نسخه چاپی

٥ ‌میلیارد نفر یارانه گرفتند

رقمی حدود پنج بودجه عمرانی كشور معادل دوتریلیون‌و ٢٠٠‌ هزار ‌میلیارد ریال از ابتدای سال ٨٩، سال آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا بهمن‌ماه سال جاری به كام یارانه‌بگیران رفت.

به گزارش نما به نقل از شرق تنها دو‌ میلیارد نفر کمتر از جمعیت جهان، یارانه نقدی گرفتند! رقمی حدود پنج بودجه عمرانی کشور معادل دوتریلیون‌و ٢٠٠‌ هزار ‌میلیارد ریال از ابتدای سال ٨٩، سال آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا بهمن‌ماه سال جاری به کام یارانه‌بگیران رفت؛ اما کامشان را شیرین نکرد. رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در گفت‌وگوی خود با «ایرنا» آمار هدفمندی یارانه‌ها در دولت یازدهم را برای نخستین بار اعلام کرد و گفت: علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، بیش از ٢٠ هزار ‌میلیارد ریال برای کمک به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، ارتقای نظام سلامت و خدمات پرداخت شده است.

اکبر ایزدی درباره چگونگی تأمین منابع پرداخت یارانه نقدی در دولت یازدهم گفت: پرداخت یارانه نقدی در هر ماه هرچند سبب فشار سنگین به دولت یازدهم برای تأمین ماهانه نزدیک به ٣٥‌ هزار ‌میلیارد ریال شده؛ اما برخلاف دولت گذشته ریالی از بانک مرکزی و خزانه‌داری کل استقراض نشده و مبالغ درخور‌توجهی نیز در امر سلامت، کمک به نیازمندان، تولید و شرکت‌ها پرداخت شده است.

ایزدی اظهار کرد: یک‌تریلیون‌ و ٦٠٠ ‌هزار ‌میلیارد ریال یارانه پرداختی از محل اصلاح قیمت‌ها بوده و ٥٣٠‌ هزار ‌میلیارد ریال نیز از محل بودجه عمومی مصوب توسط مجلس شورای اسلامی و ٥٧‌ هزار ‌میلیارد ریال توسط دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شد؛ ضمن اینکه بهمن ماه امسال به تعداد ٧٥‌میلیون‌و ٢٣٦‌هزارو ٨٢٩ نفر یارانه پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تاکنون توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی یارانه سه‌میلیون‌و ٣٠٠‌ هزار نفر که به‌عنوان افراد غیرنیازمند تشخیص داده شده‌اند، از آمار یارانه‌بگیران حذف شده است که از این تعداد حدود ٨٧٠‌ هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند که پس از بررسی، یارانه حدود ٥٦١ ‌هزار نفر از معترضان دوباره برقرار شده است.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که میزان پرداخت در دولت یازدهم به بخش‌های تولید، سلامت و خدمات چگونه است، گفت: با وجود مشکلات مالی دولت در سال جاری و کاهش شدید درآمد نفتی به میزان ٨٠ درصد سال ١٣٩٢، علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، بیش از ٢٠‌ هزار ‌میلیارد ریال برای کمک به بخش‌های مختلف تولیدی، صنعتی، ارتقای نظام سلامت و خدمات پرداخت شده است که از آن جمله می‌توان به «کمک به حفظ اشتغال و افزایش تولید، به‌ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط در بخش صنعت و معدن، ارتقای رقابت‌پذیری صادرات خدمات فنی و مهندسی، کمک به حفظ اشتغال و افزایش تولید، به‌ویژه برای واحدهای کوچک و متوسط یا افزایش سرمایه صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، یارانه شیر مدارس، پرداخت یارانه به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بابت یارانه ٢٣٠ریالی جابه‌جایی هر تن-کیلومتر حمل‌ونقل ریلی» اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین بهبود نظام تنظیم بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری و برقراری و پرداخت مستمری به رزمندگان معسر دارای حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه، توزیع سبد کالا، ارتقای نظام سلامت و گسترش بیمه‌های اجتماعی در کشور و... نیز از دیگر موارد بوده است. به گفته وی، همه ارقام یادشده به صورت ماهانه و گزارش‌های شش‌ماهه به مراجع نظارتی مربوطه ارائه شده است.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...