نسخه چاپی

گذشت از قصاص پس از 17سال

به گزارش نما - همشهری آنلاین نوشت:9فروردین‌ماه سال78 جوان20ساله‌ای به نام کمال که هدف ضربه چاقو قرار گرفته بود، در یکی از بیمارستان‌های پایتخت جان باخت و از همان‌زمان کارآگاهان تحقیقات خود را برای کشف راز قتل شروع کردند.

بررسي‌ها نشان مي‌داد كه قرباني در خيابان لاله‌زار، روبه‌روي سينما با شخصي درگير شده و چاقو خورده بود. يكي از شاهدان به پليس گفت: روز حادثه وقتي براي جداكردن 2مرد جوان رفتم كمي دير شده بود.

جوان مجروح پيش از مرگ به من گفت شخصي كه با چاقو او را زده مهدي نام دارد و او را مي‌شناسد. با اين اطلاعات، كارآگاهان راهي محل زندگي كمال (قرباني) شدند تا ردي از مهدي به‌دست آورند. تحقيقات حاكي از آن بود كه كمال مدتي قبل براي كار از شهرستان به تهران آمده بود و در خانه‌اي قديمي در جنوب پايتخت زندگي مي‌كرد. كارآگاهان يك روز پس از جنايت، مهدي را شناسايي و او را به اتهام قتل دستگير كردند. مرد جوان به جنايت اعتراف كرد و گفت:

يك روز پيش از حادثه يكي از دوستانم به نام مجيد كه در يكي از اتاق‌هاي خانه قديمي زندگي مي‌كند و همسايه كمال(مقتول) است، دوستش را به خانه دعوت كرده بود. گويا مادر اين پسر به مقابل خانه آنها رفته و با داد و فرياد به دوستم مجيد گفته بود كه چرا پسرش را به خانه مجردي‌شان راه داده است. كمال كه شاهد داد و فريادهاي مادرنگران بود به دوستم مجيد تذكر داد كه چرا اين پسر را به خانه دعوت كرده و مادرش را نگران كرده است.

همين موضوع آغاز درگيري كمال و دوستم مجيد بود. من هم آنجا بودم و از كمال خواستم تا در اين خصوص دخالتي نكند كه بين ما كدورت پيش آمد. همان روز با كمال هم درگير شدم اما خاتمه يافت. روز بعد او مرا مقابل سينما در خيابان لاله زار ديد كه دوباره با هم درگيرشديم و من با چاقو به او ضربه زدم اما قصد كشتن او را نداشتم.

قصاص

متهم پس از مدتي در شعبه1602 دادگاه جنايي (سابق) پايتخت محاكمه شد و با شكايت اولياي دم به قصاص محكوم شد. حكم وي پس از تاييد به اجراي احكام دادسراي جنايي تهران فرستاده شد تا مقدمات اجراي آن فراهم شود. چندين بار متهم تا پاي چوبه دار رفت اما هربار توانست از اولياي دم مهلت بگيرد.

شرطي براي بخشش

17سال از وقوع جنايت گذشت و متهم كه حالا 39ساله است، براي رضايت دست به‌كار شد. از سويي هيأت صلح و سازش اجراي احكام دادسراي جنايي تهران نيز جلساتي در اين خصوص تشكيل دادند تا اينكه تلاش‌ها نتيجه داد و پدر مقتول ديروز قاتل پسرش را بدون اينكه حتي ريالي پول دريافت كند بخشيد.

حسن ابراهيم‌پور، پدر 65ساله قرباني ديروز به همشهري گفت: من كشاورز هستم و در روستاي اويهنگ سنندج زندگي مي‌كنم. درآمد آنچناني ندارم و با اينكه مرگ پسرم كمر همه ما را شكست اما هرچه با خود فكر مي‌كنم مي‌بينم لذتي كه در بخشش است در انتقام نيست. امروز (21فروردين) سالروز ولادت امام محمدباقر(ع) است و من به دلم افتاد كه در آستانه چنين روزي قاتل پسرم كه اين همه سال در زندان مجازات شده ببخشم چراكه شنيدم توبه كرده و از كرده خود پشيمان است.

حتي ديه هم نمي‌خواهم و به‌خاطر رضاي خدا به او زندگي مي‌بخشم به شرط آنكه پس از آزادي، درست زندگي كند. از طرفي خانواده من در شهرستان دماوند هستند و شرط گذاشتم تا قاتل پسرم و طايفه‌اش از دماوند بروند كه آنها هم قبول كرده‌اند.
به گزارش همشهري، با بخشش اين پدر، متهم به قتل از قصاص رهايي يافت و به‌زودي آزاد مي‌شود.

۱۳۹۵/۱/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...