نسخه چاپی

رئیس كتابخانه ملی

۹۴ میلیارد تومان بودجه كتابخانه ملی در سال ۹۵

رئیس كتابخانه ملی از اصلاح ساختار این سازمان، تجمیع واحدهای پژوهشی در پژوهشگاهی زیر نظر وزارت علوم و دیجیتال سازی منابع آن خبر داد. به گفته وی بودجه این سازمان هم امسال ۹۴ میلیارد تومان است.

به گزارش نما سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین تصمیمات هیأت امنای این سازمان که در اواخر سال گذشته به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل جلسه داده بود گفت: هر ساختاری بعد از یک دوره تجربه، نیازمند یک بازنگری و اِعمال پاره‌ای اصلاحات است. از عمر ساختار فعلی کتابخانه ملی ۱۰ سال می‌گذرد. سیاست شورای اجرایی سازمان بر این قرار گرفت که اکنون زمان بازنگری است و این کار باید انجام شود.

وی افزود: ما در سال قبل کار مطالعه و بررسی این ساختار را انجام دادیم و نهایتاً به اصلاحات ساختاری در درون سازمان و البته بدون اجام تغییرات بنیادی رسیدیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجموعه واحدهای پژوهشی سازمان از جمله پژوهشکده اسناد، اداره‌کل پژوهش، اندیشگاه فرهنگی، دفتر تاریخ شفاهی، در قالب پژوهشگاه فعالیت خود را انجام دهند.

واحدهای پژوهشی کتابخانه ملی از این پس زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند

رئیس کتابخانه ملی افزود: بر این اساس واحدهای یادشده از این پس در قالب یک پژوهشگاه و مطابق با قوانین و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ادامه فعالیت خواهند داد. یعنی به صورت مستقل اداره خواهند شد اما کار آنها، تامین نیازهای پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی خواهد بود.

وی در عین حال گفت: بخش IT (فناوری اطلاعات) کتابخانه ملی از این محدوده مستثنی شده و سر جای خود باقی مانده است و کما فی السابق به فعالیت خود در همان ساختار قبلی ادامه می‌دهد. در واقع ما تغییری در ساختار کتابخانه ملی ایجاد نکرده‌ایم، البته این ساختار را با هدف شفافیت بیشتر در عملکرد، اصلاح کرده‌ایم.

ارتقا اداره بین‌الملل به «اداره‌کل» برای افزایش مبادلات با کتابخانه‌های ملی دنیا

صالحی امیری از ارتقا ساختار بخش بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و تاکید کرد: با توجه به گسترش ارتباطات این سازمان یا نهادهای مختلف و از جمله ۵۷ کتابخانه ملی و ۵۳ آرشیو ملی در نقاط مختلف جهان، در همین راستا اداره بین‌الملل کتابخانه ملی نیز به اداره‌کل بین‌الملل ارتقا پیدا کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین از افزایش بودجه این سازمان در سال جاری خبر داد و گفت: ما دو گونه افزایش بودجه داشته‌ایم؛ یکی افزایش ۱۵ درصدی در بودجه که برای همه سازمان‌های مشابه هم اتفاق افتاد. سطح دوم افزایش بودجه به پروژه‌ای که برای دیجیتال سازی منابع آغاز کرده‌ایم، برمی‌گردد.

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان بودجه در اولین سال از برنامه پنجساله دیجیتال سازی منابع

وی در توضیح بیشتر این مورد افزود: ما یک برنامه پنجساله را تعریف کرده‌ایم با این هدف که بتوانیم ۲۰ درصد از منابع سازمان را دیجیتال کنیم و آنها را به صورت رایگان در اختیار همه افراد در ایران و خارج از ایران، قرار دهیم. برای تحقق این هدف، یک برنامه مطالعاتی انجام دادیم که یک سال به طول انجامید و سپس آن را به هیئت دولت ارائه کردیم.

صالحی امیری گفت: این برنامه در نهایت به تصویب دولت رسید و قرار شد برای این پروژه سالیانه ۲۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شود که سال اول اجرای این طرح، ۹۵ است و ما هم چندی پیش تجهیزات سخت‌افزاری پروژه را خریداری و دستگاه‌های اسکن مربوطه در ساختمان آرشیو ملی مستقر کردیم و کار هم شروع شده است.

مجموع بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال جاری ۹۴ میلیارد تومان است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اسقرار دستگاه‌هایی مشابه در ساختمان کتابخانه ملی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضرکمتر از ۵ درصد از منابع این سازمان دیجتال شده‌اند، ابراز امیدواری کرد طی ۵ سال ۲۰ درصد از کل منابع در اختیار این سازمان، دیجیتال‌سازی شود و در اختیار همه متقاضیان قرار گیرد.

وی همچنین بودجه سال جاری سازمان متبوعش را که به تصویب رسیده است، ۹۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۷۴ میلیارد تومان از این اعتبار، بودجه معمول سازمان است که مطابق روند سال‌های گذشته تصویب شده است، و ۲۰ میلیارد تومان هم همانطور که گفتم مربوط به پروچه دیجیتال سازی منابع سازمان است.

۱۳۹۵/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...