نسخه چاپی

اگر برانكو پرسپولیسی نبود به تیمش می پیوستم

سال 94 برای سنگربان با تجربه استقلالی ها اتفاقات عجیبی را در دل خود داشت كه مهمترین آنهاتماشای پوست اندازی در این تیم و یك جابجایی بزرگ روی نیمكت بود.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز،وحید طالب لو نیز به موازات این اتفاقات حرکت کرد و با آنکه به یک نیمکت نشین بدل شد اما بزرگمنشانه رفتار کرد و نقشی کلیدی در حل و فصل بسیاری از حاشیه های زیر پوستی تیمش داشت.
آخرین روزهای سال 94 سراغ «وحید» رفتیم و با آنکه وی تمایلی نداشت درباره برخی موضوعات استقلال و سوالات بی پاسخ این فصل درباره تیم آبی پوش و خودش صحبت شود، اما حرفهای تازه ای رادر گفت و گو با کاپ بر زبان آورد که در زیر می خوانید:
*سال 94 حضور در دو استقلال متفاوت، یکی به سرمربیگری امیر قلعه نویی و دیگری به سرمربیگری پرویز مظلومی را تجربه کردی؛ چه تفاوت هایی میان دو تیم وجود داشت؟
شخصا اعتقاد دارم زمان های مختلف را نباید با هم قیاس کرد. ما در ابتدای سال 94 روزهای سختی را داشتیم و فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کردیم. اما به هر حال آن روزها به پایان رسید و مهم این است که ما امروز با صدرنشینی سال را به پایان خواهیم رساند. این روحیه وانگیزه که در بچه ها به وجود آمده نوید سال خوبی را می دهد. می خواهیم در سال بعد خواسته هواداران مان که همان قهرمانی است را برآورده کنیم. ما می توانیم با کسب دو جام تاریخ ساز شویم. همه تلاش می کنیم تا به این مهم برسیم. البته در این مسیر ناهمواری هایی وجود دارد اما بازیکنان خودشان را با این شرایط وفق داده اند.
*به نظر تو دلیل ناکامی استقلال در فصل گذشته لیگ برتر چه بود؟
گذشته گذشته است و بهتر است به عقب برنگردیم. ما باید به آینده نگاه کنیم و سعی کنیم تمرکزمان به هم نخورد. استقلال تغییراتی را در این سال تجربه کرد. کادر فنی عوض شد و یکسری بازیکنان جدید به تیم اضافه شدند. صلاح نیست درباره گذشته مسائل را باز کنیم. به هر حال در آن مقاطع هم افرادی بودند که زحمت کشیدند.
*در این سال پرویز مظلومی به استقلال بازگشت. درباره این اتفاق صحبت کن!
آقای مظلومی جزو خانواده بزرگ استقلال است. هم بازیکن بوده و هم کمک مربی آقای پورحیدری که پدر استقلال است و هم سرمربی این تیم. فکر می کنم حضور این دو نفر در نتایج ما خیلی موثر بوده است. منصورخان آن قدر خوب مدیریت می کند که شرایط برای موفقیت تیم فراهم می شود. امسال نسبت به گذشته حواشی کمتری داشتیم. این تیم همیشه حاشیه داشته و امسال هم بوده است اما نسبت به قبل حواشی کمرنگ تر بوده است که یکی از دلایل مهم این موضوع وجود آقای پورحیدری است.
*پس از بازگشت پرویز مظلومی حرف و حدیث هایی پیرامون ماندن یا رفتن تو از استقلال به گوش می رسید. خودت فکر می کردی در این تیم ماندگار شوی؟
من قرارداد داشتم. ضمنا شرایط به نحوی بود که می خواستم بمانم و یکسری مسائل را ثابت کنم. می خواستم بمانم و با استقلال قهرمان شوم. البته دلایل دیگری هم داشت.
قصد اثبات چه مسائلی را داشتی؟
یکی ازآنها این بود که به عده ای نشان دهم وحید طالب لو فقط در یک باند است. آن هم باند استقلال. خواستم بگویم وابسته به کسی نیستم و با جان و دل برای تیمم زحمت می کشم و همه بزرگان استقلال برایم قابل احترام هستند. در طول این سال ها با همه این بزرگان افتخار همکاری داشته ام. مرحوم حجازی، آقای پورحیدری، آقای قلعه نویی و آقای مظلومی. متاسفانه در سال های گذشته به ویژه در سال قبل عده ای در حق من کم لطفی کردند و با به راه انداختن شایعات این گونه نشان دادند که من وابسته به کسی هستم. آنها توانسته اند ذهن تعداد محدودی را نسبت به من تغییر دهند. امسال ماندم تا آن معدود آدم ها را هم روشن کنم.
*چقدر موفق شدی؟
فکر می کنم جای هیچ مانوری برای آدم های کم لطف و بی معرفت نگذاشتم. خیلی ها فکر می کردند من به خاطر پول در استقلال مانده ام اما امسال هم پول نبود و هم بازی. از سال قبل هم 90 درصد طلبکارم و امسال نیز قراردادم نصف بقیه است. البته اینها را نمی گویم تا منتی سر کسی بگذارم ولی برخی با رفتار و گفتارشان آزارم دادند.
*ابتدای فصل پیشنهاداتی هم داشتی. آیا سر میز مذاکره با تیمی حاضر شدی؟
بله پیشنهاد که بود اما با هیچ کس مذاکره نکردم.
*یکی از آن پیشنهادات از طرف پرسپولیس بود. فکر نمی کنی اگر به آنجا رفته بودی حداقل از بعد فنی به نفعت بود؟
من به خاطر هواداران دو تیم آن پیشنهاد را قبول نکردم. یعنی هم به استقلالی ها احترام گذاشتم و هم به پرسپولیسی ها. من بازیکنی از جنس استقلال هستم. اگر به پرسپولیس می رفتم استقلالی ها آزرده خاطر می شدند. ضمنا پرسپولیسی ها نیز به ماجرا از این زاویه نگاه می کردند که طالب لو استقلالی است و در واقع خیلی به دل آن ها نمی نشستم.
*اما برانکو اعتقاد ویژه ای به تو داشت.
آقای برانکو به من خیلی لطف دارد. من در تیم ملی از این مربی چیزهای زیادی یاد می گرفتم. شاید اگر برانکو در تیم دیگری غیر از پرسپولیس بود پیشنهادش را قبول می کردم.
*در همان مقطع حتی عنوان شد که سرمربی پرسپولیس به تو اعلام کرده که اگر به عضویت این تیم درآیی پس از مدت زمانی از تو به عنوان مربی در کنار خودش استفاده می کند.
بحث ایشان برای امسال نبود و گفته بود هروقت فوتبالت تمام شد و خداحافظی کردی می توانی کنار من مربیگری کنی.
*فصل گذشته استقلال دو دربی تلخ را تجربه کرد. درباره آنها صحبت کن.
دربی اول که من نبودم اما در هر حال شکست در دربی همیشه سخت است. بچه ها تلاش خود را کردند اما تیم ما شرایط خوبی نداشت. سهمیه آسیا و جام را از دست داده بودیم. با این حال می توانستیم نبازیم. برای خودم خیلی سخت بود. در دربی دوم که من درون دروازه قرار گرفتم پس از چند هفته دوری از میدان و شرایط بازی قدم به این مسابقه می گذاشتم. به هر حال قسمت این بود که ما آن دوبازی را واگذار کنیم.


*می رسیم به استقلال این فصل با پرویز مظلومی. درباره این استقلال چه نظری داری؟
ما تغییرات زیادی داشتیم و برای هماهنگی باید مدت زمانی را سپری می کردیم اما با این حال فکر می کنم امسال استقلال تیمی دارد که در آن مکمل های خوبی دیده می شود. تلفیقی از تجربه و جوانی کنار هم. البته برگ برنده ما همدلی است که این از هر چیزی با اهمیت تر است.
*با این حال حواشی دست از سر تیم شما بر نداشته است.
تیم های بزرگ همیشه حاشیه دارند. تیمی مثل استقلال بدون حاشیه نمی شود و من این را در طول سال های حضورم در اینجا تجربه کردم اما این فصل تقریبا خیلی کم بوده است.
*منشا 90 درصد این حواشی مسائل مالی است. این را قبول داری؟
اگر منظورتان اتفاقات چند هفته قبل است که یک مقداری بزرگنمایی شد. چیز خاصی نبود. البته مشکل مالی را انکار نمی کنم ولی یک عده به داستان پر و بال دادند.
*ولی تا آستانه اعتصاب پیش رفتید.
اعتصاب نکردیم. ما هر روز تمرینات خود را انجام دادیم. شاید بچه ها به خاطر طرح خواسته های خود حرف هایی زدند اما اعتصاب نشد. شما اعتصابی دیدید.
*حتی عنوان شده بود که اعتراضات آن چند روز با هماهنگی طالب لو و برهانی صورت گرفته است.
بحث هماهنگی نبود. ما یک تیم هستیم. اینجا همدلی خیلی مهم است. آن موضوع یک تصمیم جمعی بود که البته خیلی زود با درایت آقای افشارزاده و آقای مظلومی مشکل حل شد.
*به نظر می رسد نقش بزرگترهای استقلال در این تیم ملموس تر از هر زمان دیگری است. این موضوع در مقاطع مختلف به ویژه در همان داستان اعتصاب نمود پیدا کرد.
من خودم چون در این تیم بزرگ شدم از بازیکنان بزرگی چون آقای فکری، آقای منصوریان، آقای سامره، آقای نوازی، آقای خرمگاه و خود آقای فرهاد مجیدی این مسائل را دیدم. آنها هم برای ما بزرگتری می کردند. مکتب استقلال می گوید نظم و اخلاق اهمیت بالایی دارد. بعضی مواقع به دلیل فاصله سنی کادر فنی و بازیکنان جوان ما بزرگترهای تیم باید به مسائل ورود کنیم. شاید برایتان جالب باشد که ما حتی نمی گذاریم یکسری مسائل به گوش کادر فنی برسد و در حد توان مان آنها را حل و فصل می کنیم. یک جاهایی هم است که بحث ها باید به کادر فنی منتقل شود. برخی جوانان تیم ما مشکلاتی دارند مثل مشکلات مالی که ما باید آنها را رفع نماییم. به نظر من یک بازیکن جوان نباید همه چیز را خودش تجربه کند بلکه ما باید تجربیات خود را در اختیار او قرار دهیم. بازیکنانی مثل امید نورافکن، بهنام برزای، علی رمضانی، فرشید اسماعیلی و.. اینها اول راه هستند. شاید برایتان جالب باشد که من حتی بعضی بازیکنان جوان تیم را نزد روانشناسی که از دوستانم بود بردم که او هم مشاوره خوبی هم به بچه ها داد.
*برگردیم به بازی های لیگ. امسال تعداد بازی هایی که در آنها حضور داشتی کم بود.
بله. با جام حذفی چهار بازی انجام دادم. البته خودم را با شرابط وفق دادم. همان طور که در ابتدای مسابقه گفتم امسال با اهداف ویژه ای در استقلال ماندم. ولی خدا شاهد است که هر روز سعی و تلاشم در تمرینات بیشتر می شود و می خواهم بهترین باشم. شما می توانید این را از مربی گلرهای استقلال بپرسید.
*اولین حضورت در برابر سیاه جامگان بود. همان بازی که یک بار دروازه ات باز شد.
فکر می کنم می توانستم بدون گل خورده از آن بازی بیرون بیایم ولی آن اشتباه داور باعث شد گل بخورم. آن توپ به نظر من گل نشده بود ضمن اینکه بازیکن فوتبال و به ویژه گلر بعد از مدت ها نیمکت نشینی وقتی وارد مسابقه می شود نمی تواند همه توانایی های خود را نشان دهد. نه تنها طالب لو بلکه هیچ گلر دیگری نمی تواند همه انتظارات را برآورده کند. وقتی شما می خواهید عملکرد یک دروازه بان را آنالیز کنید باید بعد از 7،8،10 بازی به او نمره دهید. من کارم با این شرایط سخت بود. بازی دوم و سوم حتی آسیب دیده بودم. 10 روز تمرین نداشتم. مهدی آسیب دید و من مجبور شدم بدون تمرین و ناآماده به میدان بروم. در واقع با 50 درصد توانایی خودم درون دروازه استقلال ایستادم. با این حال سعی کردم عملکرد خوبی داشته باشم. بازی هایی که من حضور داشتم به ظاهر آسان بود ولی در حقیقت دشواری های فراوانی داشت. بازی کردن در انزلی همیشه سخت است. ما تقریبا 5 سال است که ملوان را در انزلی نبرده ایم و آن برد آخر هم فکر می کنم من خودم درون دروازه بودم.
*پس از همان بازی انزلی انتقاداتی به عملکرد تو شد. به خصوص بر سر صحنه پنالتی که خیلی معتقد بودند لزومی نداشت خطای پنالتی مرتکب شوی.
من به نظر آقای ترکی در آن صحنه احترام می گذارم اما با قاطعیت میگویم که آن صحنه اصلا پنالتی نبود. به خصوص در آن زمین لغزنده.
*بازی با استقلال اهواز هم درون دروازه قرار گرفتی که آن هم بازی عجیبی بود. به خصوص در صحنه ای که توپ از خط دروازه استقلال گذشت و داور آن را گل نگرفت.
هنوز هم می گویم آن صحنه 50-50 بود. من در شرایط بازی بودم و توپ چون ارتفاع داشت نمی توان با قاطعیت گفت که گل شده است. این راهم باید بگویم که برخلاف تصور خیلی ها بازی برابر تیم هایی چون استقلال اهواز آسان نیست. شاید بازیکنان جوان ما این حس را داشتند اما من با توجه به تجربیاتم می دانستم که استقلال اهواز می تواند ما را غافلگیر کند.
*قبول داری که در همین چند بازی که حضور داشتی اتفاقات عجیبی برایت افتاد؛ مثل همان توپ هایی که در بازی با سیاه جامگان و استقلال اهواز به شکل مشکوکی دروازه تو را به خطر انداخت.
بله. قبول دارم ولی قسمت من این بوده است که این اتفاقات در بازی هایی رخ بدهد که من درون دروازه استقلال بوده ام.
*انتقاد دیگر به استقلال این فصل خوب بازی نکردن آن است. این انتقاد را قبول داری؟
من فکر می کنم ما موقعیت های زیادی روی دروازه حریفان می سازیم. در بعضی بازی ها هم موقعیت سازی مان کم است. اما همین که از موقعیت های کم خوب استفاده می کنیم این را می توان نقطه قوت استقلال دانست.
*ولی با این حال امتیازات مهمی از دست دادید.
بله می توانستیم از دست ندهیم. ولی ما تیم جوانی هستیم و تا این جوانان کسب تجربه کنند تبعاتی در پی خواهد داشت. فوتبال با گذشته تغییر کرده است. همه تیم ها برابر ما انگیزه دارند. همین استقلال اهواز را دیدید که در انتهای جدول است ولی برابر ما چه نمایشی به اجرا گذاشت.
*این استقلال می تواند قهرمان لیگ برتر شود؟
وقتی تقریبا از 23 هفته لیگ بالای 15 هفته صدرنشین بوده ایم پس شایستگی قهرمانی را داریم. این مساله نمی تواند شانسی باشد. کار سخت است. این را می دانم اما شدنی است.
*با توجه به تجربه تلخی که استقلال از دوره صمد مرفاوی دارد این نگرانی نزد هواداران شما است که رقبا امتیازات عقب افتاده را جبران کنند و شما از صدر به زیر کشیده شوید.
ما در فینال جام حذفی قرار داریم و شانس بزرگی برای گرفتن جام پیش روی مان است. ولی از آن طرف در لیگ رقبای زیادی داریم که همه با برنامه هستند. شخصا فکر می کنم کار قهرمانی لیگ به روزهای آخر کشیده شود و در هفته پایانی رقابت خوبی را بین چند تیم شاهد باشیم.
*جدی ترین رقیب استقلال را کدام تیم می دانی؟
دوست ندارم استم یک تیم را بگویم. به نظر من چهار تیم شانس قهرمانی دارند.
*درباره عملکرد دروازه بان های لیگ نظرت چیست و کدام یک را بهترین گلر این فصل تا اینجای کار معرفی می کنی.
به نظرم گلرها پیشرفت داشته و عملکرد خوبی را نمایش گذاشته اند. من با خیلی از آنها دوست هستم. لذا بهتر است نظر ندهم و از یک نفر نام نبرم.
*آیا وحید طالب لو پرونده تیم ملی را پیش روی خودش بسته است؟
خیر نبسته ام و تا روزی که بازی می کنم انگیزه ملی پوش شدن دارم اما چون کمتر بازی کردم طبیعی است که کادر فنی تیم ملی نظر مثبتی روی من نداشته باشند ولی باز هم می گویم که ناامید نیستم.
*قصد دارید تا چه زمان به فوتبالت ادامه دهی؟
حرف زدن برای گلری که تازه 33 ساله شده زود است. گلری پستی است که شما تا سن بالا می توانید در آن فعالیت کنید. فعلا که تصمیمی برای خداحافظی از فوتبال ندارم و حالا حالاها می توانم کارم را دنبال کنم.
*بهترین اتفاق سال 94 برایت کدام بود؟
حقیقت این است که سال 94 برای من سال رکود بود و اتفاق مهم و خاصی رخ نداد که بگویم.
*... و بدترین اتفاق؟
شکست دربی برایم خیلی تلخ بود. ضمن آنکه اتفاقی که برای آقای پورحیدری افتاد همه ما را ناراحت کرد اما خدا را شکر ایشان مجددا در کنار ما هستند. ضمنا از دست دادن بزرگانی چون همایون خان بهزادی، آقا رضا احدی و همچنین مربی بدنساز تیم نفت تهران تلخ بود. درگذشت هادی نوروزی هم اتفاق بدی بود که مرا شوکه کرد.
*بهترین هدیه ای که در این سال گرفتی چه بود؟
چیز خاصی نبود.
*و عجیب ترین خبری که شنیدی؟
فوت هادی نوروزی که بسیار سخت و باورنکردنی بود.
*تو جزو بازیکنانی بودی که در این سال اولین اکران خصوصی مستند «من ناصر حجازی هستم» را تماشا کردی. درباره آن فیلم نظرت چیست؟
در واقع من سه بار آن فیلم را دیدم. به نظرم قسمت هایی از فیلم که مستند بود و تصاویر آرشیوی را نشان می داد بسیار خاطره انگیز بود. البته در نهایت فیلم تلخی بود. درباره دیگر بخش های فیلم هم من به دوستان سازنده گفتم که قضاوت را به بیننده ها بسپارند. یک جاهایی است که آنها خودشان قضاوت کرده بودند. به نظرم بهتر بود آن اتفاق نیفتد.
*بیرون از حوزه فوتبال و در زمینه اقتصادی سال 94 برایت چگونه سپری شد؟
من هیچ فعالیت اقتصادی بیرون فوتبال ندارم و بیزینس هم نمی کنم. در زندگی ام از نظر اقتصادی سال 94 سال رکود بود. من فصل قبل برای حضور در استقلال و بابت رضایتنامه طلبم از باشگاه راه آهن را بخشیدم. امسال هم از فصل قبل 90 درصد قراردادم را نگرفتم.
*روی هم رفته چقدر طلبکاری؟
از نظر مالی خیلی اما از نظر معنوی به استقلال و طرفدارانش بدهکاری زیادی دارم.
*در سال 94 و به ویژه در ماه های اخیر شاهد نگارش مطالب زیادی از سوی همسرتان بودیم.
البته فقط برای من نمی نویسد. همسر من کارش نویسندگی و فیلنامه نویسی است و با اساتیدی چون تقوایی، توحیدی و ... کار کرده است و در یک مقطعی هم با آقای محراب قاسم خانی همکاری داشته است. به هر حال به ورزش و فوتبال هم علاقه مند است.
*به شما پیشنهاد نداده که کتاب زندگی تان را به نگارش در بیاورد؟
شاید هم یک روز این کار را کرد. البته من هنوز اول راه هستم و نیمه دوم زندگی ام مانده است.
*کسی است که در این سال دلت را آزرده باشد؟
به هر حال برخی حرف ها اذیتم کرد و دلم را شکست اما به قول معروف: این نیز بگذرد. من خیلی از مسائل را در خودم ریختم. خوشبختانه خدا به من صبر داده و صبرم زیاد است.
*در این سال چند بار گریه کردی؟
تعدادش را یادم نیست اما من زیاد گریه می کنم. به خصوص وقتی برخی فیلم های سینمایی را تماشا می کنم. در برخی از مقاطع هم به خاطر از دست دادن عزیزانی اشک ریختم.
*برنامه ات برای نوروز امسال چیست؟
برنامه ما که دست خود ما نیست و باید با توجه به زمان تمرینات تیم برنامه ریزی کنیم. امسال جای خاصی نیستم و در آن چند روز تعطیلی هم در خدمت خانه و خانواده هستم.
*اهل عیدی دادن هم هستی؟
بله. به خانمم، خواهرم و خواهر خانمم عیدی می دهم. از پدرومادرهایمان هم عیدی می گیریم.
*به عنوان سوال پایانی، لحظه تحویل سال آرزویت چه خواهد بود؟
من معمولا آرزوی خاصی ندارم اما از خداوند می خواهم به پدر و مادرهایمان سلامتی بدهد که این بزرگترین نعمت است. کنارش هم کمی پول باشد هم بد نیست.
*اگر حرفی مانده بفرمایید.
از شما تشکر می کنم که این زمان را در اختیار من گذاشتید. امیدوارم سال جدید برای مردم ایران سالی با برکت باشد و در این سال ورزش ما نیز روزهای خوبی را پشت سر بگذارد.

۱۳۹۴/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...