نسخه چاپی

بانك‌های خارجی نمی‌توانند با دلار با ایران معامله كنند

خبرگزاری رویترز با اشاره به بی‌میلی موسسات مالی خارجی نسبت به از سرگیری روابط با ایران، این مسئله را «سردردی سیاسی» برای دولت حسن روحانی توصیف كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز روز شنبه با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی که از بی‌میلی بانک‌های خارجی برای معامله با ایران سخن می‌گویند، به نقل از یک مقام بانکی نوشت هیچ یک از بانک‌های خارجی نمی‌توانند با دلار با ایران معامله کنند.

رویترز با اشاره به خروج نام بانک‌های ایرانی از فهرست بانک‌های تحریمی سامانه تبادلات بین بانکی موسوم به «سوئیفت»، نوشت است: «به عنوان بخشی از کاهش تحریم‌ها، ماه گذشته اغلب بانک‌های ایران بار دیگر به شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت متصل شدند، که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تراکنش‌های برون مرزی با بانک‌های خارجی را از سر بگیرند. با این حال، به دلیل نگرانی‌های حقوقی موسسات خارجی، فعالیت واقعی، همچنان بسیار محدود مانده است.»

«الکس ترسبی» مدیر اجرایی «نشنال بانک» ابوظبی، بزرگترین بانک امارات، این هفته گفت که در واقع تحت شرایط فعلی، هیچ یک از بانک‌های خارجی نمی‌توانند با استفاده از دلار، با ایران تراکنش داشته باشند.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است: «این مسئله علاوه بر آنکه اقتصادی است، دردسری سیاسی هم برای دولت حسن روحانی به شمار می‌آید، چراکه منتقدان محافظه‌کار او در پارلمان، از اینکه توافق هسته‌ای مزایای مورد انتظار را به همراه نمی‌آورد، انتقاد کرده‌اند.»

در روزهای گذشته چندین نفر از مقامات دولت و بانک مرکزی از خودداری بانک‌های اروپایی از برقراری رابطه مالی با ایران از بیم جریمه شدن از سوی آمریکا، خبر داده‌اند.

بر اساس توافق هسته‌ای، تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران همچنان پابرچا مانده و همین امر موسسات مالی خارجی را از رابطه با تهران هراسان کرده است.

۱۳۹۴/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...