نسخه چاپی

هدف‌های معاونت پرستاری وزارت بهداشت در سال 95

مدیر كل دفتر ارتقا سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری از برنامه های سال 95وزارت بهداشت خبرداد و گفت: در راستای تدوین برنامه علمیاتی و اهداف كمی و كیفی، موفق شدیم تا سه هدف مهم را در برنامه عملیاتی دانشگاه های علوم پزشكی كشور قرار دهیم.

به گزارش نما به نقل از برنا، احمد نجاتیان با اشاره به برنامه های معاونت پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: امسال سال خوبی برای معاونت پرستاری بود و در نیمه دوم سال بالاخره چارت نهایی معاونت پرستاری وزارت بهداشت تشکیل شد که یکی از زیر مجموعه های آن تحت عنوان دفتر ارتقا سلامت و خدمات بالینی شروع به کار کرد.

مدیر کل دفتر ارتقا سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: معاونت پرستاری موفق شد برای اولین بار در راستای تدوین برنامه علمیاتی و اهداف کمی و کیفی خود، سه هدف مهم شامل شاخص های ملی کیفیت مراقبت پرستاری، توسعه مراکز پرستاری در منزل و موضوع صلاحیت حرفه ای پرستاران را در برنامه عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار دهد.

وی یادآوری کرد: این کار، گامی مهم بود که بر اساس برنامه های پیش بینی شده اتفاق افتاد و خوشبختانه به تصویب وزارت بهداشت رسید و امیدواریم در سال 95 نتایج آن را شاهد باشیم.

نجاتیان تصریح کرد: در حوزه دفتر ارتقا سلامت نیز گام های خوبی برداشته شد که از آن جمله می توان به شروع کار ساماندهی پرستاری سالمندی، اشاره کرد که جلسات آن تشکیل شد و تفاهم های داخل وزارتخانه ای نیز انجام شده است. همچنین در راستای تربیت پرستاران متخصص نیز کارهای اولیه انجام شده که امیدواریم در سال آینده نتایج این زحمات و کارهای کارشناسی انجام شده را ببینیم.

مدیر کل دفتر ارتقا سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت اضافه کرد: در بحث پرستاری سالمندی قرار است در جهت اهداف وزارت بهداشت برای مراقبت از سالمندان شاهد نقش آفرینی پرستاران باشیم زیرا در حال حاضر سالانه حدود 100 پرستار فوق لیسانس سالمندی داریم و به لحاظ همکاران هیئت علمی و افراد دارایPHD سالمندشناسی بضاعت خوبی داریم که می توان از این پتانسیل به بهترین نحو بهره برد.

وی همچنین عنوان کرد: از دیگر برنامه های سال آینده فعال شدن بیش از پیش شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونت پرستاری است که در دوره های گذشته نیز وجود داشته است و از سال آینده درصدد فعال تر شدن آن هستیم.

وی افزود: وظیفه این شورا هماهنگی بین بخشی است و بخش های مختلف نظام سلامت چه از درون وزارت بهداشت و چه از خارج از وزارتخانه در این شورا نمایندگانی خواهند داشت و در حقیقت این شورا با هدف افزایش همکاری های بین بخشی فعال می شود.

نجاتیان تاکید کرد: در سطح داخلی وزارت بهداشت در این شورا نمایندگانی از حوزه های مختلف وزارتخانه و معاونت های مختلف حضور خواهند داشت و در سطح خارج وزارتخانه ای نیز تمام نهادهای صنفی، حرفه ای و علمی پرستاری در این شورا نماینده خواهند داشت.

وی تصریح کرد: همچنین حضور اساتید، صاحب نظران و مدیران پرستاری در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی پرستاری نیز پیش بینی شده است تا بتوان سیاست ها، برنامه ها و تصمیمات اصلی در حوزه پرستاری را در این شورا تدوین و طراحی کرد.

نجاتیان افزود: پیش بینی می شود اولین دستور کار این شورا نهایی سازی نقشه راه پرستاری کشور باشد. این نقشه راه در طول چهار سال گذشته در دفتر پرستاری وقت و معاونت پرستاری در دوره های گذشته پیگیری شده است و پیش نویس آن نیز آماده شده، ساعت ها کار کارشناسی روی آن انجام شده است ولی قطعا این نقشه راه با توجه به تحولات و تغییرات رخ داده در نظام سلامت نظیر اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری نیازمند بروز رسانی است.

نجاتیان اضافه کرد: قرار است این نقشه راه، سرلوحه کار همه بخش ها در حوزه پرستاری باشد تا بتوان در حوزه پرستاری بر اساس این نقشه برنامه ریزی کرد و ادامه راه داد.

مدیر کل دفتر ارتقا سلامت معاونت پرستاری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: این شورا طبق برنامه پیش بینی شده در فرودین سال 95 راه اندازی می شود تا بتوان طی فروردین و اردیبهشت سال آینده، پیش نویس موجود از نقشه راه پرستاری را مورد بازنگری قرار داد و نسخه نهایی آن تدوین و جهت ابلاغ به مراجع ذی صلاح وزارت بهداشت به عنوان یک سند فرادستی ارائه شود.

۱۳۹۵/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...