نسخه چاپی

سالك: روند پیگیری فاجعه منا ضعیف است

رئیس فراكسیون حج و زیارت مجلس، با انتقاد از روند پیگیری ضعیف فاجعه منا، خواستار طرح شكایت از سوی دولت ایران در محاكم بین المللی شد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با اشاره به وضعیت امسال حج با توجه به اتفاقات ناگوار سال گذشته در مناسک حج تمتع، اظهار داشت: مسئله حج و برگزاری آن به چند مقوله بستگی دارد که باید میان آنها هماهنگی برقرار شود.

وی توضیح داد: نکته اول در رابطه با حج، نوع مواضع عربستان سعودی است؛ مواضع رژیم آل‌سعود نسبت به ایران مزدورانه است و از خودشان اراده‌ای ندارند و تحت تعلیم استکبار جهانی هستند، بنابراین با چنین افرادی به راحتی نمی‌توان صحبت کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: دومین نکته در رابطه با برگزاری حج، مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی است که بر این اساس، جمهوری اسلامی زیر بار ذلت نمی‌رود و همواره از موضع عزت وارد مسائل می‌شود و از آن خارج می‌شود؛ دلیلی ندارد که ما ذلیل یک نوع رفتار مزورانه و مزدورانه از جانب دیگران باشیم.

وی افزود: مسئله سوم در رابطه با حج، عبادی بودن آن است؛ سعودی‌ها نمی‌توانند مانع از اجرای یک عمل عبادی شوند و اگر این کار را بکنند در مقابل احکام دین خدا ایستاده‌اند و این مسئله در جهان اسلام انعکاس وسیعی دارد که باید بر روی آن کار شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حل مجموعه مسائل مربوط به حج به گونه‌ای است که بازگشت نگاه عربستان به سمت و سوی آمریکا و استکبار جهانی است و تا آنها اشاره نکنند، رژیم عربستان این مسائل را حل نمی‌کند.

سالک با بیان اینکه سازمان حج و زیارت با تصمیم مسئولان نظام برای حل مسائل حج پیشقدم شده است، گفت: در نقطه مقابل سعودی‌ها از در تعامل وارد نشده‌اند و بهانه‌های مختلفی برای حل مسئله می‌آورند و علت آن نیز تاثیرپذیری آنها از جای دیگر است.

وی با اشاره به مبهم ماندن سرنوشت پرونده منا و فرودگاه جده، بر لزوم پیگیری دقیق‌تر این دو پرونده از سوی دولت تاکید و خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی باید حقوق اتباع خود را در این زمینه استیفا کند و راه‌حل آن نیز این است که بابت فاجعه منا به مراجع ذیربط بین‌المللی شکایت کند و پای آن نیز بایستد.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس با بیان اینکه بر اساس اطلاعات ما اسناد و مدارکی در رابطه با فاجعه منا از سوی مسئولان جمع‌آوری شده است، گفت: اما متاسفانه پیگیری‌ها ضعیف است و جدیت کافی در آن مشاهده نمی‌شود.

۱۳۹۵/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...