نسخه چاپی

پروین پوردر گفتگو با نما:

مسكن و زمین از منفی ترین حوزه های دولت بوده است/ انحصار و سوداگری بازار مسكن باید بچیده شود

عکس خبري -مسکن و زمين از منفي ترين حوزه هاي دولت بوده است/ انحصار و سوداگري بازار مسکن بايد بچيده شود

كارشناس مسكن با بیان اینكه دولت هیچ استراتژی مشخصی در بخش مسكن ندارد، گفت: بخش مسكن اجزای مختلفی دارد و خود شامل مسائل مختلفی می شود كه این ها را باید همراه با هم پیگیری كرد تا بخش مسكن به سامان برسد.

افشین پروین پور در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص سرنوشت طرح مسکن اجتماعی که از سوی دولت مطرح شد گفت: طرح مسکن اجتماعی فقط در حد حرف بوده است. دولت گفته است که می خواهیم برای دهک های یک و دو که عمدتاً تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند مسکن بسازیم و اسمش را هم مسکن اجتماعی گذاشته اند، اما تا حالا هیچگونه کاری صورت نگرفته است و دو سال است که فقط حرف زده شده است. چند وقت پیش هم معاون وزیر گفت که ما هیچ پولی در راستای این طرح نداریم. متأسفانه کلاً مردم را سر کار گذاشته اند؛ مشغول وقت کشی هستند و کاری انجام نمی دهند.

کارشناس مسکن با بیان اینکه دولت هیچ استراتژی مشخصی در بخش مسکن ندارد، گفت: بخش مسکن اجزای مختلفی دارد و خود شامل مسائل مختلفی می شود که این ها را باید همراه با هم پیگیری کرد تا بخش مسکن به سامان برسد. دولت طبق قانون اساسی مؤظف است که برای برای آحاد محروم جامعه مسکن تأمین کند. این هدف، نیازمند این است که سلسله سیاست ها یا یک بسته سیاستی خاصی در دستور کار قرار بگیرد و یکسری سیاست ها و راهبردها را توامان انجام داد.

پروین پور در تشریح اقداماتی که دولت در راستای سامان دادن به بخش مسکن باید انجام دهد گفت: با توجه به شکاف عمیقی که در عرضه و تقاضای مسکن وجود دارد و تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است، دولت باید کمک کند تا عرضه بیشتر بشود. درواقع هم عرضه صورت بگیرد و هم با قیمتی که متناسب با توان خرید خانوارهای متوسط و کم درآمد است، عرضه بشود. دولت در این زمینه، تا کنون هیچگونه اقدامی انجام نداده است. برای این کار، باید تأمین زمین مناسب و ارزان قیمت صورت بپذیرد، تسهیلات ساخت پرداخت بشود، سازندگان با صلاحیت ساماندهی بشوند و پروژه ها به آنها سفارش داده شود، در زمینه تأمین مصالح قدم هایی باید برداشته شود، در زمینه فناوری های نوین ساخت باید کار اقدام بشود و مسائلی از این قبیل، که هیچکدام از این کارها را دولت انجام نداده است.

وی با بیان اینکه در کنار این اقدامات، دولت باید سوداگری در بخش مسکن را کنترل کند، تصریح کرد: در این راستا باید سامانه اطلاعاتی تشکیل بشود. دولت و حاکمیت باید بدانند که اصلاً چه تعداد واحد مسکونی وجود دارد، مالکین آنها چه کسانی هستند، مستأجرها چه کسانی هستند، چه کسانی به مسکن محتاج هستند، در افق آینده به چه تعداد واحد مسکن نیاز هست و مسائلی از این قبیل. خب یک سامانه دیجیتال باید وجود داشته باشد که اینها را رصد کند، که در این زمینه هم هیچ کاری صورت نگرفته است. آشفتگی هایی در بازار مسکن وجود دارد، مثلاً افرادی هستند که بیش از حد مجاز صاحب واحد مسکونی هستند. اینها را باید سامان داد و اجازه نداد که یک نفر مثلا هزار واحد مسکونی داشته باشد. همه جای دنیا هم به این روش عمل می کنند. این انحصار ها و سوداگری ها در بخش مسکن باید برچیده شود.

کارشناس مسکن افزود: دولت تا کنون هیچکدام از این اقدامات را انجام نداده و به نظرم قصد انجام دادن هم ندارد. تنها کاری که دولت انجام داده این است که می گوید وام 60 میلیونی و 80 میلیونی می دهم، با بازپرداخت بالایی که در توان خانواده های متوسط و کم درآمد نیست. تنها کار دولت همین است؛ یعنی صرفاً با تأمین مالی خرید، می خواهد بخش مسکن را سامان دهد، که این اتفاق هم هیچ وقت رخ نخواهد داد. درکل باید گفت که یکی از منفی ترین و ضعیف ترین حوزه های دولت، همین بخش مسکن و زمین است

۱۳۹۵/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...