نسخه چاپی

فریاد شجریان پرفروش شد

به گزارش نما به نقل از ایلنا: پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است: ۱- دخت پری‌وار اثر علیرضا قربانی و مهیار علیزاده (پیش فروش) ۲- ماه و ماهی اثر حجت اشرف زاده و آرش و امیر بیات ۳- یادی به رنگ امروز اثر علی زندوکیلی ۴- خداوندان اسرار اثر همایون شجریان و سهراب پورناظری ۵- فریاد اثر محمدرضا شجریان، کیهان کلهر، حسین علیزاده و همایون شجریان
دخت پری‌وار

آلبوم «دخت پری‌وار» پس از آلبوم موفق «حریق خزان»‌؛ دومین همکاری همکاری مهیار علیزاده و علیرضا قربانی است.

این آلبوم از سال ۹۲ آغاز شده که به دلایل ضبط هم‌زمان با آلبوم مشترک با «همایون شجریان» و همچنین تولید و انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان»، ضبط آن در مقطعی متوقف و دوباره در سال ۹۴ آغاز شد و هم‌اکنون آماده انتشار است.

در این آلبوم که شامل ۹ قطعه باکلام و سه قطعه سازی است؛ اشعاری از سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است. مهیار علیزاده در مورد این آلبوم گفته است: «ضبط وکال با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده و من علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.

ماه و ماهی

این اثر از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به خوانندگی حجت اشرف‌زاده و آهنگ‌سازی مشترک حجت اشرف‌زاده و امیر و آرش بیات است.


ماه و ماهی متشکل از هشت قطعه با کلام ماه و ماهی، مادر، کوچه‌باغ‌های نیشابور، پاییز، دلتنگ، عشق آمد و یاد یار و یک قطعه بی‌کلام عشق آمد است که با شعرهایی از علیرضا بدیع تولید شده است.

در این اثر، مهرداد عالمی نوازندگی ویولنسل و میثم مروستی نوازندگی ویولا را برعهده دارند.

خداوندان اسرار

آلبوم «خداوندان اسرار» اولین سی‌دی از پروژه‌ی «آیینه‌ها» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری»؛ یکم آذرماه منتشر شد.

در این اثر علاوه بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا «سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است.

«خداوندان اسرار» شامل دو بخش است: در بخش اول آن «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده‌ی «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است.

در این آلبوم موسیقی «آزاد میرزاپور» با نواختن بربت، «حسین رضایی نیا» دف، «همایون نصیری» سازهای کوبه‌ای، «آیین مشکاتیان» کوزه، «محمت اکاتای» سازهای کوبه‌ای، «آرشاک ساهاکیان» دودوک، «آرین کشیشی» گیتار بیس و «سهراب پورناظری» تنبور، آواز «همایون شجریان» را همراهی کرده‌اند.

پروژه‌ی «آیینه‌ها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینه‌ها و مستندی با نام «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد به تناوب منتشر خواهد شد. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینه‌ها» در ۵۳ اجرا در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا اجرا شده است.

یادی به رنگ امروز

آلبوم «یادی به رنگ امروز» علی زند وکیلی، آلبومی است برای خاطره بازی. این آلبوم ۱۱ آهنگ دارد و توسط انتشارات رنگین کمان هنر جوان منتشر شده است. تمام قطعات این آلبوم از آهنگ‌ها و ترانه‌های خاطره انگیز قدیمی ساخته شده است. آهنگسازان آلبوم جهانبخش پازوکی، مجید وفادار، غلامحسین مین باشیان، همایون خرم و روح الله خالقی هستند و ترانه‌سرایانش جهانبخش پازوکی، کریم فکور، جمشید شیبانی، جمشید ارجمند، رحیم معینی کرمانشاهی، عبدالله الفت و مهدی رئیسی هستند. علی زند وکیلی به جز خوانندگی، در این آلبوم سنتور نواخته است.

فریاد


محمدرضا شجریان در «فریاد» سه نوازنده چیره دست با خود همراه دارد؛ حسین علیزاده با تار، کیهان کلهر با کمانچه و پسرش، همایون شجریان با تنبک و آوازش، پا به پای او فراز و فرودهای موسیقی سنتی ایرانی را در ۱۷ قطعه این آلبوم طی کرده‌اند. آهنگ‌ها ساخته محمدرضا شجریان، کیهان کلهر و حسین علیزاده است، میکس آلبوم کار کلهر و همایون به همراه ریموند موسسیان است و دختر شجریان؛ مژگان شجریان هم طراحی کاور آلبوم را با نقاشی‌هایی از خانه‌های کاهگلی کویری با بادگیر و طاقی‌های اسرارآمیز انجام داده است.

آلبوم «فریاد» در راست پنجگاه و مرکب خوانی اجرا شده و اشعار آن سروده سعدی، حافظ، مهدی اخوان ثالث، فریدون مشیری، محمدرضا شفیعی کدکنی و قره العین است. مانند بسیاری دیگر از آلبوم‌های محمدرضا شجریان، رد پای حافظ پررنگ تر از بقیه است: «سمن بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند»، «زان یار دلنوازم شکری ست با شکایت»، «دو یار زیرک و از باده کهن دو منی» و «دلا بسوز که سوز تو کارها بکند». سعدی هم با دو غزل در چندین آهنگ حضور دارد «هر که سودای تو دارد چه غم از هر دو جهانش» و «تو را سریست که با ما فرو نمی آید» که در دومی همایون با پدر همخوانی می‌کند. در آهنگ «بوسه‌های باران»، شفیعی کدکنی نیز گریزی به سعدی می‌زند، اما بر خلاف شیخ اجل، حتی با گذر روزگار هم مهر معشوق را از دل بیرون نمی‌‌کند:

گفتی به روزگاری مهری نشسته گفتم
بیرون نمی‌توان کرد حتی به روزگاران

۱۳۹۵/۱/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...