نسخه چاپی

اشاره جان كری به همكاری ناتو و شورای همكاری خلیج فارس ضد ایران

وزیر خارجه آمریكا در كنفرانس خبری مشتركش با وزیر خارجه عربستان در منامه بحرین به موضوع همكاری‌های ناتو و شورای همكاری خلیج فارس اشاره كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی که به تازگی مطرح کرده گفته در آستانه نشست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، مقامات دو طرف احتمال همکاری‌های امنیتی شورای همکاری خلیج فارس با ائتلاف ناتو را بررسی خواهند کرد.

این خبر را پایگاه «نشنال‌اینترست»، روز جمعه گزارش داده و به اظهارات آقای کری در روز پنجشنبه در منامه پایتخت بحرین اشاره کرده است. این سفر برای فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگوی اوباما با سران کشورهای خلیج فارس در روز 21 آوریل انجام شد.

گفت‌وگوهای ریاض، حدوداً یک سال بعد از نشست اوباما با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در مجموعه کمپ‌دیوید برگزار خواهد شد. اوباما در آن نشست، وعده داد در پرتو توافق هسته‌ای ایران همکاری‌های امنیتی را با این کشورها تقویت خواهد کرد.

بعد از این نشست، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری‌، کارگروه‌هایی تشکیل دادند. این تیم‌ها طی سال گذشته دیدارهایی با موضوعات افزایش همکاری برای توسعه پدافندهای یکپارچه موشک‌های بالیستیک، امنیت سایبری و دریایی، مقابله با تروریسم، آمادگی دریایی و فروش ادوات نظامی برگزار کردند.

کری روز پنجشنبه، در منامه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه عربستان گفت: «امروز ما درباره پیشرفت‌های حاصل شده به واسطه این کارگروه‌ها تبادل نظر و درباره روش‌های کسب دستاوردهای بیشتر در ماه‌های آینده رایزنی کردیم.»

قبل از برگزاری نشست کمپ‌دیوید در سال گذشته سران کشورهای عرب خواستار الگوگیری از ناتو برای تشکیل یک سازمان نظامی با آمریکا برای محافظت از آنها در برابر «تهدیدهای خارجی»، از جمله ایران شده بودند. توافقی در این باب حاصل نشد، اما به گفته جان کری، آمریکا مایل به رایزنی درباره افزایش همکاری بین ناتو و شورای همکاری خلیج فارس است.

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که با وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره شراکت ناتو با اعضای این شورا توافق شده است.

وی گفت: «نشست کمپ‌دیوید نقطه آغاز بسیار مهمی برای توسعه این روابط بود و امروز ما درباره نشستی که رئیس‌جمهور اوباما با سران تمامی کشورهای شورای همکاری خواهند داشت صحبت کردیم و توافق شد بررسی فرایند اینکه آیا مفهوم شراکت ناتو - شورای همکاری می‌تواند تأثیر مهمی بر امنیت و ثبات منطقه بگذارد را آغاز کنیم. و این تحلیل، در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.»

جان کری، علاوه بر این گفت کارگروه جدیدی هم بین واشنگتن و شورای همکاری خلیج فارس با تکیه بر چالش‌های اقتصادی این کشور در پرتو کاهش قیمت نفت تشکیل خواهد شد.»

۱۳۹۵/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...