نسخه چاپی

علت اصلاح سنگین شاخص بورس چیست؟

علت اصلاح سنگين شاخص بورس چيست؟

یك كارشناس بازار سرمایه گفت: در گذشته بارها اعلام شده است كه علت اصلاح سنگین شاخص بورس را باید در خارج از بازار سرمایه جست و جو كرد كه ریشه آن به برخی عوامل اقتصادی با محوریت مسایل سیاسی باز می‌گردد.

به گزارش نما ، "امیرعلی امیرباقری" به مصوبه‌های جدید سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته شاهد فشار فروش بر کلیت بازار بودیم که به دنبال آن سازمان بورس اقدام به تصمیم‌گیری‌های جدید برای بهبود روند بازار کرد.

وی با بیان اینکه معاملات روز چهارشنبه نشان داد که تصمیمات جدید هم نتوانست کاری را از پیش ببرد و زمینه بهبود روند بازار را فراهم کند، خاطرنشان کرد: هر گونه دستکاری و وضع قوانین در کلیت بازار فقط اصلاح زمانی را طولانی و اصلاح قیمتی را تبدیل به اصلاح زمانی می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا یک فضای فرسایشی بر کلیت بازار حاکم شود.

این کارشناس بازار سرمایه چشم‌اندار سیاسی را مهمترین نکته موثر در کلیت بازار سرمایه و باقی بازارها دانست و گفت: با شنیدن اخباری از افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام و نشانه‌هایی از آغاز فصل جدید در گفت و گوهای سیاسی، به سرعت تورم انتظاری که ناشی از چشم‌انداز تیره سیاسی بود، جای خود را به فضای احتمالی رکود می‌دهد که این مسایل بر کلیت بازارها به ویژه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: تروئیکای اروپایی متنی را که قرار بود در شورای حکام بر علیه ایران مطرح کنند و به تصویب برسانند را عقب انداختند، همین سیگنال از جانب غربی‌ها می‌تواند به عنوان سیگنالی مثبتی در جهت آغاز مذاکرات برای تامین منافع کشور و از بین بردن تحریم‌ها از بدنه اقتصاد کشور باشد.

خوش‌بینی بازارهای سرمایه‌گذاری به چشم‌انداز سیاسی

امیرباقری با بیان اینکه چنین مسایلی باعث شد تا کلیت بازارها به ویژه بازار سرمایه نسبت به چشم‌انداز سیاسی خوش‌بین شوند و فضای بدبینی جای خود را به افق و چشم‌انداز روشن دهد، اظهار داشت: با توجه به چنین مسایلی،  تورم انتظاری و عینیت آن که در نرخ ارز بود رو به کاهش رفت و فشار فروش را در کلیت بازارها به ویژه بازار سرمایه شاهد هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این مسایل نشان می‌دهد که اگر بخواهیم با دستکاری در رویه معاملات مانند تغییر در دامنه نوسان، تسویه اعتبارها و پیش گشایش‌ها، فضا و جهت بازار را تغییر دهیم با روح بازار ناسازگار خواهد بود زیرا علت افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در ۶ ماه نخست سال هجوم نقدینگی به بدنه بازار سرمایه بوده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی‌هایی که در چند ماه نخست سال وارد بازار شدند به دنبال این بودند تا سرمایه‌های خود را از تورم انتظاری و تورم موجود حفظ کنند، گفت: در آن زمان سهام بازار در قله دو میلیون واحد با چشم‌انداز دلار ۵۰ هزار تومان و با تورم انتظاری نزدیک به ۵۰ درصد معامله می‌شدند، زمانی که فضای بازار وارد فاز اصلاحی شد قیمت‌ها با سرعت بیشتری شروع به اصلاح کردند و به مرور قیمت سهام به نقاطی باز می‌گردند که با کلیات اقتصاد و واقعیات اقتصادی هماهنگ شوند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: گاهی در برخی از تحلیل‌ها شنیده می‌شود که بازار زیر قیمت قرار دارد، در حالی که باید گفت با چشم‌انداز و مفروضاتی که وجود دارد قیمت‌ها به سطوح معقولی بازگشته‌اند اما نباید گفت که بازار به شدت زیر قیمت قرار دارد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: انتظار می‌رود در هفته جاری کلیت بازار از حالت رکودی و فرسایشی خارج شود و شاهد حجم معقول و طبیعی معاملات در برخی از نمادها به ویژه نمادهای شاخص ساز باشیم.

وی اظهار داشت: چشم‌انداز بازار این است که فروش اوراق تامین مالی دولت رو به اتمام است؛ بنابراین احتمال اینکه نقدینگی‌ها وارد بازار و سهام شود بسیار زیاد است که این موضوع به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود.

امیرباقری با بیان اینکه نکته‌ای که اکنون باید به آن توجه کرد این است که موضوع قیمت‌ها از بحث روندها جدا است، گفت: با توجه به جذابیت قیمت‌ها برای خرید، از آنجایی که در کوتاه‌مدت روند انگیزشی سنگینی در بازار پیش‌بینی نمی‌شود؛ بنابراین بسیاری از افراد و سرمایه‌گذاران مبادرت به خرید نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند زمانی وارد بازار شوند که چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی در کشور متناسب با روندها تغییر کند تا سهامداران بتوانند منافع مطلوبی را در کوتاه‌مدت از آن خود کنند.

بهره‌وری سهامداران از صندوق با درآمد ثابت

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون از روندهای قوی انگیزشی در بازار در مدت زمان کوتاه خبری نیست؛ به همین دلیل بیشتر سهامداران در وضعیت فعلی  یا مبادرت به خروج پول از بازار سرمایه می‌کنند یا تصمیم به ورود سرمایه خود به صندوق با درآمد ثابت می‌گیرندتا بتوانند بهره‌وری لازم را از این ابزار اقتصادی داشته باشند.

وی به مصوبه اخیر سازمان بورس در مورد صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تاکید کرد و افزود: در چند روز گذشته مصوبه‌ای تصویب شد که براساس آن صندوق های با درآمد ثابت باید ۱۵ درصد منابع خود را به خرید سهام اختصاص دهند، به نظر می‌رسد که این مصوبه در ادامه مصوبه‌های دیگر با روح بازار و  فلسفه تشکیل صندوق با درآمد ثابت ناسازگاز باشد.

امیرباقری با بیان اینکه زمانی که به دنبال حرکت به سمت بازاری شفاف، کارا و عادلانه هستیم صرفا قیمت‌ها باید محرک خرید و فروش باشند، افزود: اگر قرار باشد با دستورالعمل و اعمال فشار معاملات بازار  را به حرکت در آوریم در میان‌مدت و بلندمدت به جایی نخواهد رسید و فقط باعث به خطر انداختن امنیت سرمایه‌گذاری در این بازار خواهد شد.

امنیت سرمایه‌گذاری بزرگترین آفت در اقتصاد کشور

وی با اشاره به اینکه اکنون یکی از بزرگترین آفت هایی که نه تنها بازار سرمایه بلکه کلیت اقتصاد کشور را مورد تهدید قرار داده است بحث امنیت سرمایه‌گذاری است، گفت: این بحث در سال‌های گذشته با قوانین خلق الساعه از سوی مجلس و سایر نهادهای قانون گذار مغفول مانده است و سرمایه گذار را از فعالیت‌های میان‌مدت و بلندمدت اقتصادی بر حذر می‌دارد، این امر باعث شده است تا فضای دلالانه در اقتصاد کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

امیرباقری اظهار داشت: مصوباتی که بخواهد الزام کند تا پول صندوق‌ها به کدام سمت برود یا از کدام سمت خارج شود با روح بازار آزاد در تضاد است و نتیجه این امر خروج پول از بازار حتی از صندوق‌ها به سمت بانک خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد پولی که وارد بازار پول می‌شود چسبندگی به آن فضا پیدا می‌کند و دیگر به راحتی از آن بازار خارج نمی‌شود و وارد بازار سرمایه نخواهد شد، گفت: هر گونه قوانین و دستورالعملی که بخواهد صندوق‌های با درآمد ثابت را که به عنوان پارکینگ امن پول بازار شناخته می‌شود را تحت تاثیر قرار دهد مطلوب و معقول ارزیابی نمی‌شود، زیرا پولی که وارد این صندوق‌ها می‌شود از جنس بازار سرمایه است و در حاشیه این بازار قرار دارد که منتظر است در موقعیت‌های مطلوب دوباره وارد بازار سرمایه شود اما هر گونه تهدید این صندوق‌ها منجر به خروج نقدینگی از بدنه بازار و ورود آن به فضای بانکی می‌شود.

وی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد تا در شرایط حاضر از هیجان دوری کنند، همچنین سهامداران بابد تحلیل را مبنای معاملات خود قرار دهند و از معامله براساس سیگنال‌هایی که در کانال های تلگرامی که عمدتا براساس منافع شخصی و به دور از هرگونه دانش در زمینه مالی است پرهیز کنند.

/ایرنا

۱۳۹۹/۱۲/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...