نسخه چاپی

تحولات هسته‌ای در سال توافق

مذاكرات هسته‌ای در سال 1394 در سه مقطع بهار، تابستان و زمستان شامل تفاهم كلی، توافق جامع و در نهایت اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترك بود و پس از 13 سال برای اولین‌بار ایران و 1+5 توانستند به راه‌حلی مرضی الطرفین برای عبور از بحران هسته‌ای دست یافته و آن را به اجرا درآورند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مذاکرات هسته‌ای در سال 1394 در سه مقطع بهار، تابستان و زمستان شامل تفاهم کلی، توافق جامع و در نهایت اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک بود و پس از 13 سال برای اولین‌بار ایران و 1+5 توانستند به راه‌حلی مرضی الطرفین برای عبور از بحران هسته‌ای دست یافته و آن را به اجرا درآورند.

در حالی که یک هفته مانده به سال جدید شمسی (1394) ایران و 1+5 خود را برای رسیدن به تفاهم کلی بر روی برنامه جامع اقدام مشترک در لوزان سوئیس ‌، آماده کرده بودند با دبه کردن فرانسوی‌ها در دقایق پایانی، مذاکرات متوقف و به پنج فروردین 1395 موکول شد. ایران و آمریکا در مذاکرات دو جانبه بر روی بسیاری از اختلاف‌نظرها و موضوعات به تفاهم رسیده بودند اما با ورود لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به مذاکرات، حرف‌های جدیدی از داخل اتاق مذاکره شنیده شد.

مجموعه کشورهای ایران و 1+5 سعی داشتند تا مذاکرات تحت‌الشعاع مخالفت‌های دقیقه 90 فرانسه قرار نگیرد. اعتراض ایران به آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 به خاطر ناهماهنگی در مواضع در جریان مذاکرات به روشنی نشان می‌داد که کفه ترازو از سوی 1+5 نامتعادل است. ایرانی‌ها معتقد بودند نمی‌توان با یک کشور مذاکره کرد و دوباره بر سر همان مسایل با کشور یا کشورهای دیگر مذاکره کرد؛ آمریکایی‌ها در مذاکرات دو جانبه با ایران حداقل مواضع و منافع هم‌پیمانان اروپایی خود را نمایندگی می‌کردند.

در حالی که هیات ایرانی آرام آرام خود را برای برگزاری مراسم تحویل سال نو در لوزان در جریان مذاکرات در هتل بوغیواژ آماده می‌کرد و حتی سفره هفت سین خود را آماده کرده بود ساز ناکوک یک کشور در بین 1+5 حرف و حدیث‌ها درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات در این دور را به راه انداخت. درگذشت ناگهانی مادر رییس‌جمهور تصمیمی فی‌البداهه در ذهن محمد جواد ظریف ایجاد کرد. به پیشنهاد ظریف و با موافقت و همراهی جان کری و با توجه به ضرورت رایزنی و هماهنگی میان 1+5 با یکدیگر و بازگشت برادر رییس‌جمهور به تهران برای شرکت در مراسم ختم مادرش، قرار شد تا چند روزی مذاکرات متوقف شود. هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 بر اساس تفاهم قبلی از روز 5 فروردین 1395 یک بار دیگر در لوزان سوییس حاضر شدند تا ادامه مذاکرات را برای رسیدن به تفاهم کلی از سربگیرند.

5 فروردین: محمدجواد ظریف به همراه اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای پنجم فروردین 1394 بعد از یک وقفه کوتاه به لوزان سوییس برگشت تا مذاکرات برای رسیدن به تفاهم سیاسی را به سرانجام برساند. این مذاکرات بر اساس اعلام قبلی خود قرار بود چهار روزه باشد که بیش از آن به طول انجامید. در این دور مذاکرات وزیران خارجه 1+5 به جز روسیه و چین حاضر بودند. آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در هفته پایانی سال 1393 و در آستانه سال نو شمسی در لوزان سوییس برگزار شد، اما به یک باره اعلام شد که مذاکرات لوزان به دلیل نیاز طرف‌های 1+5 به هماهنگی بیش‌تر متوقف می‌شود. مذاکرات لوزان پایان راهی بود که دو طرف در آذرماه 1393 تصمیم گرفتند طی چهار ماه آن را به انجام برسانند (گفت‌وگوی ظریف با ایسنا) و این مهلت 10 فروردین (30 مارس) به پایان می‌رسید. در عین حال مذاکرات تا 9 تیر 1394 (30 ژوئن 2015) تمدید شده بود اما توافق نانوشته دو طرف این بود که راه‌حل‌های اساسی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در پایان چهارماه نخست از مهلت هفت ماهه به دست آید. در مذاکرات لوزان 1 و 2 هیات عالی‌رتبه سازمان انرژی اتمی به ریاست علی‌اکبر صالحی در مذاکرات حضور داشتند.

6 فروردین: نامه رییس‌جمهور به رییسان کشورهای عضو 1+5 و تماس تلفنی وی با همتایان روسی، انگلیسی، فرانسوی، چینی اش درباره مسایل هسته‌ای و آخرین وضعیت مذاکرات/ برگزاری دو نشست میان وزیران خارجه ایران و آمریکا در لوزان 2/ اولین نشست معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در سال 1394

7 فروردین: دو نشست دیگر وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور حسین فریدون، علی‌اکبر صالحی، ارنست مونیز و معاونان ایران و آمریکا و رییس اتحادیه اروپا

8 فروردین: وزیران امور خارجه ایران و آمریکا برای هفتمین بار طی سه روز با یکدیگر دیدار کردند/ دیدارهای جداگانه وزیر خارجه ایران با همتایان فرانسوی و آلمانی‌اش/ ادامه مذاکرات دو جانبه صالحی و مونیز و تلاش برای رسیدن به راه‌حل درباره دو موضوع فنی هسته‌ای

9 فروردین: ورود سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به لوزان و دیدار با همتای چینی‌اش/ دیدار ظریف با موگرینی و همتای چینی‌اش/ مذاکرات هیات‌های ایران و آمریکا با حضور ظریف و کری/ دیدارهای دو جانبه معاونان ظریف، کری و موگرینی ادامه دارد/ ظریف: یشرفت داشته‌ایم، اما هنوز باید روی چند موضوع مهم کار کنیم.

10 فروردین: دیدار صالحی و مونیز/ دیدار ظریف و لاوروف/ مذاکرات مونیز و صالحی/ لاوروف هنگام ترک لوزان: اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا باز خواهم گشت/ نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای بررسی آخرین دیدگاه‌ها و جمع‌بندی‌های به دست آمده بر سر "راه‌حل‌ها" برگزار شد/ ظریف و هاموند دیدار کردند

11 فروردین: کری: روزنه‌هایی ایجاد شده است/ وزیران خارجه ایران و 1+5 به سرپرستی فدریکا موگرینی و درحالی که به جای سرگئی لاوروف معاون وی در این جلسه حاضر بود، در مذاکرات لوزان 2 دیدار کردند/ لاورف به لوزان بازگشت/ سومین دیدار وزیران خارجه ایران و 1+5 با حضور لاوروف برگزار شد/ وزیران خارجه ایران و 1+5 با حضور موگرینی برای دومین بار در 11 فروردین گفت‌وگو کردند/ وزیر خارجه چین مذاکرات را ترک کرد و قائم‌ مقام وی جایگزین او شد.

12 فروردین: وزیر خارجه روسیه: ایران و 1+5 درمسائل کلیدی به توافق رسیدند/ ظریف خبر داد: آغاز نگارش متن توافق/ لوران فابیوس لوزان را به مقصد پاریس ترک کرد/ جلسه ویدیویی کری و هیات مذاکره‌کننده آمریکا با باراک اوباما درباره مذاکرات/ رایزنی صالحی و مونیز/ مذاکرات روسای جمهوری آمریکا و روسیه با اعضای شورای امنیت ملی‌شان/ نشست عمومی وزیران خارجه ایران و 1+5/ دیدار دو جانبه ظریف و کری/ هاموند: مذاکره‌کنندگان به یک تفاهم گسترده دست یافته‌اند/ ابراز نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به حصول نتیجه در مذاکرات هسته‌ای/ ظریف: نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود/ تمدید ساعت به ساعت مذاکرات/ نشست هشت ساعته وزیران خارجه ایران و 1+5 با حضور موگرینی (از 21 تا 5 صبح روز بعد)

13 فروردین: ظریف: راه‌حل‌ها کاملا در دسترس هستند/ صالحی: طلوع نزدیک است/ فابیوس پس از بازگشت به لوزان: فقط چند متر تا نقطه پایان باقی مانده است/ گمانه‌زنی‌ها درباره صدور بیانیه مشترک/ رایزنی ظریف و موگرینی/ نشست ظریف و کری/ تفاهم کلی ایران و 1+5 به دست آمد/ ظریف: بر اساس راه‌حل‌ها، کلیه تحریم‌ها پایان می‌یابد/ اوباما: توافق با ایران "تاریخی" بود.

14 فروردین: استقبال گسترده کشورها و شخصیت‌های سیاسی دنیا از تفاهم سیاسی ایران و 1+5/ فابیوس: هنوز درباره چگونگی و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها علیه ایران تصمیمی گرفته نشده است/ روحانی: چنین روزی در خاطره تاریخی ملت ایران خواهد ماند/

20 فروردین: رونمایی اولین مجتمع سوخت مجازی نیروگاه بوشهر/ عراقچی: مذاکرات بعدی در سطح معاونان برگزار می‌شود/ متن نگارش شده در وین مبنای نگارش متن توافق جامع است/ اولین سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکرات و تفاهم لوزان/ آیت‌الله خامنه‌ای: من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صددرصد حمایت می‌کنم/ توافق نکردن بهتر از توافق بد است/ روحانی: هیچ توافقی را امضا نمی‌کنیم مگر آن‌که در همان روز تمام تحریم‌ها لغو شود.

26 فروردین: مذاکرات یک روزه ایران و آژانس در ادامه مذاکرات برای حل و فصل دو موضوع باقی مانده از مرحله سوم همکاری‌ها در چارچوب مطالعات ادعایی

1 اردیبهشت: جدل‌ها هم‌چنان پس از انتشار فکت شیت آمریکایی برای انتشار فکت‌شیت ایرانی ادامه دارد/ با وجود تقاضاهای بسیار به ویژه از سوی منتقدان و دلواپسان مقامات دولتی فکت‌شیت ایرانی را منتشر نکردند.

2 اردیبهشت: اولین دور مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 و مذاکرات دوجانبه معاونان ظریف و کری پس از تفاهم لوزان در وین/ آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای با مذاکرات سیاسی و فنی در دو سطح معاونان و کارشناسان

8 اردیبهشت: شام کاری و دیدار دو جانبه ظریف با موگرینی در نیویورک درباره مذاکرات هسته‌ای/ وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی در نیویورک دیدار کردند. این دیدار برای اولین بار در این سطح در محل اقامت نماینده ایران در سازمان ملل انجام شد/ دیدار ظریف و آمانو در نیویورک/ ظریف: آغاز تمام وقت نگارش متن توافق از چهارشنبه

10 اردیبهشت: آغاز مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی در نیویورک با هدف نگارش متن توافق جامع هسته‌ای

12 اردیبهشت: تحولات در پایتخت‌های کشورهای ایران و 1+5 به ویژه تهران و واشنگتن برای ایجاد مانع بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای ادامه دارد/ اوباما مشروط کردن توافق هسته‌ای را وتو می‌کند/تلاش کنگره برای ارایه طرحی برای نظارت بر توافق هسته‌ای/ تلاش مجلس شورای اسلامی ایران برای تهیه طرح دو فوریتی نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای

18 اردیبهشت: سنا «نظارت بر توافق هسته‌ای» را تصویب کرد/ رییس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ایران: اگر آمریکایی‌ها به خواسته ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها هم‌زمان با انجام توافق عمل نکنند مجلس ایران طرح الزام دولت به تداوم کلیه فعالیت‌های هسته‌ای را به جریان خواهد انداخت.

19 اردیبهشت: بعیدی‌نژاد: 9 روز مذاکرات در سطح معاونان و 11 روز در سطح کارشناسان به موازات در نیویورک انجام گرفت و در مجموع حدود 200 ساعت مذاکره انجام شد.

20 اردیبهشت: صالحی: طرف مقابل دبه در می‌آورد.

21 اردیبهشت: علی‌اکبر صالحی دچار عارضه جسمانی شد و به بیمارستان انتقال و پس از معاینه و تشخیص پزشکان تحت عمل جراحی قرار گرفت/ طبق اعلام معاون ارزی بانک مرکزی ایران و در نتیجه تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در سوم آذرماه سال 1393 و تعیین مهلت تا تیرماه امسال، توافقاتی برای آزادسازی بخش دیگری از درآمدهای نفتی بلوکه شده کشورمان انجام شد که بر این اساس 4.9 میلیارد دلار در این هفت ماه (هر ماه 700 میلیون دلار) در اختیار ایران قرار گرفت.

22 اردیبهشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه و کارشناسان در وین

24 اردیبهشت: دیدار عراقچی با یوکیا آمانو در وین در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در سطح معاونان

30 اردیبهشت: چهارمین دور مذاکرات معاونان وزیر خارجه ایران و 1+5 برای نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای/ عراقچی: پیشرفت در نگارش متن توافق بسیار کند است.

2 خرداد: اوباما طرح نظارت بر توافق هسته‌ای را امضا کرد.

6 خرداد: دیدار معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در وین

9 خرداد: دومین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در هتل اینترکنتیننتال ژنو پس از تفاهم لوزان که در بخشی خصوصی و در بخشی دیگر سه جانبه و با حضور نماینده 1+5 و اتحادیه اروپا برگزار شد/ این دور از گفت‌وگوها در دو نوبت صبح و عصر انجام شد/ اعلام ورود ارنست مونیز به مذاکرات هسته‌ای از سوی آمریکا/ موضوعات مورد بحث بر مصاحبه با دانشمندان ایرانی، بازرسی‌ها از فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران، پروتکل الحاقی، چگونگی و جدول زمانی لغو تحریم‌ها و PMD است/ ارزیابی مثبت کری از نتایج گفت‌وگو با ظریف در ژنو/ ظریف: سه چهار هفته آینده تمام وقت کار کنیم.

11 خرداد: پای جان کری شکست

14 خرداد: دیدار وزیران خارجه ایران، روسیه و چین و معاونانشان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «امنیت و ثبات در منطقه شانگهای» درباره مذاکرات هسته ای در مسکو/ آغاز ششمین دور مذاکرات سیاسی و کارشناسی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در وین/ آغاز گمانه‌زنی‌های درباره تمدید مذاکرات بیشتر از 10 تیرماه (پایان مهلت چهارماهه‌ نخست از مهلت هفت ماهه)

16 خرداد: ادامه رایزنی‌ها و مذاکرات در سطح کارشناسی در وین/ پیشرفت در مذاکرات کند است/ تاکید ایران بر بسته شدن پرونده موضوعات گذشته در چارچوب برجام

19 خرداد: آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5

22 خرداد: برگزاری نشست عمومی در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5/ تمایل جدی طرف ها برای تسریع در مذاکرات

24 خرداد: پایان هفتمین دور مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5

27 خرداد: دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شد/ عقب‌نشینی آمریکا از ابعاد نظامی احتمالی هسته‌ای پس از 10 سال/ مذاکرات سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا/ آمانو: نیازی به تضمین برنامه هسته‌ای گذشته ایران پیش از 30 ژوئن نیست

31 خرداد: ادامه مذاکرات هسته‌ای با گفت‌وگوهای عراقچی، روانچی، شرمن و اشمید در وین

1 تیر: وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در لوکزامبورگ دیدار کردند/ دیدار ظریف و موگرینی

2 تیر: طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد

6 تیر: ظریف و کری برای دو بار در روز نخست آخرین دور از مذاکرات در وین دیدار کردند/ فابیوس و ظریف دیدار کردند/ آمانو به مذاکرات پیوست

7 تیر: سومین دیدار ظریف و کری با حضور هلگا اشمید/موگرینی، اشتاین مایر، لاوروف، معاون وزیر خارجه چین و هاموند به مذاکرات پیوستند

8 تیر: نشست معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 /بازگشت موقت و غیرمنتظره ظریف به تهران/ خروج برخی از وزیران خارجه 1+5 از وین

9 تیر: دیدار ظریف و آمانو/ اروپا تعلیق تحریم‌های ایران را 7 روز دیگر تمدید کرد/ دیدار کری و لاوروف/مذاکرات تا 16 تیر (7 جولای) تمدید شد/ تهدید اوباما به خروج از مذاکرات هسته‌ای اوباما اعلام کرد که "همه راه‌های دستیابی به سلاح هسته‌ای را از بین ببرد و قابل راستی‌آزمایی باشد"/ دیدار ظریف و اشتاین مایر/ ظریف به وین بازگشت/ علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، حسین فریدون دستیار ارشد رییس جمهوری و تعدادی دیگر از مقامات ایرانی به مذاکرات پیوستند/ مذاکرات ظریف و کری با حضور معاونان و اشمید/ دیدار ظریف و لاوروف

11 تیر: ظریف و دیپلماسی عمومی بالکنی/ پس از یک هفته سکوت در مذاکرات ظریف در بالکن کوبورگ از رو به جلو بودن مذاکرات خبر داد/ دیدار ظریف و اشتاین مایر/ وزیر خارجه چین به مذاکرات پیوست/ دیدار ظریف با موگرینی و همتای چینی اش/ ظریف و کری برای هفتمین بار دیدار کردند/ مونیز و صالحی دو جانبه گفت وگو کردند/ فابیوس مجددا وین را به مقصد پاریس ترک کرد/ سفر غیرمنتظره آمانو به تهران و دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی

12 تیر: دیدار ظریف و همتای اتریشی‌اش/ ایران و آژانس بر سر مسایل فنی به درک مشترک رسیدند/ ایران برای همکاری بر سر موضوع ابعاد احتمالی نظامی با آژانس اعلام آمادگی کرد/ هشتمین دیدار ظریف و کری/ دیدار مجدد صالحی و مونیز/ معاونان وزیران خارجه ایران، آمریکا و رییس اتحادیه اروپا در یکی از طولانی ترین مذاکرات خود به مدت شش ساعت گفت وگو کردند/ نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور به مذاکرات پیوست

13 تیر: میهمانی وزیر امور خارجه اتریش برای خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های ایرانی و بین المللی با توجه به طولانی شدن زمان مذاکرات/ رسانه‌های آمریکایی آسوشیتدپرس و سی ان ان از دستیابی توافق اولیه برای برداشته شدن تحریم‌ها خبر دادند/ دیدار ظریف و کری با حضور معاونان/ گفت‌وگوهای جداگانه معاونان و مونیز و صالحی ادامه دارد/ ظریف و آمانو دیدار کردند/ نهاوندیان وین را ترک کرد

14 تیر: وزیران خارجه ایران و آمریکا دو بار در این روز دیدار و گفت‌وگو کردند/ کری: هیچ وقت تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم/ ضرب‌الاجل همان 7 جولای است /رسانه‌های روس از پیشرفت چشمگیر ایران و آمریکا در مسایل خبر دادند/ ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعدادی دیگر از کارشناسان برای گفت وگو بر سر چگونگی حل مسایل باقی مانده راهی تهران ‌شدند/ سومین دیدار کری و ظریف در 14 تیرماه/وزیران خارجه سه کشور اروپایی، سرگئی لارووف و فدریکا موگرینی به وین بازگشتند/ شرکت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در مراسم شب احیا در وین

15 تیر: مذاکرات با محوریت وزیران خارجه ادامه یافت/ اولین دور مذاکرات وزیران خارجه هشت کشور برگزار شد/ دومین دور مذاکرات وزیران خارجه در ساعات پایانی دوشنبه 15 تیر برگزار شد/ رایزنی ظریف و موگرینی

16 تیر: ادامه نشست‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا/ برگزاری نشست وزیران خارجه 1+5 برای هماهنگی‌های داخلی بر سر توافق/ مذاکرات بار دیگر تمدید شد/ لاوروف: 10 مورد باقی مانده است/ فابیوس و لاوروف وین را مجددا ترک کردند/ دیدار ظریف و وانگ‌یی/ موگرینی در وین می‌ماند/ اشتاین مایر سفرش به کوبا را لغو کرد

17 تیر:‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت‌های جدیدی پس از سفر هیات آژانس به ایران خبر داد/ نشست‌های جداگانه معاونان، کارشناسان و وزیران انرژی ایران و آمریکا ادامه دارد/ انتشار خبر مجادله موگرینی و ظریف در آخرین نشست عمومی وزیران خارجه/ ظریف: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید!/ هوای وین خنک و بارانی شد/ دیدار مجدد ظریف و موگرینی/ وزیر خارجه آلمان به وین بازگشت/ احتمال‌ ادامه مذاکرات تا یک هفته دیگر

18 تیر: ادامه مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و اشمید/ دیدار ظریف و اشتاین مایر/روس‌ها از احتمال دستیابی به توافق طی چند ساعت خبر می‌دهند/ ظریف و کری دیدار کردند/ تماس ویدیویی اوباما با تیم مذاکره‌کننده‌اش در وین/ گفت‌وگوی تلفنی کری و لاوروف/ دیدار ظریف و هاموند/ نشست هماهنگی وزیران خارجه 1+5/ توییت ظریف قبل از کنفرانس خبری جان کری:‌ نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید/ کری در سومین کنفرانس خبری‌اش در وین: به پیشرفت‌های واقعی رسیده‌ایم و شتابزده عمل نمی‌کنیم/ دومین دیدار ظریف و کری در روز 18 تیر/ ظریف در مقاله‌ای در فایننشال تایمز: توافق هسته‌ای؛ انتخابی بین همکاری و تنش/ مذاکرات در سطح معاونان در ساعات طولانی ادامه دارد/ مذاکره فنی صالحی و مونیز/ دیدارهای جداگانه کری با همتایان آلمانی و فرانسوی‌اش/ وزیران خارجه ۱+5 دیدار کردند/ روز پایانی مذاکرات فنی/ تخت‌روانچی برای شرکت در مراسم ختم مادرش به تهران بازگشت/ اشتاین مایر وین را ترک کرد

19 تیر: مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 ادامه دارد/ از سرگیری مذاکرات ظریف و کری/ پیشرفت 90 درصدی ضمیمه فنی/ مونیز به پرتغال رفت/ هاموند: می‌توانیم در 12 ساعت آینده برخی مسایل باقی‌مانده را حل کنیم/ ظریف و اشتاین مایر دیدار کردند/ تمدید 3 روز دیگر لغو تحریم‌های ایران از سوی اتحادیه اروپا/ پوتین خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن شد/ تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای تا 22 تیرماه/ برای حضور در مذاکرات هسته‌ای/ جان کری رکورد اقامتش در خارج از آمریکا در چارچوب سفرهای کاری یک وزیر خارجه شکست/ کاخ سفید: تاکنون تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم/ کری: برخی از اختلافات حل شد

20 تیر: ادامه مذاکرات با دیدار ظریف و کری با حضور معاونانشان/ دومین دور مذاکرات ظریف و کری در 20 تیرماه در ساعات پایانی روز/ رسانه‌های غربی از رسیدن به لحظه توافق نهایی خبر می‌دهند/ آلمان: مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است/ ارزیابی مثبت کری از آخرین دیدارش با ظریف/ تیک تاک ساعت در کوبورگ/ پایان مذاکرات معاونان ظریف و موگرینی/ پاک کردن پرانتزهای متن/ فابیوس به وین بازگشت

21 تیر: نشست 1+5 با حضور موگرینی/ موگرینی: ساعات سرنوشت ساز فرارسید/ وزیر خارجه چین به مذاکرات پیوست

22 تیر: دیدار وزیران خارجه 1+5 و موگرینی بدون هاموند/ اولاند: حصول توافق نزدیک است/ خبرگزاری فرانسه: پایان مذاکرات هسته‌ای بسیار نزدیک است/ لاوروف بر خلاف برنامه قبلی‌اش در وین ماند/ دیدار وزیران خارجه روسیه و آمریکا با حضور موگرینی/ کار معاونان و کارشناسان بر روی تکمیل متن نهایی ادامه دارد/ وزیران خارجه ایران و آمریکا و موگرینی برای دومین بار در روز 23 تیر دیدار کردند/ نشست ظریف با وزیران خارجه آمریکا، آلمان و انگلیس/ نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 / اعلام نتیجه نهایی مذاکرات به روز سه‌شنبه 23 تیر موکول شد

23 تیر: نشست 1+5 با حضور موگرینی/ توافق آمانو و صالحی بر سر یک نقشه راه/ کری: به توافق خوبی دست یافته‌ایم/ نخست وزیر توافق میان ایران و 1+5 را تاریخی خواند/ تمدید توافق ژنو تا اجرایی شدن برجام/ پوتین: جهان با توافق هسته‌ای یک نفس راحت بکشد/ ظریف: توافق سقف نیست، بلکه یک پایه محکم است/ غیبت عجیب لاوروف در عکس یادگاری نهایی وزیران خارجه ایران و 1+5/ قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی درباره توافق بر سر برجام/ نشست عمومی ایران و 1+5 برگزار شد/ عکس یادگاری وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه موگرینی، مونیز و صالحی/ اوباما: هر اقدام کنگره در ممانعت از اجرای توافق را وتو می‌کنم/ وزیر جنگ اسرائیل: ایران پیروزمندانه از مذاکرات خارج شد

24 تیر: ظریف برای زیارت امام رضا (ع) به همراه تیم مذاکره‌کننده و هیات رسانه‌ای همراه وی در راه بازگشت به تهران به مشهد رفت/ ظریف در میان استقبال تعدادی از مردم به تهران بازگشت/ ظریف: شورای امنیت طی یک هفته برجام و برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت خواهد شناخت/ تقدیر روسای قوای مقننه و قضاییه از ظریف و هیات مذاکره‌کننده/ اوباما با نتانیاهو درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 تلفنی گفت‌وگو کرد

25 تیر: توسط وزارت خارجه منتشر شد؛ ضمایم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)

29 تیر: موگرینی: توافق هسته‌ای با ایران الگویی برای حل سایر بحران‌هاست/ ارزیابی مثبت وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان از تاثیر توافق هسته‌ای بر منطقه/ قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران به‌ اتفاق آرا تصویب شد/ اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را تأیید کرد

30 تیر: حضور ظریف و صالحی برای اولین بار پس از توافق هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی و توضیح درباره برجام/ ظریف متن برجام را به لاریجانی تقدیم کرد/ تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای در مجلس/ انتقاد دلواپسان و منتقدان به برجام/ بازار داغ مخالفان و منتقدان توافق هسته‌ای در دو سوی اصلی کارزار هسته‌ای؛ گزارش جان کری و وندی شرمن به کنگره/ انتقاد اوباما از مخالفان توافق هسته‌ای

15 مرداد: یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه غیرعلنی دو ساعته کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره برجام صحبت کرد/ بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و انرژی مجلس/ در آمریکا بر تعداد موافقان با برجام در بین دموکرات‌ها از برجام افزوده می‌شود

17 مرداد: دموکرات‌های آمریکا اعلام کردند رای کافی برای تضمین تایید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در کنگره را در اختیار دارند

24 مرداد: عراقچی در پاسخ به تلاش برخی نمایندگان برای رای گیری درباره برجام در مجلس: تصویب برجام در مجلس با اصل توازن و تناظر در تعهدات طرفین، تنازع دارد

25 مرداد: تجمع حدود 100 دلواپس هسته‌ای در مقابل مجلس/ درخواست 201 نماینده برای ارائه برجام به صورت لایحه به مجلس

26 مرداد: گزارش آمانو به شورای حکام درباره قطعنامه 2231 منتشر شد/ صالحی: برجام معاهده و کنوانسیون نیست که به مجلس برود

28 مرداد: ترکیب نهایی پانزده نفره کمیسیون ویژه برجام با رای 225 نماینده در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مشخص شد

3 شهریور: آمانو در افتتاحیه نشست شورای حکام اعلام کرد که برای اجرای برجام سالانه 9.2 میلیون یورو نیاز داریم/ بررسی برجام در کمسیون ویژه مجلس با حضور مقامات و مسئولان مذاکره‌کننده ادامه دارد

4 شهریور: در سفر صالحی به پکن؛ ایران و چین ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای را بررسی کردند

6 شهریور: وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش فصلی جدید آژانس درباره ایران: پارچین یک سایت نظامی است، نه هسته‌ای/ تعداد سناتورهای حامی توافق هسته‌ای به 30 رسید/ نزدیک شدن دموکرات‌ها به "رای حیاتی" برای دفاع از حق وتوی اوباما/ احتمال استفاده از قاعده "فیلی‌باستر" از سوی موافقان توافق هسته‌ای در مجلس آمریکا در آخرین تلاش خود برای عبور از کنگره و رای مخالف جمهوری‌خواهان

10 شهریور: حضور سعید جلیلی و برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده پیشین در کمیسیون ویژه برجام مجلس/ با اعلام حمایت سی و چهارمین سناتور از برجام اوباما آرای کافی برای اجرای برجام را دریافت کرد

12 شهریور: تاکید رهبر انقلاب بر کنار گذاشته نشدن مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع برجام

16 شهریور: حضور دوباره سعید جلیلی در کمیسیون ویژه برجام و در ادامه بررسی برجام

17شهریور: حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون ویژه برجام/ پخش نشست‌ مسئولان سابق و فعلی هسته‌ای در کمیسون ویژه برجام از تلویزیون

19 شهریور: ایران خواستار لغو تمامی قطعنامه‌های شورای حکام درباره ایران شد/ شکست جمهوری‌خواهان در مجلس سنا برای مخالفت با برجام/ اوباما: رای سنا درباره توافق هسته‌ای یک پیروزی دیپلماسی است/رهبران سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان ضمن دفاع از توافق هسته‌ای از کنگره آمریکا خواستند تا از این توافق حمایت کند

22 شهریور: حضور جلیلی و ظریف در نوبت صبح و عصر کمیسیون برجام

23 شهریور: دیدار رییس سازمان انرژی اتمی با مدیرکل آژانس/ نشست سه جانبه مقامات هسته‌ای ایران، چین و آمریکا درباره برجام در وین/ اعضای کمیسیون ویژه برجام از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید کردند/ سفر 12 کارشناس آژانس به ایران و مذاکرات فنی و کارشناسی درباره چگونگی اجرای برجام

24 شهریور: بررسی ابعاد اقتصادی برجام با حضور تیم اقتصادی دولت در کمیسیون ویژه برجام/ پایان بررسی برجام در کنگره/ ادامه مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس در چارچوب نقشه راه

26 شهریور: سناتورهای دموکرات آمریکا برای بار سوم مانع تصویب قطعنامه رد توافق هسته‌ای ایران شدند و راه را برای اجرایی شدن این توافق هموار کردند

28 شهریور: بررسی ابعاد حقوقی توافق هسته‌ای در کمیسیون برجام

29 شهریور: سفر آمانو به تهران و دیدار با مقامات ایرانی/ بازدید آمانو و معاونش از سایت پارچین و حضور در نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس/ آژانس از سایت پارچین نمونه‌برداری کرد

31 شهریور: تشکیل ستاد پیگیری برجام در وزارت خارجه به ریاست سید عباس عراقچی

2 مهر: دیدار ظریف با موگرینی و کری در نیویورک درباره برجام/ اعلام حمایت پاپ از برجام/ برگزاری نشست کارشناسی ایران و 1+5 درباره برجام در نیویورک

7 مهر: اولین نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از برجام در نیویورک به ریاست فدریکا موگرینی/ برای اولین بار در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی یک وزیر خارجه ایران با رییس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دست داد

10 مهر: دومین دیدار ظریف و کری در نیویورک در برجام/توصیه آیت‌الله مکارم به مجلسی‌ها؛ مردم نگرانند، برجام بیش از این معطل نماند/ هشدار احمد توکلی نسبت به مضرات به سرانجام نرسیدن برجام

12 مهر: نمایندگان مجلس با طرح یک فوریت اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام موافقت کردند

19 مهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را به تصویب رساندند/ روز سخت مجلس و دستگاه دیپلماسی/ تهدید صالحی و ظریف به مرگ و دفن در راکتور اراک

21 مهر: جزییات طرح برجام در مجلس تصویب شد

23 مهر: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شد

25 مهر: دیدار هیات اتحادیه اروپا به سرپرستی هلگا اشمید با معاونان وزیر خارجه در چارچوب برجام

26 مهر: اوباما دستور لغو تحریم‌های ایران را صادر کرد

27 مهر: اولین نشست کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 در چارچوب برجام در وین در دو سطح معاونان وزیران خارجه و کارشناسان

28 مهر: صالحی از پایان طراحی مفهومی راکتور اراک خبر داد/ نامه رهبری به رییس‌جمهور در تایید برجام و دستورات مهم ایشان درباره رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور در اجرای برجام

5 آبان: بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره جزییات رفع تحریم‌های ایران

7 آبان: وزیران خارجه ایران و آمریکا با هدف تبادل آخرین اقدامات و تحولات در چارچوب اجرای برجام در حاشیه نشست وین درباره سوریه دیدار کردند/ مذاکرات دور روزه کارشناسی و فنی ایران و 1+5 در حاشیه نشست وین درباره سوریه برگزار شد/ ایران با دستور رییس جمهور اجرای برجام را در بخش‌های فنی هسته‌ای منهای اراک و تبدیل سوخت آغاز کرد

17 آبان: جمع‌ آوری سانتریفیوژهای غیرفعال آغاز شد

23 آبان: وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست بین‌المللی وین 3 درباره سوریه درباره برجام دیدار کردند/ نشست ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا برای رفع تحریم‌ها در ژنو

28 آبان: سند بازطراحی راکتور اراک توسط 1+5 و موگرینی با تاخیر امضا شد

3 آذر: مذاکرات کارشناسی ایران و آژانس در وین/ دیدار عراقچی با استفان مال هماهنگ کننده ارشد آمریکا در وین/ رایزنی عراقچی و آمانو درباره ابعاد نظامی احتمالی

11 آذر: گزارش آژانس درباره "پی‌ام‌دی" منتشر شد/ پرونده مسایل گذشته و حال ایران بسته شد

16 آذر: دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 درباره برجام در وین

18 آذر: گفت‌وگوی ظریف با همتای چینی‌اش درباره بازطراحی "اراک" در حاشیه اجلاس قلب آسیا در پاکستان

23 آذر: عراقچی در کمیسیون امنیت از امضاء توافق بازطراحی رآکتور اراک با چین برای مدرنیزه کردن آن خبر داد

24 آذر: نشست ویژه شورای حکام درباره PMD/ ایران کیک زرد را در ازای ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌اش از روسیه دریافت کرد/ آمانو: اسناد معتبری مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به دست نیاورده‌ایم/ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: تمام قطعنامه‌های پیشین علیه ایران لغو می‌شوند

27 آذر: نامه‌ جان کری به کمیته روابط خارجی سنا؛ ایران اقدامی برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام نداده است

29 آذر: باراک اوباما محدودیت‌ صدور ویزای آمریکا برای شهروندان 38 کشور را امضا کرد/ کری در نامه‌ای به ظریف: قانون جدید ویزا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد نمی‌کند/ نگرانی تهران از قانون جدید ویزا و تناقض آن با برجام

7 دی: تکمیل روند تبادل سوخت میان ایران و روسیه/ بیش از 200 تن کیک زرد به ایران منتقل شد

17 دی: تماس تلفنی جان کری با محمد جواد ظریف و اعلام اجرای برجام به طور عملی طی روزهای آتی/ آغاز نشست کارشناسی ایران و گروه 1+5 در راستای بررسی چگونگی اجرای برجام در ژنو

25 دی: تفویض اختیار اوباما به کری برای انجام مقدمات لغو تحریم‌های ایران

26 دی: حضور موگرینی، ظریف و کری در وین برای اعلام برجام/ دیگر وزیران خارجه 1+5 در این مراسم حضور نیافتند/ ظریف و موگرینی در وین دیدار کردند/ ظریف و کری در دو نوبت با یکدیگر دیدار کردند/ اعلام تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی در روز اجرای برجام/ آژانس بین‌آلمللی انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران برای آغاز برجام را در گزارشی تایید کرد/ ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک اعلام اجرای برجام تاکید کردند؛ این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است

27 دی: لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران/ باراک اوباما، رییس جمهور امریکا با صدور فرمان‌های اجرایی 13574، 13590، 13622 و 13645 در رابطه با تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد/ استقبال وزیران خارجه 1+5 از اجرای برجام/ حسن روحانی: از گردنۀ خطرناک در اقتصاد عبور کردیم

28 دی: یک روز بعد از اجرایی شدن برجام، آمانو در سفر یک روزه به تهران با روحانی، صالحی دیدار کرد / گفت وگوی آمانو با مقامات ایرانی برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

3 بهمن: امضای یادداشت تفاهم همکاری هسته‌ای میان ایران و چین به ویژه در رابطه با مدرن‌سازی راکتور اراک

19 بهمن: با حضور رییس‌جمهور از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و افتخارآفرینان برجام تجلیل شد

24 بهمن: اولین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا بعد از اجرایی شدن برجام در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ

7 اسفند: اولین گزارش آژانس درباره اجرای برجام

18 اسفند: عراقچی: برخی کشورها زیر بار بازگرداندن سریع پول‌های ایران نمی‌روند/ مشکلات بر سر راه گشایش سوئیفت

26 اسفند: بعیدی‌نژاد: تمامی بانک‌های ایرانی ثبت‌نام کرده در سوئیفت به علاوه چهار بانک جدید به شبکه سوئیفت وصل شدند.

۱۳۹۵/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...