نسخه چاپی

سفرهای شاد با مجوزهای زیرزمینی!

اتوبوس آتش می گیرد و تعدادی از مسافران آن به بیمارستان منتقل می‌شوند كه البته حادثه خسارت جانی نداشت. این اتفاق به تازگی برای یكی از تورها رخ داد، توری كه هنگام تبلیغ، بر روی داشتن "مجوز معتبر از آژانس گردشگری" تاكید كرده بود، اما به وقت حادثه، هیچ آژانسی مسوولیت تور و البته مسافران آن را قبول نكرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: اتوبوس آتش می گیرد و تعدادی از مسافران آن به بیمارستان منتقل می‌شوند که البته حادثه خسارت جانی نداشت. این اتفاق به تازگی برای یکی از تورها رخ داد، توری که هنگام تبلیغ، بر روی داشتن "مجوز معتبر از آژانس گردشگری" تاکید کرده بود، اما به وقت حادثه، هیچ آژانسی مسوولیت تور و البته مسافران آن را قبول نکرد.

قیمت این مجوزهای معتبر بسته به نوع تور، 30 تا 200 هزار است که از آژانس‌های مسافرتی خریده می‌شود تا گیر و گرفتاری پیش نیاید، مثلا پلیس اتوبوس گردشگران را به خاطر غیرمجاز بودن تور، متوقف نکند.

بعضی آژانس‌ها یک تعهد هم از مجری غیرمجاز تور می‌گیرند تا اگر حادثه‌ای رخ داد، همه مسؤولیت پای خودشان باشد، اینطوری مثلا اگر اتوبوس آتش گرفت و یا پلیس به دلیل مشاهده رفتارهایی خلاف شرع تور را متوقف کرد، مسؤولیتی متوجه آژانسی که خلاف مقررات رفتار کرده است، نباشد!

برگزاری تور برای بعضی‌ها به همین سادگی است، آن هم تورهای ارزان که فضای مجازی، دفتر کارشان است و دوستان، همکلاسی‌ها و خانواده، مشتریان ثابت‌شان که البته آنها نیز بعد از مدتی غیرمستقیم وسیله تبلیغ چنین تورهایی می‌شوند.

تورهایی که بسته به نوع مجری، خدمات متفاوتی را به مسافران‌شان عرضه می‌کند که گاه مقید به رعایت ضابطه است و گاه آنقدر سرگرم‌کننده و مفرح که دیگر جایی برای اعتراض باقی نمی‌گذارد. این جریان فقط به تورهای داخلی محدود نمی‌شود و بر سر گرفتن مجوز تورهای خارجی نیز با آژانس‌ها معامله می‌شود.

تعداد گروه‌های زیرزمینی که درحال اجرای تور با مجوز غیرمعتبر و یا معتبر اما کاذب هستند، آنقدر افزایش یافته که به نظر می‌رسد از حوصله برخورد کردن هم دیگر خارج شده است.

سهند عقدایی، عضو کارگروه طبیعت‌گردی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران به فهرست‌های چندباره‌ای که از مجریان غیرمجاز تورهای گردشگری تهیه شده و به دست مراجع مسوول رسیده اشاره می‌کند و به ایسنا می‌گوید: هیچ برخوردی با آنها نشده است، شاهدیم که آنها کماکان به کار خود ادامه می‌دهند، بدون هیچ مشکلی.

او سپس ماجرای تورهایی را به میان می کشد که با مجوزهای کاذب و بدون اعمال نظارت اجرا می شوند و درباره ی آن ها توضیح می دهد: تعدادی از آژانس ها، 50 تا 200 هزار تومان بسته به نوع تور، می گیرند و این مجوزها را صادر می کنند. یک آژانس برای اجرای تور باید مجوز بند «ب» را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بگیرد، اما در طرف دیگر ماجرا گروه هایی هم هستند که مجوز اجرای تور را در ازای پرداخت مبلغی از برخی آژانس هادریافت می کنند تا هنگام اجرای تور با مشکل و مانعی مواجه نشوند.

او تاکید می‌کند: آژانس‌های معتبر معمولا این مجوزها را صادر نمی‌کنند، چون برای آنها خطوط قرمزی وجود دارد، اما برخی مقید به چنین قوانینی نیستند و در سربرگ خود مجوز اجرای تور را برای لیدرهای سرپایی صادر می‌کنند، آن هم در شرایطی که از هویت مسافر و دیگر جزییات تور هیچ اطلاعی ندارند و بر اجرای آن تور و مشکلات‌اش نظارت نمی‌کنند.

عضو کارگروه طبیعت‌گردی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران اظهار می‌کند: ما بارها فهرستی از گروه‌های غیرمجاز که تورهای گردشگری اجرا می‌کنند با مشخصات کامل تهیه کرده‌ایم، در واقع کار پلیس را راحت کرده‌ایم. این فهرست را به اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم داده‌ایم، اما تا کنون هیچ اتفاقی نیافتاده است.

عقدایی می گوید: مساله اجرای تورهای غیرمجاز و یا مجاز کاذب، بارها از سوی مسوولان مختلف گردشگری در جلسات متعدد مطرح شده است، اما هیچ برخورد قاطع و جدی را شاهد نبوده‌ایم. درحالی که اصل بر این است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظارت خود را جدی‌تر و پلیس برخورد کند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...