نسخه چاپی

روایت روحانی از سهم ایتالیا در مذاكرات

رییس جمهوری گفت: در مذاكرات ایران و 1+5 اگرچه ایتالیا عضو نبود اما با انتخاب خانم فدریكا موگرینی این كشور سهم و نقش خود را در موفقیت مذاكرات ایفا كرد.

به گزارش نما به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛رییس جمهوری گفت: در مذاکرات ایران و 1+5 اگرچه ایتالیا عضو نبود اما با انتخاب خانم فدریکا موگرینی این کشور سهم و نقش خود را در موفقیت مذاکرات ایفا کرد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست خبری مشترک که با حضور نخست وزیر ایتالیا برگزار شد با تاکید بر این که ایتالیا جایگاه خاصی میان مردم ایران دارد، افزود: شرکت ها و صنعت این کشور همواره درایران با حسن استقبال روبرو بوده اند.
وی ایتالیا را دوست قدیمی و ارزشمند ایران توصیف و خاطرنشان کرد: در دوران سخت و حتی هنگام تحریم مواضع این کشور نسبت به دیگر کشورها متفاوت بوده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: در مذاکرات 1+5 گرچه ایتالیا عضو این گروه نبود اما با انتخاب خانم موگرینی این کشور سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاکرات ایفا کرد.

روحانی ادامه داد: پس از اجرای برجام و پایان یافتن تحریم ها نخستین سفر من به اروپا به ایتالیا بود و امروز در کمتر از سه ماه نخست وزیر این کشور از ایران دیدن می کند که هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی برای اراده دو دولت در زمینه روابط و توسعه روابط در زمینه اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو کشور دارد.

وی تصریح کرد: تفاهم ها و اسناد خوبی در گذشته بین دو کشور در بخش صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه های اقتصادی منعقد شد و امروز برای اجرایی کردن آنها باید قدم های موثری برداریم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در ایتالیا حدود 30 سند و در تهران 7 سند به امضا رسید و اجرای آنها می تواند مسیر جدیدی برای روابط اقتصادی دو کشور بویژه سرمایه گذاری و ورود فناوری از ایتالیا را به تهران فراهم کند.

روحانی همچنین گفت: در زمینه روابط بانکی بین دو کشور و همچنین بیمه ضمانت صادرات «ساچه» قدم های خوبی تاکنون برداشته شده و ارتباطات برقرار شده است اما در این زمینه نیاز به حرکت سریع تری برای حل و فصل برخی از جزئیات داریم.

وی ادامه داد: گرچه تحریم بانکی برداشته شده و فعالیت بانک ها آغاز شده است اما در عین حال بحش روانی که از دوران تخریم به جای مانده هنوز احتیاج به تلاش برای زدودن آنها داریم.

رییس جمهوری تاکید کرد: خوشحالیم که در دوران پساتحریم، ایتالیا در میان کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یکی از کشورهای پیشران برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم گذشته است.

وی ادامه داد: ایتالیا قبل از تحریم به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و ما امروز هم می خواهیم این کشور نقش سابق خود را ایفا کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: ایران و ایتالیا در سال های گذشته در زمینه علمی ، دانشگاهی و فناوری روابط خوبی داشتند، امروز در این کشور عده ای از دانشجویان، اساتید، پزشکان و محققان ایرانی فعال هستند و ما می خواهیم روابط علمی و فناوری و همچنین در زمینه فرهنگی و هنری را توسعه دهیم.

روحانی به جاذبه های فراوان تاریخی در ایتالیا و ایران و روابط مردم دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران با ایتالیا که در زمینه گردشگری، کاوش آثار باستانی دارای تجربه های بسیار ارزشمندی است بدنبال افزایش همکاری ها است.

وی به گفت و گوهای خود با نخست وزیر ایتالیا در زمینه در زمینه اسلام هراسی اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد دنیا بداند ادیان آسمانی از جمله اسلام هیچ رابطه ای با ترور و تروریسم ندارد وهمه ادیان آسمانی پیام آور صلح، محبت، دوستی وهمزیستی مسالمت آمیز میان انسان ها هستند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در این زمینه مخصوصا برای قرابت و نزدیکی بین مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور، افراط و خشونت مقرر شد همکاری های دو کشور شروع شود و ادامه پیدا کند.
روحانی از دیگر محورهای گفت و گوی خود با نخست وزیر ایتالیا را معضلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان، یمن، عراق، سوریه، لبنان و لیبی و رایزنی ها و هماهنگی های بیشتر بین ایران و ایتالیا برای کمک به حل معضلات منطقه عنوان کرد.

وی گفت: در ادامه گفت گو ها علاوه بر اراده دو طرف برای مبارزه با تروریسم، مسایل انسانی و مشکلاتی که امروز در زمینه مسایل نوع دوستانه بویژه در یمن و سوریه وجود دارد و کمک های انسانی که به مردم این دو کشور باید انجام شود بخصوص درمورد آوارگان و آنهایی که پناهگاه و خانه خود را از دست داده اند و کسانی که مجروح هستند و نیاز به دارو دارند مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

وی اضافه کرد:‌ تردیدی ندارم که سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران و هیات همراه آغاز مهمی برای حرکت و توسعه در روابط دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، فناوری، گردشگری و همچنین رایزنی در زمینه مسایل منطقه ای و جهانی خواهد بود.

وی بار دیگر به نخست وزیر و هیات همراه وی برای سفر به تهران خوشامد گفت.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ایتالیا بامداد امروز برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و پس از آن در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی روحانی قرار گرفت.

رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ایتالیا پس از مراسم استقبال رسمی در مذاکرات هیات های عالی رتبه دو کشور شرکت کردند.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...