نسخه چاپی

دخل و خرج قشر متوسط در چین

جمعیت فعال چین با 770.4 میلیون نفر، بیشتر از هر كشور دیگری در جهان است. اما قشر متوسطی كه بازار مصرف‌ را در احاطه خود دارند، تنها كسر اندكی از این جمعیت هستند.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد نیوز: جمعیت فعال چین با 770.4 میلیون نفر، بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است. اما قشر متوسطی که بازار مصرف‌ را در احاطه خود دارند، تنها کسر اندکی از این جمعیت هستند.

ایجاد دست کم 10 میلیون شغل شهری (یکی از اهداف اعلام شده در کنگره ملی چین) تنها کسر کوچکی از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی هنوز به معنای یک تقویت قابل توجه در اندازه قشر متوسط خواهد بود. پس تا زمانی که چینی‌ها به اجناس لوکس توجه بیشتری داشته باشند، اشتهای کشور برای کالاهای اساسی، بیشتر در مورد زندگی روزمره اکثر مردم موثر خواهد بود.

بلومبرگ تصویری از مصرف‌کنندگان امروز چین ارائه داده است:

اکثر چینی‌ها درآمد و هزینه کمتری نسبت به آمریکایی‌ها دارندپکن اخیرا عنوان پایتخت میلیاردرهای جهان را از نیویورک ربود و مهاجرت روستا به شهر به بالاترین سطح خود در تاریخ رسیده است. اما دستمزد متوسط سالانه چینی‌ها در سال 2014 در حدود 56 هزار و 360 یوآن (8هزار و 655 دلار) بوده و گلدمن‌ساکس برآورد کرده که 387 میلیون کارمند (نزدیک به نیمی از جمعیت فعال) درآمدی در حدود 2000 دلار در سال دارند.

متوسط هزینه‌های مصرف کننده چینی‌ها 7 دلار در روز است. غذا و پوشاک نزدیک به نیمی از هزینه های مصرفی هر شخص را تشکیل می‌دهد و 9.2 درصد به فعالیت‌هایی تفریحی نظیر سفر، غذا خوردن در بیرون، ورزش و بازی‌های ویدئویی اختصاص داده شده است. هزینه‌ مصرفی متوسط آمریکایی‌ها 97 دلار در روز است که 17.3 درصد آن به تفریح اختصاص دارد.

دخل و خرج قشر متوسط در چین

خانواده‌ها نسبت به گذشته کوچک‌تر شده‌انددر سال 2014 به طور متوسط هر خانواده چینی کمتر از 3 نفر جمعیت داشت این در حالی است که در دهه 1950، این رقم به طور میانگین در حدود 5 نفر بوده است. عدم توازن جنسیتی در چین در تمام جهان بدترین است: به ازای هر 100 دختر متولد شده در حدود 116 پسر به دنیا می آید؛ این در حالی است که میانگین جهانی 107 پسر به ازای هر 100 دختر است.

بین سال‌های 1970 و اواخر سال 2015، کشور محدودیت تک فرزندی برای خانواده‌ها را اعمال کرده بود و عدم توازن جنسیتی به ابتدای دهه 1980 بازگشت. در حال حاضر تعداد مردان در چین 33 میلیون نفر بیشتر از زنان بوده که بسیاری از آنها نمی‌توانند شریکی برای زندگی پیدا کنند. در میان جمعیت فعال چین، افراد مجرد و خانوارهای کوچک قدرت خرید بیشتری دارند.

دخل و خرج قشر متوسط در چین

مسافران کم اما پرهزینه‌اندتنها 4 درصد از جمعیت چین پاسپورت دارند، که در مقایسه با 35 درصد آمریکایی‌ها بسیار اندک هستند. ولی این 4 درصد سالانه نزدیک به 200 میلیارد دلار را خرج سفر می‌کنند که بیش از هر کشور دیگری بوده است.

قشر متوسط شهری چین هزینه توریسم زیادی را متقبل می‌شوند و گلدمن ساکس انتظار دارد که 12 درصد از جمعیت چین در این دهه صاحب گذرنامه شوند.

قشر متوسط چین عاشق موسیقی هستندمردم چین به طور متوسط سالانه 86 دلار خرج فعالیت‌های مرتبط با موسیقی می کنند که تقریبا نصف متوسط هزینه موسیقی آمریکایی هاست. 57 درصد از جمعیت قشر متوسط چین از موسیقی زنده لذت می‌برند این در حالی‌است که این میزان برای آمریکایی‌ها 51 درصد است.

خرید آنلاین به سرعت در حال رشد استخرید آنلاین در چین 16 درصد از کل هزینه‌های خرید (یا 672 میلیون دلار) را تشکیل می‌دهد که نیمی از آنها نیز از طریق موبایل انجام می‌گیرد. در سال 2013، چین 35 درصد از کل خرید آنلاین جهان را تشکیل می‌داد. در سال 2018 برآورد می‌شود که کل هزینه‌های چین در این زمینه از مابقی جهان بیشتر شود.

دخل و خرج قشر متوسط در چین

هزینه در بخش بهداشت و سلامت بیشتر و بیشتر می‌شودمابین سال های 2004 تا 2011، هزینه‌های سلامت هر فرد در چین بیش از 2 برابر شد، و از 51.05 دلار برای هر نفر به 102.25 دلار افزایش یافت. فروش ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی در سال های اخیر رونق یافته است. مهمترین اولیت دوازدهمین برنامه توسعه 5 ساله چین در سال 2011 صنعت تغذیه و بهداشت بوده‌ است.

۱۳۹۴/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...