نسخه چاپی

آیت الله مكارم:

فلسفه افزایش جریمه های رانندگی به مردم تفهیم شود

حضرت آیت الله مكارم شیرازی با بیان این كه تا فرهنگ مردم عوض نشود مشكلات حل نخواهد شد، گفت: باید فرهنگ به گونه ای باشد كه مردم تخلف را برای خود عیب بدانند، گاهی بحث های فرهنگی در رسانه ها انجام می شود اما كم است به ویژه در این ایام باید بیشتر كار كرد.

به گزارش نما به نقل از رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار سردار مهری رییس پلس راهور ناجا با بیان این که خسارت های مالی تصادفات باید بررسی شود، گفت: خسارت چیزی مهمی است که اگر از آن جلوگیری شود وضع اقتصادی بهتر خواهد شد.

وی با تأکید بر این که ایران باید از نظر رتبه بین المللی در جایگاه خوبی قرار داشته باشد، افزود: مردم باید توجه داشته باشند که افزون بر خسارت های جانی و مالی سنگین مسؤولیت شرعی نیز دارد، مردم درباره تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی استفتا می کنند که با صراحت می گوییم حرام است.

استاد برجسته درس خارج حوزه قم با بیان این که به عنوان مثال عبور از چراغ قرمز افزون بر این که خلاف قانون به شمار می رود گناه است، اظهار داشت: اگر مردم بدانند که تخلف آن ها از قوانین برایشان در آخرت مسؤولیت دارد بیشتر رعایت می کنند.

وی بر ضروت فرهنگ سازی و انجام کارهای فرهنگی برای آشنایی بیشتر مردم با مقررات تأکید کرد و ادامه داد: مقررات و قوانین حکومت اسلامی بر اساس موازین شرع است و جنبه شرعی دارد، از این رو طبق احکام شرعی با آن عمل می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که تا فرهنگ مردم عوض نشود مشکلات حل نخواهد شد، ابراز داشت: باید فرهنگ به گونه ای باشد که مردم تخلف را برای خود عیب بدانند، باید کار فرهنگی شود؛ گاهی بحث های فرهنگی در رسانه ها انجام می شود اما کم است به ویژه در این ایام باید بیشتر کار کرد.

وی با اشاره به آمار بالای سانحه های رانندگی عنوان کرد: اگر در جنگی به این اندازه تلفات می دادیم دادمان بلند بود اما از سانحه های رانندگی به راحتی عبور می کنیم،هرچه کار فرهنگی بیشتر باشد نتیجه بیشتری خواهد داست؛ کاهش تلفات در سال جاری تنها به دلیل سختگیری پلیس نیست بلکه بخشی از آن اثر کارهای فرهنگی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: آمارها زبان دارند و بهترین راه برای پی بردن به مشکلات جوامع بشری همین آمارها است، آمارها سخن می گویند که باید آن ها را تحلیل کرد؛ در برخی از کشورها دیده ایم که جریمه ها به گونه ای سنگین است که کسی جرأت تخلف ندارد.

وی اضافه کرد: در ایران جریمه ها کم است و اگر افزایش پیدا کند داد بسیاری در می آید، باید آرام آرام به مردم گفته شود که اگر جریمه افزایش پیدا می کند برای سالم ماندن خود آن ها است، بالا بودن جریمه ها عیب نیست اما فلسفه افزایش آن باید به جامعه تفهیم شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مشکل موتور سیکلت ها باید حل شود، گفت: موتور سیکلت ها به هیچ چیز پایبند نیستند و بسیار تخلف می کنند حتی در جلوی چشم پلیس از چراغ قرمز رد می شوند که سبب ایجاد مزاحمت و نادیده گیری قانون است، این مشکل باید حل شود.

وی افزود: مسؤولان موضوع موتور سیکلت را باید به صورت جدی پیگیری کنند، موتور سیکلت برای مملکت مشکل نیست بلا است.

۱۳۹۴/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...