نسخه چاپی

انگلیس احتمال اعزام نیروی نظامی به لیبی را رد نكرد

وزیر خارجه انگلستان می‌گوید نمی‌تواند احتمال اعزام نیروی نظامی به لیبی را رد كند، چراكه امكان پیش‌بینی وضعیت آینده این كشور آفریقایی وجود ندارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلستان که تنها سه روز پس از آنکه احتمال اعزام نیروی نظامی به لیبی را رد کرده بود، در مصاحبه‌ای که بامداد یکشنبه منتشر شد، گفت نمی‌تواند این احتمال را رد کند.

وی که با روزنامه دیلی تلگراف صحبت می‌کرد، در مورد احتمال مداخله نظامی در لیبی گفت: «چون هرگز نمی‌‌دانیم که اوضاع در آینده چطور پیش می‌رود، منطقی نیست که چیزی را رد کنیم.»

هاموند افزود: «اما اگر قرار شد که بریتانیا هر نوع نقش رزمی، چه روی زمین، چه در دریا و چه در آسمان داشته باشد، قطعا طرح آن به مجلس عوام ارائه خواهد شد.»

لیبی از سال 2011، یعنی زمانی که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بدون مجوز شورای امنیت به این کشور حمله کرد، هنوز رنگ آرامش ندیده و دولت آشتی ملی هم که مورد حمایت غرب قرار دارد، هنوز به طور کامل در این کشور مستقر نشده است.

قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در چند شهر لیبی موجب شده تا کشورهای اروپایی زمزمه‌هایی را در مورد احتمال اعزام نیرو به این کشور مطرح کنند.

هاموند در پاسخ به این سوال که آیا این خطر وجود ندارد که داعش با قایق از مرز آبی لیبی و اروپا در مدیترانه عبور کند، گفت: «از لیبی تا "لامپدوسا" (جزیره‌ای در ایتالیا) 100 مایل بیشتر راه نیست. فکر می‌کنم که این تهدید وجود دارد. اگر داعش در لیبی جا بیفتد و بخواهد از این کشور به عنوان پایگاهی برای نفوذ به اروپا استفاده کند، آن وقت این تهدیدی برای همه ما خواهد بود.»

وی تأکید کرد که اگر از انگلیس خواسته شود که داعش را در شهر «سرت» لیبی که هم اکنون تحت کنترل این گروه تروریستی است، هدف قرار دهد، لندن این مسئله را بررسی می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: «اگر از ما بخواهند که حمایت هوایی یا دریایی ارائه دهیم، حتما این درخواست را بررسی می‌کنیم.»



او سپس اذعان کرد که بعید است دولت لیبی که تازه به دنبال تثبیت هویت ملی این کشور است، مداخله خارجی را خواستار شود. با این حال، هاموند گفت حتی اگر دولت لیبی هم نخواهد، ممکن است که انگلیس برای «حفظ امنیت اتباع خود» در لیبی عملیات انجام دهد.

۱۳۹۵/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...