نسخه چاپی

آیت‌الله مكارم‌شیرازی:

مردم آداب و رسوم خرافی را كنار بگذارند

آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، چهارشنبه سوری را یك خرافه دانست و به مردم و خانواده ها توصیه كرد از این كار پرهیز و در مقابل به سنت های خوبی كه از فرزانگان و گذشتگان به یادگار مانده است عمل كنند.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله اعتمادی، گفت: آن عالم بزرگوار از اساتید مسلم، ممتاز و موفق حوزه بود، ایشان شاگردان بسیاری را تربیت کرد و همواره دلسوز طلاب بود.

مکارم شیرازی در ادامه نکات و تذکراتی را درباره چهارشنبه پایان سال ارائه کرد و گفت: از فرزانگان و گذشتگان، آداب و رسوم خوبی برای ما مانده که باید از آنها پیروی کرد.

وی اضافه کرد: اما آداب خرافی همچون چهارشنبه‌سوری هست که توسط افرادی وارد زندگی مردم شده است و همه باید از آن اجتناب کنند.

این مرجع تقلید گفت: چقدر خلاف شرع در این کار انجام می شود؛ این کارهای خطرناک باعث بروز مشکلات بسیاری برای مردم و جامعه و خود افراد می شود، اینها مسئولیت الهی دارد.

مکارم شیرازی تصریح کرد: افراد بسیاری به خاطر همین کارها نابینا و قطع عضو می شوند و یک عمر با تبعات و پیامدهای آن درگیر هستند؛ یکی از بدترین مصائب سوختگی است که علاج آن نیز مشکل است و تا سال ها آثار آن در بدن انسان باقی می ماند.

وی پرش از روی آتش را خرافه دانست و یادآور شد: کدام عقل سلیم اجازه می دهد که چنین کارهایی انجام شود؟ کدام آداب و سنن چنین مساله ای را اجازه می دهد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مسئولیت والدین را در برابر فرزندان گوشزد و تصریح کرد: رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما نیز در برابر تبیین این خطرات نقش مهمی دارند و باید تبعات اینگونه کارهای دور از عقل و منطق را برای مردم تبیین کنند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...