نسخه چاپی

پشت پرده افزایش ناگهانی قیمت برنج

برنج ، این محصول پرطرفدار و خوش عطر بوی سفره های ایرانی این روزها بیش از سالهای قبل در سایه نبود نظارت ها قیمتش قد كشیده است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، سالهاست که افزایش قیمت محصولات مصرفی خانوار به داستان تکراری تبدیل شده و این روزها قرعه گرانی به نام برنج، محصول پرطرفدار سفره های ایرانی خورده است.

برنجی که شالیکار زحمت تولیدش را در سخت ترین شرایط تحمل می کند اما واسطه ها با زیرکی تمام سود اصلی آن را به جیب می زنند؛ دلالانی که گروهی عمل می کنند و از نبود نظارت ها نهایت سود را می برند و مطابق میلشان قیمتهای کذایی را تعیین می کنند.

اما این گرانی نیز مانند سایر اتفاقات آغازی دارد که جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج گفته است؛ افزایش قیمت برنج در تهران بیشتر مشاهده شده که یک امرغیرطبیعی است چراکه قیمت این محصول در شمال کشور افزایش نداشته است.

وی ادامه داد : قیمت بهترین و گرانترین برنج در مازندران با حداکثر 3 درصد خردشدگی و 100 درصد خلوص کمتر از 9 هزارتومان به فروش می رسد این درحالیست که قیمت همین محصول در تهران با خردشدگی 8 درصد در سطح خرده فروشی بالاتر از 11 هزارتومان قیمت گذاری می شود.

وی دلیل آشفتگی بازار را نبود نظارت در عرضه عنوان کرد واظهار داشت: کشاورزان، کارخانه ها و تجار نقشی در گرانی برنج ندارند بلکه این امر از نبود سازمان های نظارتی در این خصوص نشات می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری هیچ عامل اثرگذاری برای افزایش قیمت نداشتیم ، تصریح کرد: فصل برداشت برنج که به پایان می رسد امکان افزایش قیمت‌ وجود دارد، اما گرانی تا این اندازه توجیهی ندارد.

**ضعف نظارتی نتوانست افسار قیمت را کنترل کند

هدایت الله میرمرادزهی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این که دلیلی برای گرانی برنج وجود ندارد، افزود: براساس آمار اعلام شده میزان مصرف تغییر نکرده و میزان تولید و نیاز کشورهم طبق گفته مسولان وزارت جهاد از طریق واردات و تولید تامین شده پس تنها ضعف نظارتی باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه های نظارتی مثل تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت،معدن و تجارت مدیریت مطلوبی در مهار قیمت برنج نداشته اند.

وی تصریح کرد: تدبیر و برنامه ریزی به موقع می تواند از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.

**افزایش30 درصدی قیمت برنج با فاصله 250 کیلومتری

همچنین علی اکبریان شالیکار استان مازندران نیز افزود: سال گذشته استان های کم آب با محدودیت های کشت مواجه شدند و شاید بتوان افزایش قیمت این روزهای برنج را در کاهش سطح زیر کشت جستجو کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت 30 درصدی برنج در تهران نسبت به مازندران گفت: برنجی که در مازندران هر کیلوی آن 6 هزارتومان به فروش می رسد پس از طی 250 کیلومتر به کیلویی 9 هزار تومان در تهران آن هم با درصد خلوص کمتر به فروش می رسد.

اکبریان با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی برنج پایین است و دیر اعلام می شود، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی برنج کمتر از 4 هزار تومان است ، این درحالیست که همین محصول در بازار 7هزار تومان عرضه می شود؛همچنین کشاورزان اسفندماه برای کاشت برنج بذر مورد نیاز را انتخاب می کنند ،اما قیمت خرید تضمینی مهرماه سال بعد اعلام می شود.

**کمبود برنج دلیل افزایش قیمت

فریدون فدایی شالیکار استان گلستان نیز افزود: برنج دم سیاهی که اسفندماه 94 هر کیلوی آن 8 هزارتومان عرضه می شد این روزها کمتر 11 هزار تومان نیست ، چون دلالان یکماه پیش تمام برنج های بازار را خریداری کرده اند.

وی ادامه داد : برداشت برنج امسال 4 ماه دیگر آغاز می شود و همین امر افزایش قیمت این محصول را به دنبال داشته است.


۱۳۹۵/۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...