نسخه چاپی

مروری بر نشانه‌های اخراج نتانیاهو از میدان؛ یك امتیاز و پایان یك حمایت

عکس خبري -مروري بر نشانه‌هاي اخراج نتانياهو از ميدان؛ يک امتياز و پايان يک حمايت

نشانه‌های میدانی در رژیم صهیونیستی حكایت از آن دارند كه آخرین فرصت‌های نتانیاهو برای خروج از عرصه سیاسی به وی داده شده است.

به گزارش نما، هنگامی که بنیامین نتانیاهو در ۲ انتخابات پیش از موعد متوالی در سال ۲۰۱۹ موفق نشد ائتلافی برای کابینه به وجود آورد و در انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز ائتلافی را با مخالفان خود تشکیل داد و با خدعه ای که به «بنی گانتس» زد، کابینه اش در کمتر از ۴ ماه از هم فروپاشید این گزینه در محافل داخلی رژیم صهیونیستی پر رنگ تر از قبل شد که حالا با بی اعتمادی به وجود آمده در میان حامیان و مخالفان نتانیاهو او دیگر نخواهد توانست به عمر سیاسی خود ادامه دهد چرا که هیچ جناحی نمی تواند به او اطمینان کند.

روند حرکتی نتانیاهو

«بنیامین نتانیاهو» رکوردار در اختیار گرفتن پست نخست وزیری، بالاترین پست اجرای در رژیم صهیونیستی است. او با ۱۳ سال نخست وزیری در این رژیم حتی از «بن گوریون» هم پیشی گرفت. اما با این تفاوت که او باید در حالی از این عرصه خداحافظی کند که نه خودش مایل است و هیچ راهی برای ادامه راه مقابل او قرار ندارد. او در روند حرکتی اش هرآنچه از اعتماد و همراهی را در کنار خود داشت خراب کرد و حالا هیچ کس به او اعتماد ندارد.

عرصه داخلی رژیم صهیونیستی

در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی کابینه ای که اکنون شکل گرفته است مجموعه ای از مخالفان «نتانیاهو» را در خود جمع کرده است که تنها وجه تشکیل این کابینه «مخالفت با نتانیاهو» است. این کابینه جمعی از اضداد که طیفی از چپگرایان سوسیالیست تا راستگرایان افراطی صهیونیست را در خود گنجانده است. اما همین کابینه تنها با انگیزه به قدرت نرسیدن «نتانیاهو» توانست لایحه بودجه ای را به تصویب برساند که طی ۳ سال در رژیم صهیونیستی معلق مانده بود. اعضای این کابینه همگی کسانی هستند که روزگاری در کنار نتانیاهو با او همراه و همکار بوده اند، اما از او رکب خورده، از کنار او طرد شدند. کابینه موجود سپاهی از سرخوردگان از نتانیاهو را در خود دارد که به نوعی از وی ضربه خورده اند.

عرصه خارجی رژیم صهیونیستی

در عرصه خارجی نتانیاهو هیچ هم پیمانی برای خود باقی نگذاشته است. به جز «بن سلمان» که خود او هم وضعیتی شبیه به نتانیاهو دارد حتی آمریکایی ها حاضر به کار با نتانیاهو نبوده، به او هیچ اعتمادی ندارند. نتانیاهو در دوره «باراک اوباما» به شدت او را خشمگین کرد چرا که مقابل دو پرونده ای که «اوباما» قصد داشت در دوره ریاست جمهوری اش به پایان برساند ایستاد. نتانیاهو با رد مطلق «روند سازش»، پرونده فلسطین در دولت «اوباما» را به شکست کشاند و با مخالفت جدی با پرونده هسته ای ایران- که دومین پرونده مد نظر «اوباما» بود- «اوباما» را به دشمن واقعی خود تبدیل کرد.

«نتانیاهو» آنقدر در این حیطه مغرضانه پیش رفت که فریاد «ترامپ» را هم درآورد. طی روزهای اخیر رسانه های جهان شاهد فریادهای خشمگینانه «ترامپ» هستند که با صدای بلند می گوید همه کار برای «نتانیاهو» کرده اما او کاملاً به «ترامپ» بی مهری کرده است. نتانیاهو در این زمینه نیز رکورددار است و تنها نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که ۳ رئیس جمهور آمریکا را با خود دشمن کرده است. چرا که او در آخرین روزهای کاری اش «بایدن» را هم به نقطه ای رساند که سرش فریاد بزند.

یک امتیاز برای خروج

حالا نتانیاهو برای آنکه بی سر و صدا از عرصه سیاسی خارج شود یک امتیاز خاموش دریافت کرده است. «مندلبلیت» مستشار حقوقی سیستم قضایی رژیم صهیونیستی در دولت که راهبر پرونده های فساد خانواده نتانیاهو بود در حال تغییر است و قرار است جای خود را به فرد جدیدی بدهد. «مندلبلیت» کسی است که تمام پرونده های ۴ گانه قضایی نتانیاهو و۲ پرونده مربوط به همسر و فرزندش با جدیت تمام پی گیری می کرد. او انگیزه ای ناتمام در این عرصه داشت و نشان داد توان شکست نتانیاهو را دارد. حالا او قرار است دیگر در این پست نباشد و این بدان معنا است که نتانیاهو فرصتی برای تنفس پیدا کرده است. فرصتی که ممکن است این توهم را در ذهن او ایجاد کند که بار دیگر فرصتی برای حرکت به سمت قدرت پیدا کرده است.

یک هشدار با پایان یک حمایت

اما اتفاق دیگری که در مورد نتانیاهو و خانواده اش رخ داد نشان می دهد امتیاز داده شده به نتانیاهو چندان هم اتفاقی نبوده، فقط فرصتی برای خروج آرام از قدرت است. طی روزهای اخیر تیم حفاظت از خانواده نتانیاهو به کار خود پایان داده‌اند و حالا خانواده نتانیاهو از محافظ شخصی برخوردار نیستند. این اقدام اینگونه قابل تفسیر است که نتانیاهو خیلی هم به فکر بازگشت نباشد و متوجه فرصتی که به او داده شده باشد و بدون طمع به آینده خود را برای خروج آرام از عرصه سیاسی آماده کند.

گذشته مقامات رژیم صهیونیستی

وضعیتی که پیش از مقاماتی چون «موشه کاتساو» و «ایهود اولمرت» در رژیم صهیونیستی پیدا کردند نشان داده است اگر نتانیاهو در زمانی که برای خروج او از قدرت مشخص شده و فرصتی که به او داده شده استفاده نکند به عاقبت نافرجامی دچار خواهد شد که کمترین حد آن خروج از عرصه سیاسی با بی آبرویی و پی گیری پرونده های قضایی او به بدترین وجه و با بالاترین مجازات ها خواهد بود. تا نتانیاهو از گذشته پند گیرد و درست عمل کند یا آنکه او هم به وضعیت اولمرت و کاتساو دچار شود.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...