نسخه چاپی

حمله پلیس به دفتر روزنامه زمان

پس از صدور حكم دادگاهی در شهر استانبول تركیه مبنی بر كنترل گرفتن روزنامه زمان، بزرگترین منتقد دولت، نیروهای پلیس به دفتر این روزنامه یورش بردند. نیروهای پلیس همچنین از گاز اشك آور و آب پرفشار برای متفرق كردن حامیان این روزنامه مخالف دولت استفاده كردند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه تودی زمان مرتبط با فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به واسطه حکم دادگاه و به درخواست دادستان‌های استانبول هدف یورش پلیس این کشور قرار گرفت. هنوز توضیح رسمی درباره حکم صادره وجود ندارد، براساس این حکم اداره این روزنامه پرتیراژ به افرادی که از سوی این دادگاه تعیین می‌شوند، سپرده می‌شود.

این اقدام باعث افزایش نگرانی‌ها درباره مسئله آزادی رسانه‌ها در ترکیه شده است.

پس از اعلام این حکم، صدها تن در حمایت از روزنامه زمان در برابر دفتر آن تجمع کردند و پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از زور استفاده کرد.

معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که بر رویشان نوشته شده بود "ما برای آزادی رسانه می‌جنگیم و خاموش نمی‌شویم."

عبدالحمید بیلیچی، سردبیر تودی زمان گفت: دموکراسی ادامه می‌یابد و رسانه‌ها هرگز سکوت نمی‌کنند. معتقدم که آزادی رسانه حتی اگر ما مطالب خود را بر روی دیوار هم بنویسیم ادامه می‌یابد، من فکر نمی‌کنم که سکوت رسانه‌ای در عصر دیجیتال امکان پذیر باشد.

حکم دادگاه استانبول باعث نگرانی آمریکا شد؛ کشوری که اخیرا اعلام کرده بود اقدامات ترکیه علیه رسانه‌ها و منتقدان باعث نگرانی شدید است. در همین حال جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به مقام‌های آنکارا تاکید می‌کنیم تا علیه ارزش‌های دموکراتیک اقدام نکنند.

وی ادامه داد: حمله به ساختمان روزنامه تودی زمان مشکل ساز است.

این ا قدام اخیر دولت آنکارا علیه دولت تودی زمان در حالی صورت گرفته که نگرانی‌های جدیدی بابت آزادی بیان در ترکیه و تحت زمامداری اردوغان شکل گرفته است. در حال حاضر دو هزار روزنامه نگار، وبلاگ نویس و شهروندان دیگر شامل دانش آموزان دبیرستانی ترکیه به خاطر انتقاد یا توهین از رجب طیب اردوغان تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه قرار است روز دوشنبه به بروکسل برود تا در نشست حساسی با رهبران اتحادیه اروپا دیدار کند.

منتقدان اتحادیه اروپا را به بی‌اعتنایی نسبت به آزادی رسانه‌ای در ترکیه و به خاطر همکاری آنکارا در مواجهه با بحران آوارگان متهم می‌کنند.

۱۳۹۴/۱۲/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...