نسخه چاپی

روایت نجات یك پسر پناه‌جوی افغانی كه از كانتینر یك تریلی با پیامك درخواست كمك كرد

به گزارش نما - بی بی سی نوشت: پسر افغانی که برای ورود به بریتانیا سوار تریلی شده بود و داشت در کانتینر آن خفه می‌شد توانست با پیامک به پلیس خبر بدهد و جان خود را نجات دهد.

این پسربچه که با کمبود اکسیژن مواجه شده بود برای این کار از تلفنی استفاده کرد که یک سازمان خیریه در بندر کاله به او داده بود.

او و چهارده فرد بزرگسال همراهش که از کمپ "جنگل" در نزدیکی کاله به بریتانیا آمده بودند داخل کانتینری در یک اقامتگاه بین‌راهی در اتوبانی در نزدیکی شهر لستر پیدا شدند.

پلیس لسترشایر می‌گوید که این گروه مهاجر را در یک تریلی در اقامتگاه بین‌راهی فارست ایست لیستر پیدا کرد.

این نیروی پلیس می‌گوید که پرونده به مقامات مهاجرتی تحویل داده شده و اقدامات لازم برای "تامین امنیت" این پسربچه در نظر گرفته شده. لازم به ذکر است که کسی به بیمارستان فرستاده نشد.

کمکم کنید

اتفاق روز پنج‌شنبه زمانی شروع شد که احمد و برادر بزرگش برای ورود به بریتانیا سوار تریلی شدند.

احمد تلفنی همراهش داشت که سازمان خیریه کوچکی به نام "کمک به پناهندگان" به او داده بود؛ این سازمان در اردوگاه‌های پناهندگان شمال فرانسه فعال است.

این سازمان می‌گوید به بچه‌ها تلفن می‌دهد تا امنیت آن‌ها را تضمین کند.

شخصی که احمد برایش پیامک فرستاد لیز کلگ، بود که معمولا در اردوگاه جنگل کار می‌کند ولی آن روز برای یک کنفرانس بین‌المللی به نیویورک رفته بود.

پیامک، که به انگلیسی دست و پا شکسته نوشته شده بود، این بود: "کمک لازم دارم، راننده نمی‌ایستد، در ماشین اکسیژن نیست. آنتن ندارم. در کانتینر هستم. والا شوخی نمی‌کنم."

خانم کلگ هم به تانیا فریدمن، یکی از داوطلبانی که در بریتانیا برای این سازمان خیریه کار می‌کند، خبر داد.

خانم فریدمن به بی‌بی‌سی گفت: "لیز به او زنگ زده بود و فهمیده بود که ناراحت است و متوجه شده بود که وضعیت خیلی جدی است. به او گفته بود که تا حد امکان کمتر تکان بخورد تا بتواند انرژی خود را حفظ کند."

جان چندین نفر نجات پیدا کرده

خانم فریدمن با پلیس استان کنت تماس گرفت و آن‌ها هم توانستند با کمک سازمان‌های دیگر و فردی که پشتو صحبت می‌کرد دوباره با پسربچه صحبت کردند و توانستند تریلی را شناسایی و پیدا کنند.

ماموران پلیس لسترشایر کانتینر را باز کردند تا کسانی که در آن بودند بیرون بیایند. به گفته آن‌ها مردی به ظن کمک به مهاجرت غیرقانونی بازداشت شده.

خانم فریدمن گفت: "این پسر در وضعیت خیلی خطرناکی بود. امروز جان چندین نفر را نجات دادیم."

سازمان‌های خیریه‌ای که با پناهندگان کار می‌کنند دارند با دولت مذاکره می‌کنند تا به کودکانی که در اردوگاه‌ها هستند اجازه ورود به بریتانیا داده شود.

در ماه گذشته، مجلس اعیان از طرحی برای اسکان ۳٫۰۰۰ کودک پناهنده بی‌سرپرست در بریتانیا حمایت کرد.

پیشنهاد اصلاح لایحه مهاجرت از طرف لرد دابز، عضو حزب کارگر، ارائه شد که خودش در بچگی و از طریق برنامه‌ای به بریتانیا آمده بود که برای نجات کودکان از نازی‌ها اجرا می‌شد.

دولت با این طرح که قرار است ماه آینده در مجلس عوام بررسی شود مخالف است، ولی وزارت کشور به کودکانی که در اردوگاه جنگل هستند و در بریتانیا قوم و خویش دارند اجازه درخواست پناهندگی می‌دهد.

۱۳۹۵/۱/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...