نسخه چاپی

مجهزترین اتاق تمیز كشور در شیراز راه اندازی شد

مجهزترین و تمیزترین اتاق تمیز(clean room) كشور، با حضور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در دانشگاه علوم پزشكی شیراز، آغاز به كار كرد.

به گزارش نما به نقل از برنا، در این آیین که روز گذشته برگزار شد، همزمان با آغاز به کار این اتاق تمیز، دو داروی تهیه شده در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم معرفی شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در این آیین، گفت: توسعه فناوری و تولید داروها، می تواند کمک بزرگی به سلامتی مردم باشد و امیدواریم که از سوی دولت و مجلس بودجه کافی برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تلاش هایی که انجام شده است، ادامه داد: در هر قطب از قطب های آموزشی کشور یک اتاق تمیز و آزمایشگاه جامع داریم و امروز، هشتمین اتاق تمیز کشور در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتتاح شد که زیرساختی برای استفاده سایر دانشگاه ها است و امیدواریم زمینه ای برای حرکت محققان به سمت پیشرفت فناوری در بخش سلامت باشد.

ملک زاده ساخت دستگاهfblc در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را که در این آیین از روند ساخت آن دیدن شد را اقدامی بسیار مهم و نشان دهنده همت و تلاش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد.

وی گفت: هزینه ایجاد یک اتاق تمیز در یک محیط نیمه صنعتی چیزی در حدود هفت میلیارد تومان است که بودجه های اختصاص داده شده به کارهای تحقیقات و فناوری در کشور ما جوابگوی این مورد نیست و اگر همت خود دانشگاه علوم پزشکی شیراز نبود و این هزینه از محل صرفه جویی های دانشگاه تامین نمی شد، امروز شاهد افتتاح این اتاق نبودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: در تحقیقات پیشرفت چشمگیری داشته ایم و می توانیم ادعا کنیم که بیشترین تولید علم را در منطقه خاورمیانه و آفریقا و کشورهای اسلامی داریم و باید زیرساخت هایی ایجاد کنیم تا مقالات به نتیجه و بهره برداری برسد.

دکتر "ملک زاده" یادآور شد: اگر می خواهیم فناوری را توسعه دهیم، باید توجه ویژه ای به فناوری داشته باشیم؛ تولید مقالات و استنادات موجب افتخار برای کشور است، اما زمانی می توانیم پیشرفت کنیم و برای فارغ التحصیلان، اشتغال ایجاد کنیم که فناوری داشته باشیم و در کنار این فناوری، شرکت های دانش بنیان می توانند تولیدات دارویی را که در اختیار کشورهای دیگر است، در اختیار متخصصان داخل کشور قرار دهند که این در حقیقت بهترین نوع کارآفرینی و اشتغال است.

وی با اشاره به دو دارویی که امروز در این آیین معرفی شد، گفت" 80 تا 90درصد داروهای موردنیاز کشور، در داخل تولید می شوند که با نمونه های خارجی، برابری می کنند.

رییس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این آیین گفت: آموزش در کشور ما سابقه طولانی دارد، دانشگاه جندی شاپور در تاریخ کشور ما سرآمد است و کتاب های ابن سینا در دنیا معروف است و در دانشگاه های معتبر دنیا درس داده می شود.

"حسین وطن پور" با بیان اینکه پژوهش در کشور به خوبی توسعه پیدا کرده است، آن را از افتخارات کشور دانست که در سراسر دنیا بسیاری از ایرانیان، در قله های علم و تحقیق و پژوهش هستند و نقش ما در توسعه علم در دنیا بسیار بالا است.

وی گفت: در سال 2015 میلادی، چهارده هزار مقاله در زمینه های مختلف علوم پزشکی چاپ کرده ایم و نباید پژوهش را متوقف کرد؛ بلکه باید از این مقالات بهره برداری کنیم و در حوزه فناوری هم جایگاه خود را در دنیا نشان دهیم.

ایجاد زیرساخت تولید دانش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رییس دفتر توسعه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با جدیت و تلاش رییس دانشگاه و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یک زیرساخت اولیه و خوب ایجاد کرده است و باید تلاش کنیم تا شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد به درآمدزایی برسند و دانشگاه بتواند از آن ها بهره برداری کند.

دکتر "وطن پور" افزود: این مسیری که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شروع شده با قوت و جدیت و تلاشی که دانشجویان این دانشگاه در دانشکده داروسازی و اعضای هیات علمی انجام می دهند، موجب رشد و توسعه دانشگاه در زمینه های مختلف می شود.

آغازی برای توسعه بیشتر فناوری پزشکی در شیراز

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این آیین، ابراز امیدواری کرد افتتاح این اتاق تمیز، آغاز به کار خط تولید پروبیوتیک و این دو داروی جدید، آغازی برای تلاش خیلی سریع دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای تولید دارو و درمان بیماران نیازمند به این دارو، باشد.

"محمدهادی ایمانیه" افزود: امروز در راستای اقتصاد مقاومتی، ترویج علم، خودباوری، اعتمادسازی، با همت و تلاش استادان دانشکده داروسازی، شاهد بهره برداری از اتاق تمیز دانشکده داروسازی هستیم این آغاز راه است و با غیرت و همت عزیزان در دانشگاه، باید با سرعت و تلاش به جلو حرکت کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به توافق شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یک شرکت در برلین آلمان، افزود: بیماری ام.اس در همه جای دنیا وجود دارد و در فارس بر اساس آمارها، 6 هزار بیمار مبتلا به ام.اس ثبت شده داریم که شاید این آمار با توجه به تعداد کسانی که مراجعه نکرده و هنوز ثبت نشده اند، آمار به 10 هزار مورد هم برسد.

وی اضافه کرد: بیشتر این بیماران از قشر جوان و خانم ها هستند و اگر به موقع درمان شوند، می توانند از نظر اجتماعی و خانوادگی تاثیرگذار باشند که این اهمیت خط تولید این دارو را بالاتر می برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در هشت ماه آینده، خط تولید داروی " اینترفرون بتا" را راه اندازی کنیم.

وی گفت: استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بهترین های دنیا هستند و از تلاش های شبانه روزی همکاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشکده داروسازی، که با همت و غیرت در راه حفظ حرمت و جایگاه دانشگاه حرکت می کنند، تشکر میکنم.

دکتر ایمانیه از تلاش های دکتر "ملک زاده"، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در توسعه فعالیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تقدیر کرد.

۱۳۹۴/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...