نسخه چاپی

جنگ سختی در پیش است

رای‌گیری برای استیضاح دیلما روسف

به رغم ابطال رای مربوط به طرح استیضاح رئیس جمهور برزیل در مجلس نمایندگان، سنای برزیل قول داده است این طرح را پیش ببرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، رنان کالیروس، رئیس مجلس سنا، تلاش والدیر مارانهائو، رئیس موقت مجلس نمایندگان، برای توقف فرآیند استیضاح را رد کرد.

مجلس نمایندگان برزیل روز ۱۷ آوریل به طرح استیضاح رای مثبت داده بود که امکان بررسی آن طرح در مجلس سنا را فراهم می کرد.

مارانهائو پیشتر گفت در جریان رای گیری ۱۷ آوریل بعضی مقررات نقض شده است. او گفت که اعضای مجلس نباید پیش از رای گیری موضع خود را علنا اعلام می کردند و کار رهبران حزب در هدایت رای اعضا نادرست بوده است.

او خواستار رای‌گیری تازه در مجلس نمایندگان شده است.

اما رئیس مجلس سنا تصمیم مارانهائو را غیرقانونی دانست.

سنای برزیل قرار است روز چهارشنبه در مورد شروع فرآیند استیضاح رای‌گیری کند. رئیس کمیته استیضاح سنا هم گفت که رای‌گیری طبق برنامه انجام خواهد شد.

به گزارش صدای آمریکا، اگر اکثریت سنا رای به استیضاح دهد، روسف از پست خود معلق خواهد شد. او متهم است برای پنهان کردن کسری بودجه فزاینده دولت حساب ها را دستکاری کرده است. او از تدابیر مالی خود به عنوان شیوه ای عادی در برزیل دفاع کرده است.



کالیروس در نطقی در سنا گفت که او دستور مارانهائو را نادیده می گیرد و رای گیری را ترتیب خواهد داد. او رئیس موقت مجلس نمایندگان را به "بازی با دموکراسی" متهم کرد.



مارانهائو، که در رای گیری روز ۱۷ آوریل با فرآیند استیضاح مخالف بود، هفته پیش جای ادواردو کونیا، رئیس مجلس نمایندگان را پس از تعلیق او گرفت.



کونیا، از منتقدان روسف، از عوامل پیش بردن طرح استیضاح علیه او بود.



روسف در واکنش به این خبر خواستار "احتیاط" شد و افزود که "جنگ سختی در پیش است."



دانیل گالاس، خبرنگار بی بی سی در امور اقتصادی آمریکای جنوبی، می گوید بعید است که ۳۶۷ عضو مجلس که به نفع فرآیند استیضاح رای دادند نظر خود را عوض کنند. بسیاری از آنها در روز رای گیری نطق های پرحرارت ایراد کردند.



روسف تلاش برای استیضاح خود را "تلاشی برای کودتا" توصیف کرده است.



او کونیا و میشل تمر، معاون رئيس جمهوری، را به "سرکردگی کودتا" متهم کرده است. اگر روسف از ریاست جمهوری معلق شود، تمر رئیس جمهور موقت خواهد شد.

روسف هفته پیش در مصاحبه ای با بی بی سی گفت که او یک "قربانی بی گناه" است و همچنان خواهد جنگید.

در پی تصمیم مارانهائو، واحد پول برزیل، بیش از ۴ درصد در برابر دلار افت کرد و شاخص بازار سهام این کشور هم بیش از ۳ درصد پایین آمد.

سرمایه‌گذاران از آنچه سیاست‌های مداخله جویانه روسف و حزب کارگر می دانند، انتقاد می کنند و پیش بینی می کنند سیاست های تمر برای بازارها بهتر باشد.

برزیل هم اکنون بدترین دوره رکود در ۲۵ سال اخیر را طی می کند و تورم در سال ۲۰۱۵ به حداکثر خود طی دوازده سال رسید.

میزان رضایت افکار عمومی از عملکرد روسف، اخیرا به شدت افت کرده و نظرسنجی ها حاکیست که بیشتر برزیلی ها از برکناری او حمایت می کنند.

۱۳۹۵/۲/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...