نسخه چاپی

تلاش دولت‌یازدهم برای تكمیل‌وتحویل مسكن‌مهر

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار مدیران بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشكیل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در روزهای اولیه پس از پیروزی انقلاب را نشان از نیاز جامعه به مسكن و اهمیت آن در زندگی مردم دانست و اظهارداشت: در حكم امام خمینی (ره) برای تشكیل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی روشن است كه ایشان از این كه اقشار كم درآمد جامعه دارای مسكن مناسب نیستند در رنج بوده و اراده ایشان همواره بر این بود كه بتوانیم افراد به شدت نیازمند را برای تهیه مسكن یاری كنیم.

به گزارش نما،رییس‌ جمهور گفت: دولت بر اهمیت موضوع مسکن و تأمین آن برای مردم واقف است و به هر شکل در جهت تکمیل و تحویل مسکن مهر تلاش خواهد کرد.



رییس‌ جمهور با اشاره به این که موضوع مسکن در سالهای اخیر با فراز و فرودهای فراوانی در کشور مواجه بوده گفت: تا سال 87 تنها 30 تا 35 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن بود که این رقم از سال 88 به حدود 70 درصد رسید و همین باعث شد تا تورم در این بخش افزایش یافته و دچار رکود شویم. از سوی دیگر کاهش دستوری سود پس انداز و کاهش سرمایه‌گذاری برای تولید به دلیل واردات بی‌رویه نیز یکی از دلایل عمده انتقال سرمایه‌های مردم به بخش مسکن بود.

رییس‌ جمهور افزود: در دولت گذشته برای جبران شکاف بوجود آمده از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن مسیر خطرناک استفاده از منابع بانک مرکزی برای ساخت مسکن انتخاب شد که این ریسک بسیار بزرگی بود و همین استفاده از منابع بانک مرکزی در این بخش باعث کاهش ارزش پول در کشور و ایجاد تورم گردید.

روحانی با تأکید بر این که تلاش دولت یازدهم از آغاز فعالیت ، کاهش تورم در کشور و مسأله حفظ پایه پولی و عدم بهره‌برداری منابع بانک مرکزی بوده است، گفت: در طرح مسکن مهر تامین هیچ کدام از نیازمندی‌های اساسی مسکن از جمله امنیت، بهداشت، مراکز تربیتی، مدرسه و حتی آب و برق و گاز لحاظ نشده بود و این معضلی اساسی بود.

رییس‌ جمهور، اساس تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را کمک به مردم در تأمین نیازمندی‌های خود در بخش مسکن در شرایط خاص و غیرقابل پیش بینی و اجرای طرح‌های هادی در روستاها و تقویت مسکن روستایی و کمک به افرادی که شرایط درآمدی مناسبی برای تهیه مسکن ندارند برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ دولت، بنیاد مسکن، بانکها و خیرین باید با هماهنگی و همکاری یکدیگر برای رفع مشکل مسکن اقشار آسیب‌پذیر کشور تلاش کنند.

روحانی با اشاره به این که در زمینه مسکن بخش خصوصی توانمندی که بتواند مسئولیت‌های این بخش را به عهده بگیرد وجود ندارد، گفت: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، بخش خصوصی عهده‌دار ساخت و تأمین مسکن مردم و بهره‌برداری از آن است.

رییس‌ جمهور با تأکید بر این که باید در زمینه ساخت و ساز مسکن فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به لحاظ حفظ انرژی، تأمین امنیت و بهداشت و بکارگیری نوع مصالحی که در هنگام خطر کمترین آسیب‌پذیری را داشته باشد افزایش دهیم، گفت: ما امروز در شهرهای بزرگ به خاطر مهاجرت‌های بی‌رویه با مشکلات عدیده‌ای از جمله تصرفات غیرقانونی که منجر به ایجاد مسایل فرهنگی نیز می‌شود هستیم که باید در راستای رفع این مشکلات همکاری و تلاش کنیم.

وی با بیان این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طول مدت فعالیت خود موفقیت‌های خوب و ارزنده‌ای در راستای بازسازی و بهسازی مسکن‌ها و ساماندهی روستاها داشته است، اظهار داشت: پوشش 38 هزار روستای بالای 20 خانوار و طرح هادی برای آینده و سامان دهی روستاها مسیر خوبی است که باید با تلاش بیشتر ادامه پیدا کند.

روحانی تشکیل صندوق پس انداز مسکن را یکی از اقدامات دولت یازدهم در زمینه تعیین مسکن مردم به ویژه جوانان ذکر کرد و افزود: این که بتوانیم در داخل شهر و جایی که امکانات کافی برای زندگی وجود دارد برای مردم و جوانان مسکن تهیه کنیم بسیار با اهمیت‌تر از ساخت مساکنی بدون امکانات و در نقاط دوردست از شهرها است.

رییس‌ جمهور با اشاره به اهمیت توجه و رسیدگی به بافت فرسوده در شهرهای بزرگ، احیای این بخش از شهرها را با صرفه‌ترین اقدام در جهت تهیه مسکن مردم و ترمیم شکل ظاهری شهرها دانست.

روحانی همچنین جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و آماده کردن مکان‌هایی برای ساخت شهرک یا شهر جدید را از جمله اقدامات بنیاد مسکن دانست و گفت: باید برای خارج کردن بخش مسکن از رکود که می تواند نقش عمده ای در رونق اقتصادی کشور داشته باشد، تلاش کنیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر توجه به احیای روستاها و اجرای طرح‌های هادی در روستا گفت: روستاهای کشور می‌توانند به عنوان مراکز مهم گردشگری مورد استفاده قرار گیرند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا از استعدادهای بزرگی که در روستاها هستند به بهترین شکل استفاده کنیم.

روحانی افزود: اشتغال و مسکن روستاییان و اجرای طرح‌های هادی در روستاها از جمله مواردی است که برای دولت بسیار با اهمیت است.

رییس‌ جمهور همچنین بر اهمیت توجه به فرهنگ و تمدن اسلامی در معماری و ساخت مسکن تأکید کرد.

روحانی با بیان این که دولت بر اهمیت موضوع مسکن و تأمین آن برای مردم واقف است و به هر شکل در جهت تکمیل و تحویل مسکن مهر تلاش خواهد کرد، گفت: تلاش دولت بر این است که طرح‌های عمرانی نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند چرا که اجرای این طرح می‌تواند در ساخت و ساز و خروج این بخش از رکود ، تحول ایجاد کند.

پیش از سخنان رییس جمهور تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارشی از اقدامات و عملکرد این بنیاد ارائه کرد.

۱۳۹۵/۱/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...