نسخه چاپی

سرقت تجهیزات مخابراتی، معادل یك چهارم حقوق كاركنان مخابرات

سرقت تجهیزات مخابراتی طبق آمار سال ۹۳ شركت مخابرات معادل یك چهارم حقوق كاركنان این شركت بوده و هزینه سربار سنگینی به این شركت تحمیل كرده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، شاید برای بسیاری از مشترکان تلفن ثابت اتفاق افتاده که تلفن آنها چند روزی قطع شده باشد. مشترکان معمولا این موضوع را ناشی از عملکرد توسعه‌ای شرکت‌های مخابرات استانی می‌دانند اما ای چنین نیست.

هرگونه عملیات توسعه و تعمیر شبکه از قبل به اطلاع مردم می‌رسد. سرقت تجهیزات مخابراتی در نقاط مختلف کشور یکی از معضلات قدیمی شرکت مخابرات است.

موضوعی که به شهرهای کوچک یا نقاط کم تردد محدود نشده و در دل پایتخت یا شهرهای بزرگ نیز رخ می‌دهد.

شاید مشترکان حقیقی به واسطه قطعی ارتباط به مشکل چندانی بر نخورند و نهایتا تماس‌های خود را با موبایل داشته باشند اما مشترکان حقوقی به این سادگی نمی‌توانند مشکلات خود را برطرف کند و لذا زیان مالی ناشی از این کار را کسی نمی‌تواند تخمین بزند.

از سویی شرکت مخابرات هم به واسطه سرقت تجهیزات، زیانی دو چندان می‌بیند.

مهرداد حاج حسین خانی –معاون سابق راهبرد و توسعه کسب‌وکار مخابرات ایران- گفته بود که میزان خسارت وارده به این شرکت ازمحل سرقت‌های مخابراتی 200 میلیارد تومان در سال 93 بود.

حال اگر محاسبه ساده‌ای با حداقل دستمزد کارگران در سال 93 که بنا بر مصوبه وزارت کار 608 هزار و 900 تومان بود انجام دهیم، متوجه می‌شویم مجموع یک سال حداقل دستمزد بیش از هفت میلیون و 306 هزار تومان می‌شود.

نتیجه یک تقسیم ساده نشان می‌دهد رقم سرقت‌های مخابراتی در سال معادل حقوق بیش از 27 هزار کارگر در سال 93 بوده است.

حتی اگر رقم دریافتی هر فرد را دو برابر حداقل حقوق پایه تصور کنیم، باز هم رقمی معادل حقوق بیش از 13 هزار نفر در سال، سرقت شده است.

یعنی حداقل معادل حقوق یک چهارم کارکنان مخابرات در سال 93 به سرقت رفته است.

کابل‌های ارتباطی تلفن و برق از جنس مس هستند، اما نزدیک شدن به سیم‌های برق خطرات زیادی به همراه دارد در حالیکه کابل‌های تلفن ثابت هم در ارتفاع قرار ندارند و هم برقی از آنها رد نمی‌شود؛ لذا می‌توان به راحتی آنها را قطع کرد.

فروش مس توسط سودجویان نیز به سادگی انجام می‌شود و می‌توان گفت کاهش یا افزایش قیمت مس در بازار، تأثیر مستقیممی بر سرقت کابل‌های مخابرات دارد.

هر یک متر کابل کانالی 2400، حدود هشت کیلوگرم وزن دارد. با توجه به اینکه یک تخته کابل حدود 250 متر و قطر کابل نیز 10 سانتی‌متر است، این کابل وزنی حدود چهار تن دارد.

البته سارقان امکان سرقت کابل و جدا کردن از حوضچه مرکزی را به دلیل حجم بالا نداشته و تنها بخشی از آن را به سرقت می‌برند اما شرکت مخابرات باید کل سیم‌ها را جایگزین کند.

این موضوعات در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت مخابرات و زیرمجموعه‌های استانی‌اش در سال‌های اخیر به دلایل مختلف با مشکلات مالی بسیاری روبرو بوده‌اند و سر بار شدن چنین هزینه‌هایی، بر مشکلات آنها افزوده است.

۱۳۹۵/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...