نسخه چاپی

رمالی از فضای واقعی تا فضای مجازی

در بازار مكاره رمالان هر شیوه و شگردی كه دلتان بخواهد یافت می‌شود، به قول قدیمی‌ها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد. مهم شیوه و شگرد نیست،مهم رسیدن به پول‌های بی‌زبان است. اما گاهی هدف رسیدن به پول نیست، بلكه اجرای نقشه‌های سیاه و نابودی خانواده‌هایی است كه در سودای حل مشكلات به دام آن‌ها گرفتار می‌شدند. شگرد‌ها اما برای رسیدن به هدف با پیشرفت تكنولوژی تغییر می‌كند، حالا شاید رمالان مقابل‌مان حضور نداشته باشند و در فضای مجازی به بخت گشایی و حل مشكلات بپردازند اما، نیات شوم خود را اجرا می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،کولی‌های سیخ و منقل بدست با رمالی از فضای واقعی تا فضای مجازی
جمله آشنای «کف دستت رو ببینم» نخستین تصویری است که از رمالی و فالگیری مقابل چشم‌هایمان نقش می‌بندد. افرادی که از روی کف دست، فال و اقبال و سرنوشتی که قرار است چند روز و هفته و شاید چند سال دیگر رقم بخورد پیشگویی می‌کنند. کمی که علم پیشرفت کرد، فعالیت این گروه هم شکل و شمایل عوض کرد. خواندن سرنوشت از کف دست به خواندن سرنوشت از ته فنجان قهوه بدل شد؛ این‌بار رمال‌ها در خیابان‌ها دوره نمی‌افتادند تا با حرف‌های صد من یک غاز، مردم را تلکه کنند. کمی بعد، این گروه از افراد به جای آنکه در خیابان‌ها بگردند و کسب درآمد کنند، آرایشگاه‌های زنانه یا قسمتی از خانه‌هایشان را به این کار اختصاص دادند. برای این کار کارت‌هایی هم به نام خودشان‌ چاپ کردند.

رمالی برای سرقت

کارت‌هایی که شرط پذیرش مشتریان، وقت گرفتن از پیش و پرداخت هزینه‌های متفاوت بود. رمالی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری است؛ شاید به همین دلیل است که این افراد بار‌ها سر اقشار مختلف جامعه را کلاه گذاشته‌اند. اما این روش پذیرش هم تغییر کرد و با سرعت تکنولوژی سرعت گرفت، حالا فضای مجازی جولانگاه این صنف شیادان است.

ناپدید شدن دختر دانشجوی کار‌شناسی ارشد با هشت میلیون تومان پول نقد و طلا از خانه‌شان، یکی از پرونده‌هایی است که عاملان آن رمال‌ها بودند. با ناپدید شدن دختر جوان تحقیقات برای یافتن او آغاز شد و کارآگاهان دریافتند یک روز پس از شکایت، تلفن همراه دختر گمشده به فرد نا‌شناسی واگذار شده و او آپارتمان مسکونی مادرش را نیز با وکالت بلاعزل فروخته است. در ادامه تحقdقات کارآگاهان به سرنخ‌هایی از پسر جوانی در زندگی دختر ناپدید شده رسیدند و بدین ترتیب پسر جوان بازداشت شد. او در تحقیقات به پلیس گفت: با این دختر در یک مجلس مداحی آشنا شدم و پس از اطلاع از اختلاف والدینش با پیشگویی و رمالی توانستم ذهن او را تسخیر کنم به طوری که او آپارتمان مادرش را فروخت و بخشی از پول آن را به من داد و هم‌اکنون در خانه کوچکی که در جنوب شهر اجاره کرده، زندگی می‌کند.

دلایل مراجعه به رمالان

سرهنگ کارآگاه مهرداد امیدی، معاون سابق مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی کشور در رابطه با رمالی و فالگیری می‌گوید: «دو دلیل وجود دارد که مردم به رمالان مراجعه می‌کنند. علت نخست‌ به خاطر تفریح است؛ معمولا افرادی که در طبقه مرفه جامعه زندگی می‌کنند به سراغ این کار می‌روند. آن‌ها این موضوع را یک تفنن می‌دانند و برای همین حاضر هستند محض تفریح، برای هر چه گفته می‌شود، پول بپردازند. در حالت دوم، بروز برخی مشکلات باعث می‌شود فرد به سراغ رمال و فالگیر برود. معمولا در شرایط سخت یکی از راه حل‌هایی که افراد به آن فکر می‌کنند، سحر و جادو است تا شاید بتوانند با این روش بر مشکلات فائق آیند.

معاون سابق مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی کشور در ادامه تاکید می‌کند: البته پایگاه اجتماعی این افراد مشخص نیست. افراد در جایگاه‌های مختلف ممکن است دست به دامن فالگیران شوند. به همین دلیل نمی‌توان وضعیت مالی را ملاک و معیاری برای بررسی این موضوع در نظر گرفت. با این حال سطح تحصیلات و میزان اعتقادات مذهبی در میزان گرایش افراد نقشی تعیین‌کننده دارد. هر چه فرد تحصیلات دانشگاهی بیشتر‌ و اعتقاد قوی‌تری داشته باشد، کمتر به سوی جادو و سحر جذب می‌شود.»

جنایت سیاه

از دست دادن پول و پرداخت هزینه آن هم برای چیزی که وجود ندارد، به خودی خود نگران‌کننده است، اما این مسأله زمانی حاد و نگران‌کننده‌تر می‌شود که ردپای جنایات سیاه رمالان به این بازار باز شود. مدتی قبل رمال شیطان صفتی دستگیرش شد که ۱۵ دختر و زن جوان را مورد آزار و اذیت قرار داده بود. رسیدگی به پرونده رمال شیطان صفت، با شکایت زن جوانی در پلیس آگاهی استان تهران آغاز شد. این زن گفت: مدتی قبل از طریق تبلیغات خیابانی، با مرد رمالی آشنا شدم. او می‌گفت که می‌تواند طلسم سیاهی را که زندگی‌ام را فراگرفته است باطل کند. من هم که فریب حرف‌هایش را خورده بودم از او خواستم تا به من کمک کند. مرد رمال پس از آن به بهانه باطل کردن طلسم، محلولی به من داد و از من خواست آن را بنوشم من هم همین کار را کردم، اما پس از نوشیدن محلول، رمال تبهکار گفت که باید با گلاب و زغفران روی بدنم، دعایی را بنویسد و به این بهانه بود که مرا مورد آزار و اذیت قرار داد. با تحقیقات پلیسی رمال شیطان صفت بازداشت شد و در بررسی‌ها مشخص شد او به این شیوه و شگرد ۱۵ دختر و زن جوان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است.

معاون سابق مبارزه با جعل و کلاهبرداری در این باره می‌گوید: این موضوع زمانی به نگرانی تبدیل می‌شود که بحث سو‌ء استفاده‌های جنسی مطرح شود. اینجاست که قربانیان این پرونده‌ها در دامی می‌افتند که خودخواسته وارد آن شده‌اند و راهی برای رهایی ندارند.

جولان در فضای مجازی

همان‌طور که گفتیم چند وقتی است که فرم و شکل رمالی و فالگیری زمین تا آسمان تغییر کرده و مدل آن از کارت و کف بینی به پرداخت اینترنتی و ارسال ایمیل ارتقا یافته است. در حقیقت پای این کلاهبرداری به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شده است. امروزه کمتر پیش می‌آید که صفحه‌ای در فضای مجازی را باز کنی و در گوشه و کنار آن، صحبت از شانس و خبرهایی از آینده نباشد.

روح‌الله مومنی‌نسب، کارشناس فضای مجازی می‌گوید: «زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود، هزینه‌هایی کم به او پیشنهاد می‌شود تا ریسک کند و این فالگیری را بیازماید. فرد فکر می‌کند چیزی از دست نمی‌دهد و اقدام به خرید وسایلی جعلی و ساختگی مثل مهره مار می‌کند؛ وسایلی که جعلی و ساختگی است. حالا اگر جنسی که خریده شده ارسال نشود فرد به خود دلداری می‌دهد که پول زیادی را از دست نداده است. اگر هم کاربر، مهره مار را دریافت کند، بعد از مدتی می‌بیند که هیچ استفاده‌ای ندارد و آن را دور می‌اندازد. متاسفانه چیزی که دور انداخته نمی‌شود خرافه و اعتقاد به موثر بودن سحر است. این مسأله در طولانی مدت به فرد آسیب می‌زند.

این تمام ماجرا نیست؛ روی دیگر قضیه هم‌ زن یا مردی قرار دارد که با ترفند و گفتن دروغ‌های فراوان، قصد دارد مبلغی پول از شما بگیرد. درست مانند پسر ۲۰ ساله‌ای که مدتی قبل توسط پلیس فتای اراک دستگیر شد یا متهم جوانی که با پیشگویی و رمالی از مالباختگانش از ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون ریال پول گرفت و توسط پلیس فتای بیرجند به دام افتاد. فرد دیگری با تبلیغات فریبنده در فضای مجازی و اغفال کاربران، پس از دریافت مبالغ هنگفتی از آن‌ها با گفتن جملات و اطلاعات معمولی از کاربران، آن‌ها را فریب می‌داد که او نیز توسط پلیس فتای اصفهان بازداشت شد.

نقشه سیاه در فضای مجازی

اما مجازی بودن این فضا به این معنا نیست که رمالان نقشه های شوم و سیاه خود را نمی توانند اجرا کنند. یکی از این جرایم هک کامل رایانه است. این افراد می‌توانند فقط با ارسال یک متن تلفن همراه یا رایانه شما را هک کنند و به تمام عکس‌های خصوصی، شماره‌های تماس و ایمیل‌ها دست پیدا کنند. گاهی هم با ورود به بانکداری مجازی از طریق دستگاه شما، هکری که پشت سایت قرار دارد، اطلاعات کامل حساب شما در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و در فرصتی مناسب کل حساب را خالی می‌کند.

شیوه‌های فال فضای مجازی به اینجا ختم نمی‌شود و راه‌های دیگری هم ‌ دارد. حتما شما هم پیامک‌ها یا کامنت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه پیامی را به ۱۰ تا ۲۰ نفر دیگر ارسال کنید، دیده‌اید. معمولا محتوای این پیامک‌ها مفهوم چندانی ندارد، اما این مطالب خودش نوعی کلاهبرداری است. چرا؟ پاسخ اینجاست که این نوع کلاهبرداری به این دلیل است که هر چه‌قدر یک مطلب در فضای مجازی بیشتر منتشر شود یا لایک بیشتر بخورد، از نظر مالی برای مخترع و مبتکر آن، سود بیشتری دارد. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، چرا که دست‌های زیادی پشت این پرده است که هدفش صرف درآمدزایی نیست. روح الله مومنی نسب، کار‌شناس فضای مجازی می‌گوید: «علاوه بر اینکه افزایش تعداد لایک و گردش یک متن در فضای مجازی برای فرستنده متن درآمد مالی دارد، باعث ترویج خرافات و از بین رفتن ایمان و اعتقاد‌ افراد می‌شود. این موضوع به پیکره فرهنگ و جامعه یک ملت صدمات مخرب زیادی وارد می‌کند.»


۱۳۹۴/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...