نسخه چاپی

نتانیاهو به كشورهای آفریقایی می‌رود

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به منظور شركت در مراسم بزرگداشت 40 سالگی عملیات آزادسازی گروگان‌ها در "اوگاندا" كه در جریان آن برادر بزرگترش نیز كشته شد،‌ به آفریقا می‌رود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع سفیران کشورهای آفریقایی گفت:‌ من دعوت نامه‌ای را از رئیس جمهوری کنیا و سایر کشورهای آفریقایی دریافت کرده‌ام تا به این قاره سیاه بروم. من برای بزرگداشت مراسم 40 سالگی عملیات آزادسازی گروگان‌های انتبه،‌ اوگاندا به آفریقا می‌روم.

عملیات اِنتِبه یک مأموریت نجات گروگان‌ها بود که توسط نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی در فرودگاه انتبه در اوگاندا سال ۱۹۷۶ انجام شد.

در ۲۷ ژوئن، یک هواپیما "ایر فرانس" که حامل 260 مسافر و خدمه از جمله 85 مسافر یهودی بود حین پرواز از تل‌آویو به پاریس، در آتن توسط هواپیماربایان ربوده شد. آنها به خلبان دستور دادند که به انتبه، نزدیک به کامپالا، پایتخت اوگاندا، پرواز کند. در اوگاندا نیز عیدی امین، دیکتاتور سابق این کشور از هواپیماربایان حمایت کرد و پنج تن دیگر در آنجا به تیم دو نفره ربایندگان اضافه شدند. ربایندگان، مسافران یهودی را جدا کرده و بقیه را آزاد کردند.

آنها درخواست آزادی شماری از زندانیان را مطرح نمودند. سرانجام نیروهای اسرائیل پس از پرواز به سوی اوگاندا، به فرودگاه حمله کرده و گروگان‌ها را آزاد کردند. در درگیری ۴۵ تن از نیروهای ارتش اوگاندا و نیز یک افسر ارشد اسرائیلی به نام "یوناتان نتانیاهو"، برادر بزرگتر نتانیاهو کشته شد.

همچنین نیروهای اسرئیلی هفت گروگانگیر را کشتند و 20 سرباز اوگاندایی نیز کشته شدند. تنها یک زن یهودی که شهروند فرانسه بود آزاد نشد. او که به دلیل بیماری به بیمارستانی در اوگاندا منتقل شده بود پس از این عملیات توسط نظامیان اوگاندا از روی تخت بیمارستان به بیرون کشیده و اعدام شد.

نتانیاهو روز دوشنبه گفت که این سفر به آفریقا می تواند باعث بهبود روابط به ویژه امور امنیتی با کشورهای آفریقایی شود.

۱۳۹۴/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...