نسخه چاپی

طرح «مكنا» پلیس چقدر محقق شد؟

پایش تصویری مراكز پلیسی در حوزه های گوناگون از طرح های سازنده ای به شمار می رود كه از مدتی پیش در دستور كار ناجا قرار گرفته،امری كه توسعه و گسترش آن،مستلزم تامین و تخصیص اعتبارات مكفی است.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز،طرح مکنا یکی از دستورکارهای ویژه ای محسوب می شود که از سوی مجموعه انتظامی کشور بصورت گسترده و فراگیر در حال توسعه و تحقق است.

مکنا مخفف مدیریت کیفیت ناجا است که مقرر است در قالب آن ارائه خدمات انتظامی از سوی دستگاه های ذیربط فعال در این حوزه اعم از کلانتری ها،پاسگاه های مرزی و چهار واحد نظام وظیفه عمومی در شهرهای متعدد از رشد و ارتقای کیفی هر چه مطلوب تری برخوردار شوند.

بر اساس جدیدترین آمار نیروی انتظامی،قریب به 80 درصد کلانتری ها و پاسگاه های تحت پوشش این طرح به سامانه نظارت،توسط دوربین های مداربسته مجهز شدند،آماری که در مقایسه با تیر و دی ماه سال گذشته،به ترتیب با رشد 20 و10 درصدی همراه بوده است.

آنچنان که دفتر سخنگوی ناجا اعلام کرده،در سنوات اخیر و به دنبال تنظیم و طراحی طرح مدیریت کیفیت ناجا (مکنا)با هدف تکریم ارباب رجوع و جلب رضایتمندی هر چه بیشتر عمومی مردم از خدمات انتظامی،و پلیسی و خوشایندسازی محیط های انتظامی ،با طراحی و مهندسی اصولی،تسریع انجام امور مراجعه کنندگان در اولویت قرار دارد.

آنچنان که در آمار ارائه شده از سوی مرکز مورد اشاره(دفتر سخنگوی ناجا)اعلام شده،در حال حاضر بیش از 140 پاسگاه مرزی،570 کلانتری،و چهار واحد نظام وظیفه عمومی در شهرهای مشهد،بندرعباس،رشت و زنجان به این سیستم تجهیز شده اند.

در کنار آن باید فرودگاه های مهر آباد،امام خمینی(ره)لارستان نیز به این آمار و ارقام افزود و طبق اظهار دفتر سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران،قریب به 80 در صد از مراکز مورد اشاره،به سیستم مذکور مجهز شده اند.

میزان توسعه و در برگیری این طرح بطور طبیعی به میزان تعیین و تخصیص بودجه وابسته است و بر اساس میزان اعتبارات تزریق شده این امر پیگیری و عملیاتی می شود.

** تناقضات آماری

آنچه که در این حوزه محسوس است،عدم وجود آمار قطعی در خصوص تعداد کلانتری ها و پاسگاه های انتظامی تجهیز شده به دوربین های مداربسته است.

اگر آمار ارائه شده از سوی دفتر سخنگوی ناجا،ملاک امر قرار گیرد آمار کلانتری های مجهز به دوربین مدار بسته از 60 درصد میزان موجود در تیرماه به 80 درصد در شرایط فعلی افزایش پیدا کرده است،البته پیش از این از سوی پلیس پیشگیری آمار مذکور به میزان 85 درصد مطرح و ارائه شده بود که اگر این آمار مبنا قرار گیرد گویی میزان حصول و توسعه طرح مورد اشاره با کاهش 5 درصدی مواجه شده است.

**هزارو 879 نقطه در 13 شهرستان تحت نظر پلیس قرار دارد

آنچنان که سردار شرفی رئیس پلیس پیشگیری عنوان داشته یک هزار 879 نقطه از کشور در 133 شهرستان تحت پوشش تصویری پلیس قرار گرفته که البته این عدد و رقم بدون احتساب دوربین های ترافیکی نصب و تعبیه شده احصاء شده است.

وی می افزاید: 53 در صد از تحت نظرگاه های پلیس تحت پایش تصویری قرار دارد که طبق هدف گزاری لحاظ شده توسعه پایش تصویری در تمامی تحت نظرگاه های پلیس پیشگیری کشور در برنامه ها گنجانده شده است.

و آنچنان که سردار شرفی به آن اشاره داشته بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر است 40 کلانتری نیز به کلانتری های استان تهران افزوذه شود که به واقع با 82 کلانتری فعال موجود این میزان به 122 کلانتری افزایش می یابد.

**تجهیز هر چه بیشتر کلانتری ها به مکنا،پشت دیوار اعتبارات

بطور یقین یکی از ضروریات اساسی در توسعه این طرح،به تامین بودجه و اعتبارات مکفی معطوف می شود،امری که با تخصیص بودجه لازم،می توان در جهت فراهم سازی سخت افزار مورد نیاز این طرح با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی طریق کرد.

موضوعی که سردار حسین اشتری نیز اخیرا به آن اشاراتی داشته است،وی چندی پیش در خصوص موانع موجود در توسعه طرح مکنا و تجهیز دستگاه های انتظامی به دوربین مدار بسته،به منابع اعتباراتی اشاره کرده بود و در پاسخ به این سئوال،عنوان داشته بود که در صورت تامین بودجه لازم،بخش اعظمی از مراکز انتظامی به ادوات مورداشاره مجهز خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: هدف ناجا توسعه و تجهیز این طرح در تمامی دستگاه های انتظامی است،امری که پیش از این نمایندگانی همچون محمد دهقان،محمد علی اسفانی،علی جلیلیان و ابوالفضل ابوترابی در گفتگویی با رسانه ها ،قول مساعد اختصاص اعتبارات مناسب در قانون بودجه سال جاری را داده بودند،موضوعی که با تحقق آن،می توان با اعمال نظارت هر چه سازنده تر،به موفقیت های شایسته تری در این عرصه نائل شد و نقش آفرینی پلیس را در تامین رضایتمندی عمومی مردم بیش از پیش تقویت کند.

۱۳۹۵/۱/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...