نسخه چاپی

حمله به سلول‌های سرطانی

محققان آرژانتینی می‌گویند ویروسی را كه باعث سرماخوردگی، ورم ملتحمه و برونشیت می‌شود، از نظر ژنتیكی اصلاح كرده‌اند تا بدون لطمه به بافت سالم به سلول‌های سرطانی حمله كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، ایده استفاده از ویروس‌ها برای تحریك سیستم ایمنی بدن و یافتن و كشتن سلول‌های سرطانی از مدت ها قبل دانشمندان را مشغول كرده است. این علاقه در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت در مهندسی ژنتیك شدت یافته است؛ چراكه به دانشمندان اجازه می دهد ویروس‌ها را علیه تومورهای سرطانی تجهیز كنند.



دكتر اسوالدو پادجیسر، رئیس آزمایشگاه درمان سلولی و مولكولی موسسه 'له لوار' در بوئنوس آیرس ویروسی را پرورش داده است تا به سلول‌های بدخیم و همچنین به بافت بنیادی همراه تومور حمله می‌كند.


پادجیسر گفت: این ویروسی است كه ما با اصلاح ژنتیكی قابلیت آلوده سازی آن را به سلول‌های بدخیم محدود كرده‌ایم، در حالی كه اصالتا می‌تواند سلول‌های عادی را آلوده كند و باعث سرماخوردگی، ورم ملتحمه و برونشیت شود. علاوه بر تغییراتی كه ما برای محدودیت آلودگی به سلول‌های بدخیم انجام داده ام، این ویروس ژنی دارد كه پاسخ سیستم ایمنی را تشدید هم می‌كند.»


نشریه نیچر ماه اكتبر از فرآیند تایید شدن ویروس‌های ضدسرطان خبر داد. پژوهشگران امیدوارند ادامه آزمایش‌های بالینی ویروس‌های ضدسرطان مشابه و تایید نهایی آنان، باعث ایجاد انگیزه بیشتر و جذب سرمایه مورد نیاز برای توسعه این روش باشد.


به گفته پادجیسر، این ویروس‌ها در مدل‌های پیش-بالینی سرطان كه آزمایش شده‌اند، به ویژه سرطان‌های تخمدان و پوست بسیار موثر هستند. اما ویروس‌های دیگری نیز برای مبارزه با سرطان‌های لوزالمعده و روده بزرگ وجود دارند.


در همین حال، پروفسور لورنس یانگ متخصص سرطان از دانشگاه وارویك انگلیس می‌گوید كه سازوكاری برای نفوذ در سلول‌های اطراف تومور سرطانی ابداع شده است.



یكی از موضوعات جالب در مورد سرطان، افزایش درك این موضوع است كه زمانی كه شما مبتلا به تومور سرطانی می‌شوید، در واقع تعداد زیادی سلول در اطراف تومور هستند كه تحت تاثیر محیط جدید، رفتار غلط از خود نشان می‌دهند.


به هر حال به عقیده وی، هنوز موانعی در برابر این روش درمانی وجود دارد. علاوه بر كاهش هزینه‌های درمانی برای همگانی ساختن آن، سیستم ایمنی شخص ممكن است به مرور زمان در مقابل مقدار معینی از دارو واكنش نشان داده و آن را كم اثر كند.

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...