نسخه چاپی

مطالعه جدید محققان نشان می دهد؛

ارتباط ویروس زیكا و بروز این اختلال نادر عصبی

طبق مطالعه جدید محققان، ویروس زیكا ممكن است موجب بروز سندروم «گیلن باره»، نوعی اختلال كه در آن سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله می كند، شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه گلاسکو اسکاتلند با بررسی نمونه خون ۲۴ بیمار مبتلا به سندروم گیلن باره در طول زمان شیوع ویروس زیکا در منطقه پلی نزی فرانسه به اولین نشانه هایی دست یافتند که نشان می دهد ویروس زیکا ناشی از پشه ممکن است باعث بروز این اختلال حاد عصبی شود.

دکتر «هیو ویلسون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ریسک بروز اختلال گیلن باره در افراد حامل ویروس زیکا بسیار پایین بوده و کمتر از یک مورد به ازای هر ۱۰۰۰ فرد دارای عفونت زیکا خواهد بود.»

وی در ادامه می افزاید: «از آنجائیکه نمونه های ابتلا به زیکا در حال افزایش است، مقامات بهداشت و سلامت باید برنامه ای برای مقابله با افزایش نمونه های سندروم گیلن باره هم داشته باشند.»

در زنان باردار آلوده به ویروس زیکا، احتمال تولد نوزادی با اختلال میکروسفالی وجود دارد، اختلالی که در آن مغز و جمجمه کمتر از حد عادی رشد می کنند. از زمان شیوع این ویروس از بهار سال گذشته، این باور وجود دارد که بیش از ۵۶۰۰ نمونه مشکوک یا تاییدشده در برزیل به میکروسفالی وجود دارد.

محققان معتقدند باید توجه بیشتری بر نمونه های آتی سندروم گیلن باره در نواحی تحت تاثیر ویروس زیکا شود تا بهتر بتوان ریسک ناشی از آن را برآورد نمود.

۱۳۹۴/۱۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...