نسخه چاپی

جزئیات مذاكره ایران و فرانسه برای تولید ال ان جی

اخیرا مذاكراتی بین مسئولان صنعت نفت ایران و شركت توتال فرانسه به منظور سرمایه گذاری در تولید ال ان اجی در ایران شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس مسئولان صنعت نفت ایران بارها اعلام کرده اند در صورتی می توان گاز ایران را به اروپا صادر کرد که این گاز تبدیل به ال ان جی شود به همین دلیل مذاکراتی با عمان به منظور تولید ال ان جی پس از صادرات گاز ایران به این کشور صورت گرفته است.

این گزارش اضافه می کند: علاوه بر این اخیرا مذاکرات جدی بین مسئولان ارشد صنعت نفت ایران و شرکت توتال فرانسه نیز به منظور سرمایه گذاری در تولید ال. ان. اجی در ایران شده است اما نکته قابل توجه در این است که این شرکت، گاز ایران را با قیمت ارزان می خواهد تا آن را تبدیل به ال. ان. جی کند.

اما مذاکرات در مورد تولید ال. ان. جی و صادرات آن به اروپا به همین جا ختم نمی شود بلکه اسپانیا نیز آمادگی خود را به منظور صادرات گاز ال. ان. جی ایران از طریق پایانه های صادراتی این کشور اعلام کرده است.

این پیشنهادات در حالی مطرح می شود که وزیر نفت چندی قبل در همین رابطه به خبرنگارفارس گفته بود هنوز تصمیم نهایی به منظور سرمایه گذاری در صنعت ال. ان. جی اتخاذ نشده است اما از حضور سرمایه گذاران خارجی در این طرح استقبال می کنیم.

گزارش فارس حاکی است سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال. ان. جی از مهمترین طرح های تولید ال. ان. جی کشور در عسلویه به شمار می روند که هم اکنون بنا به دلایلی احداث دو پروژه پارس و پرشین ال ان جی متوقف شده است و پروژه ایران ال.ان. جی با پیشرفت حدود ٥٠ درصدی در جریان است اما برای تکمیل این طرح نیاز به حضور شرکت های خارجی است.

سهم ال ان جی از کل تجارت گاز دنیا ٣١ درصد است که از این میزان ٧٠ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می گیرد و ایران نیز می تواند سهم مناسبی از این تجارت داشته باشد زیرا ورود به صنعت ال. ان. جی و بازار آن به معنای دسترسی به بازارهای دورتر است که نمی توان از طریق خط لوله به آن دسترسی داشت.

هم اکنون ٦٠ ترمینال دریافت ال. ان. جی در آسیا وجود دارد و قرار است ٤٠ ترمینال دیگر نیز به این تعداد افزوده شود و این بدان معناست که جهان و به ویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق ال. ان. جی تامین کنند.

۱۳۹۴/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...