نسخه چاپی

ارتباط بین ضعف بینایی و زوال عقل در كهنسالی

پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد كهنسالانی كه قوه بینایی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پژوهش جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد کهنسالانی که قوه بینایی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

پژوهش جدید دانشگاه استنفورد نشان می‌دهدارتباط بین ضعف بینایی و زوال عقل در کهنسالی

به نقل از دیلی میل، تا پیش از این مطالعه ارتباط مهم بین ضعف قوه بینایی و کاهش توانایی شناختی در افراد مطرح نشده بود.

محققان حاضر دو مجموعه از داده‌هایی را تحلیل کردند که ارتباط بینایی ضعیف و خطر ابتلا به زوال عقل را آشکار می‌کند. آن‌ها داده‌های "نظرسنجی بررسی تغذیه و سلامت ملی"(NHANES) متعلق به سالهای بین 1999 و 2002 و همچنین داده‌های "نظرسنجی روندهای پیری و سلامت ملی"(NHATS) متعلق به سال‌های بین 2011 و 2015 را بررسی کردند.

هر دوی این دو نظرسنجی‌ها ارتباط نقص بینایی با کارکرد شناختی را در کهنسالان بررسی کرده بودند.

نظرسنجی NHANES حاوی پاسخ‌های هزار و 975 شرکت‌کننده بالای 60 سال بود و شرکت‌کنندگان تست عملکرد شناختی را از سر گذرانده بودند. نظرسنجی NHATS نیز پاسخ‌های 30 هزار و 202 شرکت‌کننده 65 سال به بالا را بررسی کرد و ارزیابی درباره زوال عقل ارائه داده بود.

پس از بازبینی نتایج هر دو این مطالعات، تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد نخستین مدرک مبنی بر ارتباط بین ضعف بینایی و کارکردهای شناختی بدتر را آشکار کرد. ارتباط بین این دو مولفه حتی با در نظر گرفتن جمعیت شناسی، سلامت و مولفه‌های دیگر به قوه خود باقی ماند.

آگاهی از این موضوع که افراد کهنسال ممکن است از نارسایی بینایی رنج ببرند و اینکه فراموشی به این موضوع مرتبط است، می‌تواند منجر به غربال‌گری‌های زودهنگام برای کشف علائم مرتبط با زوال عقل شود.

دانشمندان اعلام کرده‌اند مطالعه آنها مشاهداتی بوده و نمی‌تواند دقیق نشان دهد که چرا ضعف بینایی به زوال شناختی ربط دارد.

۱۳۹۶/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...