نسخه چاپی

كشف ژن مسؤول سكته مغزی و زوال عقل

تیمی از محققان آمریكایی موفق به شناسایی مجموعه جدیدی از ژنها شده‌اند كه ممكن است مسؤول سكته مغزی و زوال عقل كه دو مورد از رایج‌ترین بیماری‌های عصبی باشند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: تیمی از محققان آمریکایی موفق به شناسایی مجموعه جدیدی از ژنها شده‌اند که ممکن است مسؤول سکته مغزی و زوال عقل که دو مورد از رایج‌ترین بیماری‌های عصبی باشند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه بوستون یک ژن جدید موسوم به FOXF2 را شناسایی کرده‌اند که خطر ابتلا به سکته مغزی را به دلیل بیماری عروق کوچک در مغز افزایش می‌دهد.

بیماری عروق کوچک نه تنها موجب سکته مغزی می‌شود بلکه همچنین از عوامل اصلی خطر ابتلا به زوال عقل بوده و با مشکلات راه رفتن و افسردگی نیز مرتبط است.

این تحقیق ممکن است به محققان در درک بهتر درمان و جلوگیری از سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک و شاید بیماری آلزایمر سایر انواع زوال عقل کمک کند.

تحقیقات پیشین بیشتر بر ژنهای عامل تصلب شریان و ژنهای موثر بر عملکرد پلاکت‌ها و فرآیندهای تشکیل لخته خون به عنوان عوامل خطر سکته ایسکمیک که در آن یک لخته باعث انسداد جریان خون به مغز می‌شود، تمرکز کرده بودند. یک مجموعه متفاوت از ژنها با سکته هموراژیک مرتبط بودند که خونریزی داخل مغز است.

محققان با استفاده از ارتباط ژنوم گسترده و همچنین فرابررسی به دنبال ژنهای جدید سکته مغزی گشتند که جزئیات آن در مجله Lancet Neurology منتشر شده است.

۱۳۹۵/۱/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...