نسخه چاپی

راه‌حل بحران كشورهای منطقه سیاسی است

عکس خبري -راه‌حل بحران کشورهاي منطقه سياسي است

رئیس جمهور گفت: در این دیدار ما درباره مسائل كشورهای منطقه صحبت كردیم و به این مهم دست یافتیم كه راه‌حل بحران های منطقه سیاسی است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام حسن روحانی روز يكشنبه در نشست مشترك خبری با جاكوب زوما رئيس جمهوری آفريقای جنوبی كه در مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدآباد تهران برگزار شد، با بیان اینکه هدف این سفر استحکام روابط دو کشور است، گفت: ایران کشور مهم منطقه حساس خاورمیانه و آفریقای جنوبی کشور مهم قاره آفریقا است.



وی افزود: مردم ایران در دوران مبارزه مردم آفریقای جنوبی با آپارتاید همواره در کنار آنها بودند.



رئیس جمهور اضافه کرد: از آغاز تشکیل جمهوری اسلامی ایران، با فرمان امام راحل(ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید قطع و همکاری‌های اقتصادی ما با آنها متوقف شد.



رئیس قوه مجریه ادامه داد: از زمانی که فعالیت دولت پسا آپارتاید در آفریقای جنوبی شروع شد و کنگره ملی آفریقا قدرت را در دست گرفت، ایران همواره روابط بسیار صمیمانه و نزدیکی را با جمهوری آفریقای جنوبی داشته است.



روحانی در ادامه اظهاراتش از نلسون ماندلا به عنوان یکی از رهبران بزرگ آفریقای جنوبی درطول مبارزات این کشور یاد کرد و گفت: وی همواره مورد احترام مردم آفریقا و ایران بوده است.



رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در مذاکرات خصوصی و عمومی امروز درباره به فعلیت درآوردن ظرفیت‌های دو کشور در زمینه روابط اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کردیم.



وی با بیان اینکه توسعه روابط بانکی بین دو کشور می‌تواند در شرایط فعلی پیشران توسعه روابط ایران و افریقای جنوبی باشد افزود: ما می‌توانیم روابطمان را در زمینه‌های صنعت و معدن و انرژی هم توسعه دهیم.



رئیس جمهور کشورمان افزود: موضوع حمل و نقل جزء موارد مورد تاکید هر دو کشور بود، با توجه به جایگاهی که آفریقای جنوبی می‌تواند در این راستا داشته باشد، براین اساس، این کشور می‌تواند بنادر جنوبی ایران را از جنوب به شمال به کشورهای آسیای مرکزی و دیگر کشورهای اروپای شرقی انتقال دهد.



روحانی با اشاره به روابط علمی نزدیک میان دانشگاه‌های دو کشور تصریح کرد: با توجه به پیشرفت ایران در برخی از فناوری‌های نو و جایگاه ممتاز آفریقا در فناوری جدید می‌توانند این رشد علم به ارتقای دو کشور در جهان کمک کند.



رئیس قوه مجریه با بیان اینکه موضوع توریسم و روابط دو کشور می‌تواند در آینده تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه هر دو کشور جاذبه‌های گردشگری خاص توریسم دارند، برنامه‌ریزی برای پرواز مستقیم بین دو کشور از جمله مباحث مورد بررسی امروز بود.



روحانی اضافه کرد: مسئله مبارزه با تروریسم و خطرات پس از آن موضوع مهم کشورهای منطقه است، براین اساس هر دو کشور باید در زمینه فعالیت اطلاعاتی و سیاسی تلاش کنند، چرا که می‌تواند در آینده دو کشور اثرگذار باشد. در این دیدار ما درباره مسائل کشورهای مختلف از جمله یمن، عراق و سوریه صحبت کردیم و پس از مشاوره بر این امر واقف بودیم که راه‌حل سیاسی و مذاکرات یمنی_ یمنی برای حل بحران یمن می‌تواند مسیری برای بازگشت ثبات به این کشور باشد.



رئیس قوه مجریه تاکید کرد: همکاری دو کشور در زمینه مسائل بین‌المللی مثل گذشته جدی‌تر خواهد شد، به گونه‌ای که می‌توانند در آینده در سازمان ملل و شورای عالی امنیت ملی از منافع خود به خوبی دفاع کند.



جاکوب زوما رئیس جمهور افریقای جنوبی در ابتدا با تشکر از رئیس جمهور کشورمان و وزرای دولت، اظهار داشت: از دعوتی که دکتر روحانی برای انجام این سفر رسمی انجام دادند و بخاطر مهمان‌نوازی که بخاطر من و همراهانم از بدو ورود انجام شد تشکر می‌کنم.



وی با بیان اینکه ما چند دقیقه پیش دور اول مباحث موفقیت آمیز خود را با آقای روحانی به اتمام رساندیم تصریح کرد: ویژگی اصلی جلسه ما این بود که دوستی و تبادل نظر صریح در آن حکم‌فرما بود و سعی کردیم به اهداف مشترک خود بپردازیم. همچنین درباره اینکه چگونه می‌توانیم روابط دوجانبه خود را به یک شراکت راهبردی و ماهوی تبدیل کنیم، صحبت کردیم.



جاکوب زوما در ادامه با اشاره به اینکه ایران جایگاه بسیار مهمی در تاریخ مبارزات مردم کشور آفریقای جنوبی دارد، افزود: ایران در خط مقدم مقابله با آپارتاید قرار داشت، از همان ابتدا همبستگی خودش را با مردم آفریقای جنوبی اعلام کرد و رابطه‌اش را با رژیم آپارتاید قطع کرد.



رئیس جمهور آفریقای جنوبی متذکر شد: انقلاب جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 یا 1357 به ما نشان داد که علیرغم تمام مشکلات، رهایی امکانپذیر است.



وی درباره آغاز روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی بیان داشت: زمانی که در سال 1994 شاهد مرگ آپارتاید بودیم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی روابط دیپلماتیک رسمی خود را آغاز کردند و شاهد شکوفایی روابط بودیم.



جاکوب زوما در ادامه گفت: ساختار روابط ایران و آفریقای جنوبی برپایه جلسات کمیسیون مشترکی است که از سال 1995 آغاز شد و گروه متشکل از وزرا رابطه دو کشور را تعریف کردند.



رئیس جمهور افریقای جنوبی با توضیح درباره این سازوکار خاطرنشان کرد: از این طریق ما پیشرفت‌هایی که در روابط دوجانبه کشور حاصل می‌شد را مرور کردیم و نحوه اجرای تصمیمات اخذ شده بین دو کشور را رصد می‌کردیم.



وی با اشاره به سفرهای مقامات دو کشور بیان داشت: در ماه‌های اخیر، سفر معاون رئیس جمهور که در ماه‌های پایانی سال میلادی گذشته انجام شد بسیار مفید بود.



جاکوب زوما با تأکید بر گسترش روابط دوجانبه با کشورمان افزود: با در نظر گرفتن چنین سازوکاری بود که امروز در کنار یکدیگر نشستیم، راهکارهای دیگر را برای تقویت روابط دوجانبه در زمینه سرمایه گذاری، همکاری‌های اقتصادی، تجاری و روابط بین مردم بررسی کردیم.



رئیس جمهور آفریقای جنوبی ادامه داد: در سفرم به تهران یک هیئت تجاری همراه من است که این نشانه میل و رغبت کشور آفریقای جنوبی و جامعه تجار این کشور برای تحکیم روابط اقتصادی با ایران است. وزرای همراه من گزارش دادند که مذاکراتشان با همتایانشان در ایران از نتایج خوبی برخوردار بوده است.



جاکوب زوما درباره نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به برجام یادآور شد: به مردم و دولت ایران به خاطر نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای تبریک می‌گویم.



وی افزود: از طرف جنبش عدم تعهد تاکید مجددی داریم که ایران حق دارد از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده کند.



رئیس جمهور آفریقای جنوبی ادامه داد: به دلیل رفع تحریم‌ها و تعامل بیشتر ایران با جامعه بین‌المللی به لحاظ افزایش روابط اقتصادی بسیار خوشحالیم، چرا که همه اینها باعث آبادانی و پیشرفت برای ایران و ملت آفریقای جنوبی خواهد بود.



وی گفت: ما مطمئنیم که امروز پایه محکمی را در جهت تحکیم و گسترش روابط دوجانبه بین دو دولت و مردم ایران و آفریقای مرکزی بنا نهادیم.



زوما در پایان اظهاراتش از آقای روحانی برای سفر به آفریقای جنوبی دعوت رسمی به عمل آورد.

۱۳۹۵/۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...