نسخه چاپی

كارشناس بازار سرمایه

بلاتكلیفی سهامداران بورس و معامله در سایه ۷ ابهام

یك كارشناس بازار سرمایه از قیمت جهانی نفت، برجام و لغو تحریم ها، كاهش نرخ سود بانكی، برگزاری فصل مجامع، وضعیت جهانی برخی كالاها، تك نرخی شدن ارز و تصویب بودجه به عنوان ۷ عامل اثرگذار بر معاملات بورس در هفته های پیش رو یاد كرد.

به گزارش نما حمیدرضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این که معاملات بازار سرمایه از ابتدای امسال تاکنون متعادل بوده است گفت: با این وجود سرمایه گذاران بورسی با نوعی ابهام نسبت به شرایط بازار در آینده اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از این ابهامات، وضعیت قیمت جهانی نفت است که بخش زیادی از درآمد کشور به آن بستگی دارد و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: یکی دیگر از این ابهامات بازار پیشرفت مراحل مختلف برجام و لغو تحریم ها از جمله انعقاد قراردادهای خودروسازان جهانی و اجرای سوئیفت است که معاملات گروه های مختلف بازار سهام بویژه خودرویی ها و بانکی ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این یکی دیگر از موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران بورسی کاهش نرخ سود بانکی است که این روزها زمزمه کاهش آن بیشتر شنیده می شود که بر خروج نقدینگی از بانکها و ورود بخشی از آن به بورس تاثیرگذار خواهد بود و از طرف دیگر با کاهش نرخ سود بانکی و در پی آن پایین آمدن نرخ تسهیلات اعطایی به بنگاههای تولیدی می تواند بر سودآوری آنها اثرگذار باشد.

وی اذعان داشت: همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع هم یکی دیگر از عواملی است بر معاملات فعالین بازار سهام در هفته های پیش رو تاثیر خواهد گذاشت و پیش بینی می شود گزارشات منتشر شده توسط شرکتها نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: وضعیت جهانی برخی کالاها بویژه فلزات اساسی نیز از دیگر موضوعاتی است که معامله گران بورسی نیم نگاهی به آن برای ادامه سرمایه گذاری در بورس دارند.

فلاح تصریح کرد: تک نرخی شدن ارز هم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات سهامداران برای ورود و خروج به بازار است که در صورت اجرایی شدن می توان تا حدودی نقدینگی را از بازار ارز به سمت بورس سوق دهد. بعلاوه این که در صورتی که انتظار ورود سرمایه خارجی به اقتصاد و بورس را داریم باید تک نرخی شدن ارز را اجرایی کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از ابهامات پیش روی معامله گران بورسی در هفته های آینده تصویب بودجه سالجاری است که با تاخیر اتفاق می افتد و تعیین متغیرهایی چون نرخ ارز، بهای نفت و بودجه عمرانی کشور می تواند بر سود و زیان شرکتهای بورسی و نیز تصمیمات سرمایه گذاران اثرگذار باشد.

۱۳۹۵/۱/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...