نسخه چاپی

اصولی كه بیماران دیابتی از آن غافلند

«دیابت»، بیماری مزمنی است كه شیوع مبتلایان به آن رو به افزایش است. كنترل بیماری فقط به تزریق انسولین، مصرف دارو و اندازه گیری قند خون خلاصه نمی‌شود و رعایت نكردن سبك زندگی سالم می‌تواند زمینه ساز عوارض جدی مانند نارسایی كلیه و اختلالات بینایی شود.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین توجه به اصول زندگی سالم می‌تواند مانع از تغییر کیفیت زندگی فرد شود.

۱- میان وعده
تنظیم زمان تزریق انسولین می‌تواند در زمان صرف غذای اصلی یا میان وعده باشد که شرایط بیمار تعیین کننده است. مصرف میان وعده و صرف غذا در زمان مشخص برای همه بیماران اجباری نیست. البته در مورد خانم‌های باردار مبتلا به دیابت نوع یک استثناست، زیرا قند خون به دشواری ثابت می‌شود. بهتر است آن‌ها یک میان وعده صبحگاهی نیز داشته باشند.

۲- «قند» تنها دشمن نیست!
از آنجا که دیابت با افزایش مقدار قند خون ظاهر می‌شود، بعضی از بیماران تصور می‌کنند باید منابع نشاسته‌ای را از تغذیه خود حذف کنند. این اشتباه است، زیرا مغز برای اعمال خود به قند نیاز دارد. از طرفی دریافت کالری و بخصوص چربی نیز باید محدود و نه کاملاً حذف شود.
قند‌ها یا نشاسته در بسیاری از خوراکی‌ها بخصوص غلات وجود دارند. برای پیشگیری از افزایش قند خون بهتر است حبوبات و غلات سبوسدار مصرف شوند که شاخص قند پایین تری نسبت به برنج سفید دارند.
شاخص قند شکلات تیره با ۷۰ درصد کاکائو نیز معادل میوه‌های قرمز است و می‌توان گاهی با توجه به میزان انسولین میل کرد. محرومیت کامل از خوراکی‌های شیرین حتی می‌تواند مضر باشد، زیرا بیمار دایم به آن فکر می‌کند و دچار اختلالات غذایی می‌شود.

۳- مراجعه به چشم پزشک
افزایش ناگهانی قند خون می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی چشم شود و یکی از مهم‌ترین علل نابینایی پس از ۶۰ سالگی است. مراجعه به چشم پزشک دست کم یک بار در سال برای تشخیص به موقع مشکل، ضروری است.

۴- پیاده روی شبانه
۱۵ دقیقه پیاده روی سریع پس از شام تأثیر بهتری در کاهش قند خون نسبت به ۴۵ دقیقه پیاده روی صبح یا عصر دارد. البته هر نوع فعالیت جسمانی مانند پیاده روی تند، دوچرخه سواری و شنا به مدت ۳۰ دقیقه، در پنج روز هفته در کاهش قند خون مؤثر است، زیرا حساسیت ماهیچه‌ها نسبت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

۵- خواب مطلوب
تحقیقات جدید نشان می‌دهد خواب مطلوب، دست کم هفت ساعت در شب می‌تواند کنترل قند خون را تسهیل کند.

۱۳۹۵/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...