نسخه چاپی

محافظت جدی از صندوق صدقات

معاون مشاركت‌های مردمی كمیته امداد از محافظت جدی از صندوق صدقات كمیته امداد خبر داد و گفت: كمیته امداد امام خمینی(ره) برای حفاظت از نیت‌های خیران و نیكوكاران صندوق صدقات الكترونیكی را جایگزین برخی صندوق‌ها می‌كند.

به گزارش نما به نقل از برنا، مصطفی خاکسار قهرودی در نشست خبری امروز خود با اشاره به برگزاری جشن نیکوکاری در سال جاری اظهار داشت:‌ این جشن در روزهای 12، 13 و 14 اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی در ادامه اذعان داشت: جشن نیکوکاری 12 اسفند در پایگاه‌های مدارس، 13 اسفند پایگاه‌های کمیته امداد در سراسر کشور و 14 اسفند ماه در پایگاه‌های نهاد جمعه و مسیرهای پیاده‌روی برگزار خواهد شد.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه 65 هزار پایگاه آماده جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در جشن نیکوکاری هستند، عنوان کرد: از این تعداد 15 هزار پایگاه مردمی است و در معابر و خیابان‌ها دایر می‌شود و 50 هزار پایگاه مربوط به مدارس است و در مدارس دایر خواهد بود.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد افزود: بسیج نیز دراین زمینه همکاری داشته است اما پایگاه اختصاصی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کمک‌های جمع‌آوری شده قبل از آغاز سال جدید در اختیار خانواده‌های نیازمند و مددجو قرار خواهد گرفت، گفت: کمک‌های جمع‌آوری شده در مدارس توسط انجمن اولیا و مربیان توزیع خواهد شد و در واقع کمیته امداد هیچ نقشی را در خصوص نحوه توزیع کمک‌ها در مدارس ندارد.

خاکسار قهرودی با اشاره بر اینکه در اینکار رسانه‌ها نقش مهم را ایفا کردند، خاطر نشان کرد: در گذشته کارهای خوبی در امداد انجام شده است که از آن جمله می‌توان به طرح‌های اکرام ایتام و محسنین اشاره کرد که در دوره جدید این طرح‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به استقبال خیران و نیکوکاران جهت کمک به خانواده‌های محرومان و فقرا، گفت: علیرغم اینکه مردم با مشکلات اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند اما میزان کمک‌ها در طی سال جاری کاهش پیدا نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد کمیته امداد به مؤسسات خیریه تصریح کرد: امداد هیچگاه این مؤسسات را به عنوان رقیب خود نمی‌داند به طوریکه در حال حاضر بیش از 3 هزار خیریه در کشور فعال هستند که کمیته امداد با 1200 خیریه تعامل مؤثر و مستمر دارد.

خاکسار قهرودی همچنین به ظرفیت قابل توجه مراکز و مؤسسات خیریه اشاره کرد و افزود: در این زمینه نسبت به گذشته 160 درصد رشد داشته‌ایم و در واقع تعداد خیریه افزایش قابل توجهی را داشته است. ضمن اینکه این مراکز کمک‌های قابل توجهی را در بخش تأمین مسکن نیازمندان، جهیزیه برای زوجین و هزینه بیماران را پرداخت کرده‌اند.

وی یکی دیگر از اقدامات کمیته امداد را راه‌اندازی مراکز نیکوکاری دانست و عنوان کرد: در حال حاضر 940 مرکز نیکوکاری در کشور تشکیل داده شده است که در آینده این مراکز تبدیل به شبکه نیکوکاری خواهند شد.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه گفت: در 9 ماهه سال جاری 92 میلیارد تومان اعم از خدمات نقد و غیرنقد توسط مراکز نیکوکاری جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

به گفته خاکسار قهرودی هم اکنون 120 هزار نفر به صورت افتخاری در این مراکز فعالیت می‌کنند ضمن اینکه 310 حامی نیز جذب این مراکز شده‌اند.

خاکسار قهرودی با تأکید مجدد بر اینکه طی سال‌های اخیر و علیرغم مشکلات اقتصادی مردم استقبال هموطنان برای کمک به نیازمندان و مددجویان کاهش پیدا نکرده است، افزود: در سال 94، طرح‌های مختلفی جهت افزایش کمک‌های مردمی و به شیوه‌های جدید اجرا شده است.

وی در ادامه بیان داشت: در جشن نیکوکاری سال گذشته، 82 میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم در پایگاه‌های کمیته امداد و مصلاهای نماز جمعه جمع‌آوری شد ضمن اینکه 23 میلیارد تومان نیز در مدارس آموزش و پرورش جمع‌اؤری و در اختیار دانش‌آموزان نیازمند شناسایی شده قرار گرفت.

خاکسار قهرودی اضافه کرد: همچنین در جشن عاطفه سال 93، 44 میلیارد تومان جمع‌آوری شده است که بر اساس‌آمار کمک‌های مردمی هر ساله رو به افزایش است.

به گفته وی، هم اکنون 7.5 میلیون صندوق صدقات اعم از صندوق‌های صدقات کوچک در منازل، بزرگ در معابر، متوسط در فروشگاه‌ها وجود دارد که درآمد حاصله از صندوق صدقات در سال گذشته 245 میلیارد تومان بوده است که بطوریکه نسبت به سال 92، 20 درصد رشد داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته در بحث کمک‌های مردمی، کمک‌های غیر مستقیم و مستقیم و همچنین زکات در آمارها و اطلاعات ثبت می‌شد بیان داشت: در دوره جدید نحوه کسب اطلاعات و آمار کمک‌ها نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و ما از ثبت موارد غیرمستقیم و اطلاعات و آمارها جلوگیری می‌کنیم و در واقع اینگونه ثبت اطلاعات ما را به آمارهای واقعی نزدیک‌تر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به خشکسالی در برخی از استان‌ها کشور تصریح کرد: این امر منجر به کاهش محصولات و به تبع کاهش زکات در کشور شده است.

خاکسار قهرودی در ادامه نشست خبری با اشاره به مصوبه شورای زکات در ابتدای سال جاری گفت: بر اساس این مصوبه مبالغ جمع‌آوری شده بیشتر در بحث کمک به فقرا و نیازمندان هزینه می‌شود به طوری که در گذشته 70 درصد از زکات در پروژه‌های عمرانی عام المنفعه و 30 درصد در بخش نیازمندان هزینه می‌شد که این آمار هم اکنون بالعکس شده است.

وی در ادامه با اشاره به نظارت دستگاه‌های مسئول در نحوه تمرکز موسسات و مراکز خیریه گفت: طبق قانون وظیفه این کار به عهده صادرکنندگان مجوز (وزارت کشور، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی) است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه با اشاره به ایمن‌سازی صندوق‌های صدقات خاطر نشان کرد: در این زمینه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است و از آن جمله می‌توان به اصلاح‌ قفل‌های صندوق صدقات و به تبدیل قفل‌های معمولی به قفل‌های رمزدار اشاره کرد علاوه بر اینکه بهانه ورودی صندوق‌های صدقات به طوری طراحی خواهد شد تا پول به راحتی از آن خارج نشود.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه در اواسط سال آینده تغییرات اشاره شده در صندوق‌های بزرگ صورت خواهد گرفت گفت: طبق مطالعات صورت گرفته در برخی از صندوق‌های صدقات در استان‌ها مشخص شده که تغییرات در صندوق‌های صدقات منجر به افزایش کمک‌های مردمی (30 الی 40 درصد) شده است.

در ادامه نشست خبری با اشاره به شیوه‌های نوین کمیته امداد جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی نیکوکاران و خیران تصریح کرد: استفاده از درگه‌های جدید اینترنتی و پرداخت از طریق تلفن ثابت و موبایل شیوه‌های در امر مشارکت‌های مردمی محسوب می‌شود.

خاکسار قهرودی با اشاره به اینکه خیران و نیکوکاران می‌توانند با شماره‌گیری *8877 # کمک‌های نقدی خود را به نیازمندان و مددجویان اهدا کنند، گفت: سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل آمادگی خود را برای اجرای این طرح کرده‌اند ضمن اینکه در آینده از طریق تلفن‌های ثابت نیز می‌توانند کمک‌های نقدی خود را نیازمندان و مددجویان اهدا کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه در آینده نزدیک تغییرات دیگری در نحوه جمع‌آوری کمک‌های مردمی صورت خواهد گرفت، بیان داشت: تمامی طرح‌ها در راستای افزایش مشارکت‌های مردمی است به طوریکه در آینده نزدیک خدماتی برای جمع‌آوری صندوق‌های صدقات در منازل اجرا خواهد شد.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد در ادامه با اشاره به اینکه در 10 ماهه سال 93، 226میلیارد تومان در بخش صدقات جمع‌اوری شده است گفت: این آمار در 10 ماه گذشته 245 میلیارد تومان و با رشد 8 درصد رسیده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در گذشته بیش از 40 طرح با عنوان‌های مختلف به جمع‌آوری کمک‌های مردمی انجام شده است،‌ گفت: ما در تلاش هستیم که در سال آینده مقدار طرح‌ها را کاهش و به 5 طرح برسانیم.

وی همچنین به شعار جشن نیکوکاری امسال اشاره کرد و گفت: بهار همدلی، شکوه مهربانی، جشن نیکوکاری، شعار امسال خواهد بود.

۱۳۹۴/۱۲/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...