نسخه چاپی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در جمع خبرنگاران خبر داد

سوخت ادبلو جایگزین اتانول می شود

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر از برنامه‌ریزی برای جایگزینی سوخت ادبلو بجای متانول در شركت‌های پتروشیمی تابعه این شركت خبر داد و گفت: پس از برگزاری مجمع سالیانه «غدیر» در روز دوشنبه هفته آینده، سود نقدی سهامداران حقیقی تا قبل از شب عید به حساب جاری آنها واریز خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از فارس؛ مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در نشست خبری با اشاره به برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران این شرکت در دوشنبه هفته آینده عنوان کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سود تقسیمی مجمع امسال بلافاصله پس از تصویب مجمع به حساب سهامداران حقیقی این شرکت تا پیش از شب عید 95 واریز خواهد شد.

وی با اشاره به ثبت سرمایه جدید «وغدیر» به مبلغ 4 هزار و 608 میلیارد تومان عنوان کرد: پس از اجرای برجام، شرکت‌های اروپایی و سایر سرمایه‌گذاران خارجی برای آشنایی با سرمایه‌گذاری غدیر ابراز علاقه کرده‌اند در این زمینه تاکنون تفاهم‌نامه‌های زیادی در زمینه پروژه‌های زیربنایی از جمله حوزه‌های نفت و گاز، نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و بخش‌های فولادی و حمل و نقل و همچنین حوزه فناوری اطلاعات با سرمایه‌گذاری غدیر به امضاء رسیده و ظرفیت‌های این شرکت مورد توجه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قرار گرفته است.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به ارزش 37 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های سرمایه‌گذاری غدیر از رشد 10 هزار میلیارد تومانی این طرح‌های توسعه‌ای در سال جاری سخن گفت و افزود: در تعامل‌های صورت گرفته تاکنون شرکت‌های بسیاری از جمله شرکت فولادی دینیلی، شرکت آل‌ساندو در بخش انرژی و نیروگاهی، شرکت BASF در بخش پتروشیمی و شرکت اِنی در بخش نفت و گاز توانسته‌اند قراردادهای قابل توجهی را با سرمایه‌گذاری غدیر منعقد کنند.

در عین حال شرکت ملی نفت کشور آذربایجان (فاکا) تفاهم‌نامه‌ای مشترک را به منظور حضور در بخش پتروشیمی و اکتشاف گاز در میادین گازی ایران با سرمایه‌گذاری غدیر به امضاء برساند که در این زمینه این تفاهم‌نامه به صورت قرارداد مشترک در مناطق آزاد با این شرکت بزرگ نفتی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر از برنامه افزایش سرمایه این شرکت در سال آینده از محل اندوخته خبرداد و گفت: با توجه به مصوبه هیأت مدیره و تنفیذ این افزایش سرمایه به هیأت مدیره شرکت از سوی سهامداران در مجمع فوق‌العاده اخیر بلافاصله پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه امسال فرایند ثبت سرمایه جدید شرکت به منظور افزایش تا مبلغ 5 هزار و 400 میلیارد تومان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به جزئیات قراردادهای خارجی سرمایه‌گذاری غدیر عنوان کرد: پروژه‌های «وغدیر» به صورت قرارداد مشترک (جوینت ونتر)، ETCF و یا به صورت فاینانس انجام خواهد شد که در این زمینه سرمایه‌گذاری غدیر بین 15 تا 25 درصد از ارزش قرارداد را پرداخت و مابقی آن در حوزه فاینانس از طریق تامین مالی خارجی صورت خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه به منظور تحقق حجم 37 هزار میلیارد تومانی پروژه‌های توسعه‌ای تعریف شده در سرمایه‌گذاری غدیر نیاز به گشایش 9 میلیارد یورو فاینانس خارجی است، عنوان کرد: عمده این پروژه‌ها در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی و بخش‌های معدنی که از حاشیه سود 25 تا 30 درصدی برخوردار هستند.

از سوی دیگر با توجه به پایین بودن نرخ سود وام‌های خارجی می‌توان امیدوار بود که تأمین منابع ارزی، اجرای پروژه‌های اقتصادی ره به صرفه‌تر کند.

سلیمانی با اشاره به برنامه عرضه‌های اولیه سهام «وغدیر» در سال 95 عنوان کرد: در حال حاضر سهام شرکت‌های هلدینگ سیمان غدیر، شرکت فولادی غدیر ایرانیان و هلدینگ معدن غدیر آماده عرضه سهام در بورس تهران هستند. این در حالی است که سهام هلدینگ برق و انرژی غدیر نیز در دستور کار سرمایه‌گذاری غدیر برای عرضه سهام در بورس قرار گرفته است.

وی از اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار ایتالیایی برای حضور در ترکیب سهامداری شرکت فولاد آلیاژی یزد خبرداد و گفت: سرمایه‌گذاری غدیر با توجه به اینکه شرکت‌های پیمانکاری در بخش ساختمان‌سازی حضور پررنگی ندارند تلاش می‌کند تا به تدریج از حوزه ساخت و ساز فاصله گرفته و تمرکز خود را در بخش‌های نفت، گاز، برق، انرژی و معدن افزایش دهد. در عین حال این شرکت با مشارکت هواپیمایی ماهان، شهرداری و یک شرکت خصوصی اقدام به واردات 200 دستگاه خودروی تویوتای هیبریدی از طریق شرکت پاکروقشم کرده و بنا دارد تا سایر خودروهای هیبریدی را نیز در مراحل بعدی افزایش دهد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری غدیر هم‌اکنون با برخورداری از 3 کشتی حامل سوخت متانول، فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و سایر شرکت‌ها را به اقصی نقاط جهان حمل و توزیع می‌کند. در عین حال «وغدیر» از 4 فروند کشتی به منظور ارائه خدمات کشتیرانی در کشور امارات برخوردار بوده و در بخش راه‌آهن نیز 1120 واگن باری را در اختیار دارد.

این مقام مسئول در برابر این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری غدیر با توجه به از بین رفتن صرفه اقتصادی تولید متانول چه برنامه‌ریزی برای افزایش حاشیه سود خود از طریق جایگزینی محصولات برخوردار از ارزش افزوده در حوزه‌های پتروشیمی دارد، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری غدیر در طرح‌های توسعه‌ای خود از برنامه‌ریزی 15 ساله برخوردار بوده و در حال حاضر نیز با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی تلاش می‌کند با بررسی طرح‌های برخوردار از ارزش افزوده بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کند. در این زمینه سرمایه‌گذاری غدیر بررسی تبدیل متانول به اَدبُلو به دلیل ارزش افزوده بالای این محصول در دستور کار سرمایه‌گذاری غدیر قرار گرفته که در این زمینه نیازمند 300 میلیون دلار سرمایه است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری غدیر پس از آزادسازی سهام عدالت افزایش سهام مدیریتی خود در پالایشگاه‌های بندرعباس و شیراز را در دستور کار خود قرار داد از تلاش برای پیگیری برنامه کیفی‌سازی در این دو شرکت پالایشی خبر داد و گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌ها، تولید قیر در پالایشگاه تبریز به منظور صادرات به کشور آذربایجان آغاز شده و در سایر شرکت‌های پالایشی نیز این موضوع در حال بررسی است.

وی با اشاره به فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و تعیین تکلیف آن از سوی وزارت نفت گفت: مطابق با این فرمول قیمت هر متر مکعب خوراک سوخت مجتمع‌های پتروشیمی 8.5 سنت خواهد بود و این در حالی است که در صورت نوسان قیمت نفت در سال آینده این نرخ نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این در حالی است که فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک به طور پایدار برای 10 سال قابل اجرا است اما شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری آنها معتقدند که این فرمول می‌بایست از ابتدای سال 1394 برای شرکت‌های پتروشیمی در نظر گرفته شود. در صورت تحقق این موضوع می‌توان انتظار داشت که پتروشیمی‌ها از تعدیل مثبت سود نیز در بودجه‌های امسال خود برخوردار شوند.

وی برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پالایشگاه نفت شیراز در سفر اخیر رئیس جمهور با چه قراردادهایی روبرو شد، عنوان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به کشور ایتالیا هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر توانست با امضای تفاهم نامه‌ای در قالب ETCF با شرکت سایپن که سهامدار اصلای آن شرکت انی است بر سر طرح تولید 120 هزار بشکه‌ای فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه شیراز به تفاهم دست یابند.

وی با اشاره به سود تحقق یافته سرمایه‌گذاری غدیر در پایان سال مالی 94 عنوان کرد: سرمایه‌گذاری غدیر توانسته در پایان این دوره مالی با سرمایه 4 هزار و 608 میلیارد تومانی به ازای هر سهم مبلغ 48 تومان و 5 ریال سود در شرکت اصلی محقق سازد که از این مبلغ تقسیم 50 درصدی آن از سوی هیأت مدیره به مجمع صاحبان سهام شرکت پیشنهاد خواهد شد.

سلیمانی با تاکید بر لزوم توسعه شرکت‌های ایرانی در پسابرجام از افق روشن سودآوری شرکت‌ها و تداوم رشد بازار سرمایه در سال 95 سخن گفت و افزود: انتظار می‌رود با توجه به مراودات صورت گرفته با طرف‌های خارجی بخشی از سهام سرمایه‌گذاری غدیر تا پایان سال 2016 میلادی در برخی بورس‌های جهانی عرضه شود. در این زمینه سرمایه‌گذاری غدیر 4 بورس استانبول، مالزی، فرانکفورت و لندن را در دستور کار بررسی‌های خود قرار داده که در این زمینه تمایل «وغدیر» برای حضور در بورس لندن است.

وی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه میزان سهام شناور سرمایه‌گذاری غدیر هم اکنون در بورس ایران به چه میزان است و برای حضور در بورس لندن باید سهام شناور وغدیر باید به چه حدی باشد، پاسخ داد: هم‌اکنون سهام شناور سرمایه‌گذاری وغدیر به 13 درصد می‌رسد و این در حالی است که برای حضور در بورس لندن می‌بایست حتماً حدود 15 تا 20 درصد سهام شرکت در این بورس به صورت شناور عرضه شود.

وی در مورد موضوع بهره مالکانه معادن و فرمول محاسبه آن نیز به خبرنگار فارس گفت: مقرر شده با اختصاص تعرفه‌ای در واردات فولاد فرایندی ایجاد شود که به تبع آن پس از محقق شدن انتظارات فولادسازان داخلی به تبع آن بر روی قیمت گندله و کنسانتره سنگ آهن نیز تاثیر مثبت بر جای خواهد گذاشت.

۱۳۹۴/۱۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...