نسخه چاپی

مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی:

سكته مغزی سومین عامل مرگ و میر است

دبیر علمی بیست و هفتمین كنگره علمی فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: سكته مغزی پس از بیماری های عروق كرونری قلب و سرطان ها، سومین عامل مرگ و میر در جوامع است.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر ایرج عبدالهی گفت: شایع ترین بیماری مغز و اعصاب که منجر به اختلال در حرکت می شود ، سکته مغزی است که پس از بیماریهای عروق کرونری قلبی و سرطانها ، سومین عامل مرگ و میر در جوامع و از جمله ایران است بطوریکه از هر ۶ نفر، یکی در طول عمر خود دچار آن می شود. علاوه بر آمار بالای مرگ و میر، یکی از مهمترین علل بروز ناتوانی حرکتی بویژه در افراد میانسال و سالمند است.
وی افزود: سکته مغزی منجر به ضعف یا فلج یک سمت بدن می شود و پس از درمان های اولیه و تثبیت علائم حیاتی، توانبخشی به منظور غلبه بر اختلال حرکتی جزء مهمترین درمانهاست که هر چه سریعتر باید برای بیمار شروع شود و فیزیوتراپی در این میان جایگاه ویژه ای دارد.
دانشیار و مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: تاکید اصلی در فیزیوتراپی این بیماران بر تمرینات عملکردی مانند حفظ تعادل در وضعیت نشسته و ایستاده، راه رفتن و عملکرد دست با استفاده از سمت مبتلاست. همچنین کنترل قوام عضلات و در صورت نیاز تقویت یا تسهیل عضلات مبتلا از مبانی درمان فیزیوتراپی این بیماران است که البته در مراحل اولیه می توان از برخی عوامل فیزیکی مانند عوامل گرمایی و تحریک الکتریکی عملکردی و بیوفیدبک استفاده نمود. تمرینات باید در کلینیک آغاز و در منزل توسط بیمار و به کمک خانواده پیگیری شود چرا که اثر بخشی این تمرینات در گرو تکرار زیاد آنهاست و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر، بریس و... در حد ضرورت و با تشخیص فیزیوتراپیست و نیز تغییرات لازم در محیط زندگی و کار از دیگر توصیه ها جهت کنترل مشکلات حرکتی این بیماران است.
وی با اشاره به شعار بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران با عنوان «حرکت برای زندگی »، افزود: محورهای مورد بحث در این کنگره شامل اختلالات کنترل حرکت ، توانبخشی کودکان دارای مشکلات حرکتی ، توانبخشی دست ، فیزیوتراپی بدنبال سکته مغزی ، درمانهای دستی و عوامل فیزیکی و... است و جایگاه فیزیوتراپی در تیم توانبخشی و نظام سلامت از تاکیدات ویژه این کنگره خواهد بود. با افزایش میانگین طول عمر در جوامع، بیماری ها از سمت بیماریهای عفونی به سمت بیماریهای ناتوان کننده متمایل شده است و در این میان فیزیوتراپی بعنوان یکی از مهمترین رشته های مرتبط با حرکت و ناتوانی اهمیتی روزافزون پیدا کرده است و با توجه به گسترش حوزه های مرتبط با فیزیوتراپی در برخی کشورها ، مقطع پایه فیزیوتراپی به دکترای حرفه ای ارتقا یافته است.
بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ۹۵ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

۱۳۹۵/۱/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...