نسخه چاپی

اعتیاد؛ یكی از دلایل اصلی خشونت خانگی

یك جامعه‌شناس با اشاره به عوامل موثر بر اعمال خشونت خانگی علیه زنان و كودكان، گفت: یكی از دلایل اصلی اعمال این نوع خشونت اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر است.

به گزارش نما به نقل از دانشجو، امیرمحمود حریرچی جامعه‌شناس گفت‌: خشونت‌ خانگی شامل خشونت فیزیکی، روانی، در مواردی مالی و جنسی است. این نوع خشونت‌ها در همه کشورها و همواره رخ داده است اما طی سالهای اخیر به دلایلی مانند افزایش آگاهی مردم، بیشتر گزارش و ثبت می‌شود.



وی با اشاره به رابطه مصرف مواد مخدر و خشونت خانگی اظهار کرد‌: متاسفانه سوء مصرف مواد مخدر در ایران سیر صعودی دارد و به دلیل اینکه مواد مخدر صنعتی موجب توهم و ایجاد حالات ضد عاطفی در افراد می‌شود بنابراین در افزایش میزان خشونت خانگی نقش دارند.



این جامعه‌شناس یکی دیگر از علل خشونت خانگی را مسایل ناموسی بیان کرد و افزود: این مورد جنبه فرهنگی دارد و ممکن است مردی به علت سوءتفاهم در زمینه مسایل ناموسی و ناتوانی در رفع این مشکل نسبت به زن و دختر خود خشونت نشان دهد.



وی با بیان اینکه در زمینه مهارت‌های حل مساله و شناخت نیازهای دختران ضعف آموزشی داریم، همچنین اظهار کرد: وقتی ازدواج جوانان مبتنی بر شناخت اولیه صحیح نباشد و خانواده و جامعه فرصت دستیابی به شناخت درست فراهم نکرده باشند، زمینه افزایش نارضایتی در زندگی مشترک و خشونت خانگی علیه زنان به وجود می‌آید.



وی درباره راه‌های پیشگیری از خشونت خانگی گفت: حمایت‌های قانونی و حقوقی لازم در این زمینه وجود ندارد. هنگامی که زوجین برای طلاق به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید در دفتر مشاوره و مددکاری نیز حضور یابند. این دفترها موظف هستند تا حد امکان بین زوجین سازش ایجاد کنند. سازش ممکن است در شرایطی رخ دهد که معضلات بنیادین بین زوجین حل نشده باشد. در نتیجه زمانی که زنی با همسر معتادش که دچار سوءظن نیز هست،سازش کند ممکن است با آسیب‌های جسمی و روحی شدیدتری برای طلاق مراجعه کند.



حریرچی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخورد با خشونت خانگی نیز در کشورمان بسیار ضعیف است.

۱۳۹۵/۲/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...