نسخه چاپی

داعش در صلاح‌الدین در آستانه نابودی قرار گرفت

"عملیات بزرگ امام هادی(ع)" در منطقه‌ای به وسعت 5هزار كیلومتر مربع با حضور ارتش و نیروهای مردمی، نیروهای ضد تروریست و پلیس عراق از روز سه‌شنبه در دست پیگیری بوده و ارتش و نیروهای مردمی این كشور پیروزی‌های مهمی را بدست آورده‌اند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ عملیات امام هادی(ع) در "جزیره سامرا" و غرب استان "صلاح‌الدین" در دست پیگیری بوده و این عملیات مهم و راهبردی اهدافی را پیگیری می‌کند که نتیجتا آزادسازی مرکز استان "نینوا" را تسهیل خواهد کرد.


داعش در صلاح‌الدین در آستانه نابودی قرار گرفت



**جزیره "سامرا" کجاست؟

"جزیره سامرا" منطقه‌ای در استان "صلاح الدین" و در 120 کیلومتری شمال پایتخت عراق بوده که از شهر "بلد" آغاز و به شمال عراق ختم می‌شود. این منطقه به نحوی "فلوجه" در استان "الانبار" را به "موصل" در استان "نینوا" وصل می‌کند و آزادسازی این منطقه نقش مهمی در تحولات آتی میدانی مبارزه با تروریست‌های تکفیری خواهد داشت.

**هدف از انجام عملیات امام هادی(ع) چیست؟

عملیات آزادسازی جزیره "سامرا" ازسه محور عملیاتی توسط نیروهای ارتش و حشد الشعبی و نیروهای ضد تروریسم پلیس عراق آغاز شده و توسط جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش پشتیبانی می‌شود تا نیروهای سطحی بتوانند با سرعت بیشتر پاکسازی را انجام دهند.


داعش در صلاح‌الدین در آستانه نابودی قرار گرفت
داعش در صلاح‌الدین در آستانه نابودی قرار گرفت



"عملیات امام هادی(ع)" که در سطح وسیعی صورت گرفته با هدف آزادسازی "غرب سامرا( جزیره سامرا)"، "جزیره تکریت" و صحراهای مرتبط در استان "صلاح‌الدین" انجام می‌شود.

هدف دیگر انجام "عملیات بزرگ امام هادی (ع) " دسترسی به شهرهای مهمی همچون "هیت"، "حدیثه"، "قائم"، "الکرمه"،"فلوجه" و مسیر مواصلاتی "فلوجه- موصل" بوده که تاکنون شهر "الکرمه" آزاد شده است.

هدف سوم انجام "عملیات بزرگ امام هادی(ع)" قطع خطوط ارتباطی داعش با استان‌های "کرکوک"، "دیاله"، "نینوا" و "بغداد" است و در این پروسه نیروهای ضد تروریست و نیروهای ویژه "حشد الشعبی" به عنوان واحدهای عمل کننده نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

به طور کلی هدف از این عملیات بیرون راندن تروریست های داعش در منطقه غربی "سامراء" تا "دریاچه الثرثار"، دور کردن خطر خمپاره ها و موشک ها از این شهر، پیشروی به سمت جزیره "تکریت" و "بیجی" و قطع مسیرهای امدادرسانی داعش میان "استان صلاح الدین" و "الانبار" است.

در این عملیات بزرگ نیروهای "ائتلاف بین‌المللی ضد داعش" حضور ندارند و عملیات به صورت کلی با عاملیت ارتش و نیروهای مردمی عراق انجام می‌شود. "ابومهدی مهندس" درباره "عملیات بزرگ امام هادی (ع) گفت: مساحتی که در صحرای "سامرا" پشت سرگذاشتیم بالغ بر حدود 5000 کیلومتر بود و عملیات آزادسازی در بیش از ده محور آغاز شد.

وی افزود: نیروهای امنیتی اعم از ارتش عراق و پلیس فدرال و نیروهای داوطلب مردمی در عملیاتی که هیچ یک از جنگنده های ائتلاف آمریکائی در آن مشارکت نداشتند، شرکت کردند و توانستند شمار زیادی از عناصر داعش را به قتل برسانند.

مهندس خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی همچنین به محور ثرثار رسیدند و اینک برای آزادی منطقه از دست داعش آماده می شوند. ثرثار منطقه ای راهبردی است؛ زیرا حلقه وصل میان الانبار و صلاح الدین به شمار می آید. معاون رییس هیات فرماندهی گروههای داوطلب مردمی عراق اظهار داشت: خانواده هایی از 64 منطقه در "جزیره سامرا" به سبب عملیات نظامی به خارج از مناطق خود پناه آوردند و نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی طی روزهای آتی این خانواده ها را به مناطق خود بازخواهند گرداند.

**توفیقات نیروهای عراقی در "عملیات امام هادی (ع) چه بود؟

اما از موفقیت‌هایی که تاکنون در عملیات آزادسازی استان "صلاح‌الدین" بدست آمده می‌توان به پاکسازی قطعی "جزیره سامرا"، "دریاچه ثرثار" و پاکسازی قریب الوقوع "خط‌ اللاین" و ... اشاره کرد که ابتکار عمل را در اختیار یگان‌های عمل کننده عراقی قرار داده است.

پلیس فدرال عراق در جریان عملیات نظامی علیه داعش در منطقه جزیره در "غرب سامراء" ده ها خانواده را از دست تروریست ها نجات داد و آن ها را به مدرسه " العباسیه" در نزدیکی "خط اللاین" انتقال داد.


داعش در صلاح‌الدین در آستانه نابودی قرار گرفت



عملیات مذکور می‌تواند منجر به پاکسازی قریب‌الوقوع استان "صلاح‌الدین" شود که البته در این پروسه در گذشته "تکریت" مرکز استان و "بیجی" پاکسازی شده و مناطقی همچون "غرب سامرا" و "شرقاط" باقیمانده که به نظر می‌رسد پیروزی در استان "صلاح‌الدین" بسیار نزدیک است.

عملیات امام هادی (ع) دسترسی داعش به "سامرا" و "حرمین شریفین" را قطع خواهد کرد و دیگر تروریست های تکفیری نمی توانند با عملیات خمپاره ای و موشکی این شهر را هدف قرار دهند که این رخداد باعث منزوی شدن هرچه بیشتر داعش در "استان صلاح الدین" خواهد شد.

البته در گذشته و قبل از عملیات امام هادی (ع) نیروهای عراقی بارها حملات خمپاره ای و موشکی تروریست ها را خنثی کردند. برای مثال گروه "بازهای نیروی هوایی" عراق حمله موشکی گروه تروریستی داعش را به حرمین شریفین امامین عسکرین (علیهما السلام) در سامرا خنثی کرد.


"گروه بازهای نیروی هوایی، مبتنی بر داده های دقیق اطلاعاتی دریافتی از دستگاه امنیت ملی اداره مبارزه با تروریسم عراق، حمله موشکی به حرمین شریفین امامین عسکریین(علیهما السلام) در دی ماه امسال را در "سامرا" را خنثی کرد." در مجموع عملیات "امام هادی (ع) در روند نابودی داعش در عراق سهولت ایجاد خواهد کرد.

۱۳۹۴/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...