نسخه چاپی

بحران در پاریس

میدان «رپوبلیك» پاریس پس از یك ماه اعتراض شبانه، دیشب (یكشنبه شب) به علت حضور افرادی كه «ارازل و اوباش» معرفی شدند، تخلیه شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: میدان «رپوبلیک» پاریس پس از یک ماه اعتراض شبانه، دیشب (یکشنبه شب) به علت حضور افرادی که «ارازل و اوباش» معرفی شدند، تخلیه شد.

پليس ديشب در پي حضور حدود 60 «فرد خشن» در تجمع اعتراضي جنبش «ايستاده در شب»، ميدان رپوبليك را تخليه كرد و ايستگاه مترو ميدان را نيز بست.

خبرنگار خبرگزاري فرانسه نيز تاييد كرد كه تجمع ديشب معترضان پس از اخلالگري «ارازل و اوباش»، كه پيشتر در مورد حضور آنان در راهپيمايي روز كارگر هشدار داده شده بود، ناتمام ماند.

لو فيگارو نوشت: افراد خشن با حضور در تجمع ميدان رپوبليك به پرتاب اشيايي به سوي پليس اقدام كردند. آنها همچنين جعبه هاي چوبي و سطل هاي زباله را در ميدان و در ورودي ايستگاه مترو رپوبليك كه پيش از درگيري بسته شده بود، به آتش كشيدند.

پليس كه با شليك گاز اشك آور به اين اقدامات پاسخ داد، اعلام كرد: در جريان ناآرامي ها، ويتروين يك مغازه فروش وسايل ورزشي شكست و تعدادي درپوش چاه خيابان نيز جا به جا شد.

رئيس پليس پاريس گفت: در پي بروز تنش از فعالان جنبش ايستاده در شب خواسته شد به تجمع خود پايان دهند، اما نيم ساعت پس از اين درخواست هنوز 600 نفر در ميدان رپوبليك حضور داشتند. پليس پس از هشدارهاي مكرر براي تخليه ميدان وارد عمل شد.

سه ساعت پيش از ناآرامي هاي ميدان رپوبليك، تعدادي از شركت كنندگان در راهپيمايي روز كارگر در ميدان «ناسيون» پاريس نيز با شليك گاز اشك آور متفرق شدند. به گفته پليس در جريان اين راهپميايي ديروز در پاريس، حدود 10 نفر بازداشت و دو نفر مجروح شدند.

«مانوئل والس» نخست وزير فرانسه، ديروز (يكشنبه) ساعاتي پيش از برگزاري راهپيمايي روز جهاني كارگر (اول مه/ 12 ارديبهشت) در مورد حضور احتمالي ارازل و اوباش در جريان راهپيمايي هشدار داده گفت: در زمان برگزاري اعتراض ها هر كس بايد مسئوليت هاي خود را بپذيرد.

ارائه لايحه اصلاح قانون كار فرانسه به مجلس توسط دولت، از يك ماه پيش اعتراض هاي مردمي را در پي داشت كه به شكل هاي گوناگون چون تجمع، تظاهرات و اعتصاب در فرانسه برگزار شد؛ يكي از اشكال اين اعتراض، اشغال شبانه ميدان رپوبليك پاريس و شكل گيري جنبش ايستاده در شب بود، كه از 31 مارس (12 فروردين) تا ديشب هر شب برگزار شده است.

لايحه اصلاح قانون كار كه به نام «مريم الخمري» وزير كار فرانسه، مشهور شده، دست كارفرمايان را براي اخراج كارگران باز‌تر مي كند و نرخ پرداخت‌ هاي اضافه‌ كاري و نيز اضافه‌ كاري در شب را كاهش مي ‌دهد. افزايش اختيارات شركت‌ ها در تغيير ساعات قانوني كار در هفته نيز از جمله موارد اصلاحي قانون كار است.

الخمري كه سپتامبر (شهريور) پارسال با وعده كاهش نرخ بيكاري جانشين «فرانسوا روبسامان» در دولت فرانسه شد، در پارلمان كشورش از طرح جنجالي اصلاح قانون كار دفاع كرده و آن را با ترغيب كارفرمايان به جذب نيروي بيشتر همسو مي داند.

۱۳۹۵/۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...