سوریه علیه تروریست‌های داعش در نزدیکی مرز این کشور عربی با ترکیه، هم زمان بود.

۱۳۹۴/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...