نسخه چاپی

تفاهم با سعودی‌ها بر سر تأمین امنیت زائران

رئیس سازمان حج و زیارت با تأكید بر اینكه به هیچ وجه از مواضع خود در مذاكره با سعودی‌ها عدول نخواهیم كرد، گفت: بر سر تأمین امنیت زائران با سعودی‌ها به تفاهم رسیدیم و به آنها اعلام كردیم كه صدور ویزا در كشور ثالث غیرممكن است.

به گزارش نما، سعید اوحدی در گفت‌وگو با فارس، آخرین جزئیات مذاکرات هیأت ایرانی و عربستانی در موضوع حج تمتع 95 را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه در موضوع تأمین امنیت زائران با طرف عربستانی به تفاهم دست پیدا کردیم، گفت: بنا بر صحبت‌هایی که روز پنجشنبه، جمعه و شنبه با سعودی‌ها داشتیم آنها مطابق پیشنهادات ما 20 راهکار جدید را برای تأمین امنیت زائران به متن قرارداد اضافه کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: این راهکارها مطابق با خواسته‌های ما و آسیب‌شناسی‌هایی بود که کارشناسان دانشگاهی انجام داده بودند.

اوحدی در خصوص پیشنهادات ایران برای صدور ویزا گفت: ما به سعودی‌ها اعلام کردیم که صدور ویزا در کشور ثالث غیرممکن است و آنها 2 راه پیش رو دارند؛ اول اینکه راهکارهای صدور ویزا در ایران را فراهم کنند و یا اینکه اقدام به صدور ویزای فرودگاهی برای زائران ایرانی کنند که طرف سعودی در این مورد فکر می‌کند و نتیجه نهایی را اعلام می‌کند.

وی در مورد پروازهای زائران نیز خاطرنشان کرد: در این مورد نیز هنوز با سعودی‌ها به تفاهم نرسیده‌ایم و به آنها پیشنهاد دادیم که متن سال گذشته در مورد نحوه انجام پروازها در قرارداد گنجانده شود و یا اینکه متنی که رئیس سازمان هواپیمایی کشور تهیه کرده را قبول کند که در این مورد نیز سعودی‌ها هنوز جوابی نداده است و ما منتظر اعلام نظر آنها هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه استفاده از پروازهای داخلی حق زائر ایرانی است، گفت: طبق برنامه قرار بود که ما امروز (یکشنبه) به کشور بازگردیم اما به دلیل درخواست سعودی‌ها یک روز دیگر نیز در عربستان می‌مانیم ولی فردا قطعاً هیأت ایرانی به کشور باز می‌گردد چه عربستانی‌ها پاسخ ما را بدهند و چه شرایط ما را قبول نکنند.

اوحدی در مورد تعهدات عربستان برای پرداخت دیه شهدای حج 94 گفت: در این خصوص نیز صحبت شد و آنها اعلام کردند که مقدمات پرداخت دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل آماده شده و ظرف یک ماه آینده نهایی می‌شود که ما از آنها در مورد حادثه منا پرسیدیم و پاسخ دادند که بعد از تعیین تکلیف شهدای سقوط جرثقیل در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد دیه به سعودی‌ها گفتیم که این حق مهمان است و شما به عنوان میزبان و خادم حرمین شریفین باید رضایت مهمان خدا را جلب کنید و در این خصوص ارزش معنوی این اقدام بیشتر از ارزش مادی است که آنها، این موضوع را پذیرفتند.

وی در پایان گفت: جلسه روز گذشته ما با حضور قائم‌مقام وزیر حج عربستان برگزار شد و امروز نیز به وقت تهران ساعت 11 جلسه دیگری خواهیم داشت که امیدواریم به نتیجه نهایی دست پیدا کنیم.

۱۳۹۵/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...