نسخه چاپی

مهم‌ترین عامل بیماری فوك مازندران

‌عضو گروه مركز درمانی و تحقیقاتی فوك مازندران گفت: ویروس "ریس تن پر" مهمترین عامل بیماری فوك مازندران بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا امیر صیاد شیرازی در پنل حفظ گونه‌های جانوری در حال انقراض سومین گردهمایی تشکل‎های دانشجویی زیست محیطی کشور، بیان کرد: مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک مازندران از سال 2008 فعالیت خود را برای حفظ این گونه آغاز کرده است.

وی ادامه داد: این پروژه به کمک مرکزی در هلند به طور اختصاصی روی فوک‌ها کار می‌کند و این مهم علاوه بر ایران در کشورهای کانادا، ترکیه، مولیتانی و روسیه آغاز شده است.

این فعال زیست محیطی اضافه کرد: 128 گونه پستاندار دریایی وجود دارد که فوک دریایی جزو آنهاست و در رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری با لکه‌های تیره و روشن هستند.

صیاد شیرازی گفت: در سه ماهه اول زندگی توله فوک‌ها سفید بوده و در شمال دریای خزر زندگی می‌کنند و بخاطر خز زیبایی که دارند توسط متخلفین شکار می‌شوند.

وی اضافه کرد: سن بلوغ این گونه در حال انقراض بین 5 تا 7 سال و وزنش 76 کیلوگرم و طولش 148 سانتی‌متر‌ و دوره بارداری آن 11 ماه است.

این کارشناس با بیان اینکه یک فوک بین 20 تا 25 دقیقه زیر آب می‌ماند، اظهار کرد: این جانور دید بسیار ضعیفی در بیرون از آب دارد و ساختار خاصی برای دیدن در زیر آب دارد.

وی با بیان اینکه عامل تهدید اکوسیستم در دریای مازندران انسان است، افزود: ویروس"ریس تن پر" مهمترین عامل بیماری فوک مازندران بوده و فعالیت‌های صنعتی، پساب کارخانجات و فعالیت‌های نفتی از دیگر عوامل تهدیدکننده این گونه است.

صیاد شیرازی گفت: گرم شدن کره زمین باعث کوچک‌تر شدن قلمرو و تشدید شیوع بیماری‌های عفونی برای فوک مازندران شده، چراکه این‌گونه برای تولید مثل نیازمند فضای یخ زده است.

وی ادامه داد: هم اکنون این موجود وضعیت خوبی ندارد و 5 کشور عنوان شده پروژه امداد و نجات این گونه را آغاز کرده‌اند،‌ البته گروه‌هایی برای فرا گرفتن آموزش‌های لازم به کشور هلند اعزام شدند و نهایتا تصمیم‌گیری شد که در بین 5 کشور ایران بهترین گزینه برای حفاظت از فوک مازندران است.

این فعال زیست محیطی گفت: برای حفاظت از فوک مازندران مرکز درمانی‌ را در"‌آشورا‌ده" راه‌اندازی کردیم که برای حفاظت از فوک تماما از کشور هلند الگوبرداری می‌کند.

۱۳۹۵/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...