نسخه چاپی

در "جشنواره كن" چه خبر است؟

مهم‌ترین جشنواره سینمایی جهان در حالی كار خود را آغاز كرد كه برای ما ایرانی‌ها این دوره از جشنواره احتمالا با یك اتفاق ویژه همراه خواهد شد.

به گزارش نما حضور اصغر فرهادی با فیلم تازه‌اش؛ «فروشنده» در این جشنواره توجه سینمای ایران را بیشتر از قبل معطوف کن ۲۰۱۶ خواهد کرد.
فرهادی پیش از این نیز با «گذشته» در این جشنواره حضور داشت که در نهایت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره به برنیس بژو برای این فیلم رسید. در این دوره همچنین تدابیر شدید امنیتی هم به‌دلیل وقایع تروریستی اخیر در پاریس اعمال خواهد شد و این دوره از جشنواره زیر سایه ترس از تروریسم جهانی برگزار خواهد شد.
فرش قرمز شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان از دیروز بار دیگر قدمگاه چهره‌های سرشناس دنیای هنر هفتم خواهد بود.
جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ در حالی از دیروز آغاز شد که امسال نیز میزبان بیش از ۳۰ هزار فعال حرفه‌ای عرصه سینما و بالغ بر ۴۵۰۰ عکاس و خبرنگار بین‌المللی از سراسر جهان است.
پوستری با الهام از ساخته ژان لوک گدار
پوستر امسال جشنواره کن که برگرفته از فیلم «تحقیر» اثر معروف ژان لوک گدار در سال ۱۹۶۳ است، مردی را در حال بالا رفتن از پله به سمت رویاهایش رو به دریای مدیترانه در پس‌زمینه‌ای طلایی رنگ به تصویر کشیده است. جشنواره فیلم کن در بیانیه‌ای به‌ مناسبت رونمایی از پوستر جشنواره کن ۲۰۱۶ اعلام کرد: «ژان لوک گدار با ساخت فیلم «تحقیر» قوانین پرده نقره‌ای را تغییر و نوعی جدید از سینما را بر اساس اسطوره‌شناسی ارائه داد. پوستر امسال جشنواره کن که در آستانه ۷۰ سالگی‌اش قرار دارد، ادای احترامی به تاریخ سینما و روش‌های بدیع خلق کردن و دیدن است.»سال گذشته پوستر جشنواره کن با تصویری از «اینگرید برگمن»، بازیگر مطرح سینمای جهان طراحی شده بود.
تدابیر شدید امنیتی در کن
با توجه به چند حمله تروریستی در پاریس و بروکسل، مسوولان برگزاری جشنواره فیلم کن امسال تدابیر امنیتی شدیدتری را برای برگزاری این رویداد سینمایی اتخاذ کردند تا در صورت وقوع هرگونه ناآرامی در طول برگزاری جشنواره آماده باشند. حتی یک مانور مقابله با تروریسم نیز چند هفته قبل از آغاز جشنواره با حضور ۲۰۰ نیروی داوطلب در مرکز شهر کن برگزار شد که در آن حمله فرضی تروریستی به کاخ جشنواره فیلم کن، زخمی شدن عده‌ای روی فرش قرمز و تسلط نیروهای نظامی و پزشکی فرانسه بر این وضعیت شبیه‌سازی شد. قرار است ۲۰۰ نیروی ویژه پلیس، تعداد قابل توجهی پلیس مخفی و ۵۰۰ دوربین مداربسته امنیت شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن را برقرار کنند.
چهره محبوب کن جشنواره را کلید زد
وودی آلن، کارگردان آمریکایی امسال برای دوازدهمین بار آثارش را به این رویداد سینمایی ‌آورد و برای سومین‌بار ساخته ‌وی به عنوان فیلم افتتاحیه روی پرده رفت تا او را رکورددار افتتاح کن بدانیم. فیلم «کافه سوسایتی» دیروز در سالن بزرگ لومیر کاخ جشنواره در مراسم افتتاحیه به روی پرده رفت. آلن پیش از این نیز در سال ۲۰۰۲ با فیلم «پایان هالیوودی» و در سال ۲۰۱۱ با فیلم «نیمه‌شب در پاریس» جشنواره کن را کلید زده بود. «کافه سوسایتی» که در آن جس آیزنبرگ و کریستین استوارت نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند در بخش غیررقابتی جشنواره کن حضور دارد و داستان آن درباره مردی است که در دهه ۱۹۳۰ با سودای کار در صنعت سینما وارد هالیوود می‌شود، اما درگیر عشق و دنیای کافه سوسایتی می‌شود.
کارگردان «مکس دیوانه» در راس هیات داوران
جورج میلر، کارگردان استرالیایی که امسال با فیلم «مکس دیوانه» جوایز سینمایی فراوانی کسب کرد، در راس هیات داوران شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن قرار گرفته است. میلر سال گذشته فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم کن رونمایی کرد، فیلمی که در ادامه سال ۲۰۱۵ مورد تحسین فراوان قرار گرفت و علاوه‌بر کسب ۶ جایزه اسکار به فروش ۳۷۵ میلیون دلاری دست یافت. این کارگردان استرالیایی دو بار نیز در جمع اعضای هیات داوران جشنواره کن حضور داشته که بار اول در سال ۱۹۸۸ به ریاست اتوره اسکولا جایزه نخل طلا به «پله فاتح» ساخته بیل آگست رسید و در سال ۱۹۹۹ که جایزه بهترین فیلم جشنواره با ریاست دیوید کراننبرگ به «روزتا» ساخته برادران داردن اعطا شد.
یک ایرانی در میان هیات داوران بخش رقابتی
امسال کتایون شهابی، پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در بخش خصوصی یکی از اعضای هیات داوران انتخاب برنده نخل طلاست تا سینمای ایران نماینده‌ای هم در جمع داوران بخش اصلی کن داشته باشد. آرنائود دسپلشین، کارگردان و نویسنده فرانسوی، کریستین دانست بازیگر آمریکایی، والری گولینو بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده از ایتالیا، مدس میکلسون بازیگر دانمارکی، لازلو نمس کارگردان برنده اسکار اهل مجارستان، ونسا پارادیس بازیگر و خواننده فرانسوی و دونالد شاترلند بازیگر کانادایی دیگر اعضای هیات داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن را تشکیل می‌دهند که امسال ریاست آن برعهده جورج میلر کارگردان استرالیایی است.
رقابت فرهادی با ۲۰ فیلم برای نخل طلا
فیلم «فروشنده» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی که به عنوان آخرین فیلم به بخش رقابتی جشنواره کن اضافه شد رقابت سختی با فیلم‌هایی از چهره‌های نامدار سینمای جهان چون کن لوچ، برادران داردن، پدرو آلمادورا، جیم جارموش، کریستین مونجیو، شون پن، نیکلاس وندینگ رفین و الیور آسایاس برای تصاحب نخل طلای بهترین فیلم خواهد داشت. فرهادی در سال ۲۰۱۳ با فیلم «گذشته» در بخش رقابتی کن حضور داشت که این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برای برنیس بژو به ارمغان آورد و جایزه کلیسای جهانی جشنواره را نیز از آن خود کرد. انتخاب فیلم «فروشنده» به عنوان بیست و یکمین فیلم بخش مسابقه نه تنها تعداد فیلم‌های آسیایی بخش اصلی را به عدد ۳ رساند، بلکه این فیلم تنها نماینده سینمای خاورمیانه در مهمترین جشنواره سینمایی جهان نیز خواهد بود. «BFG» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، «مانی مانستر» از جودی فاستر و «کافه سوسایتی» ساخته وودی آلن مهمترین فیلم‌های بخش غیررقابتی کن امسال هستند.
رابرت دنیرو میهمان ویژه کن
رابرت دنیرو بازیگر نامدار هالیوودی برای نمایش ویژه جدیدترین نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «دست‌های سنگی» به جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ می‌آید. فیلم «دست‌های سنگی» به کارگردانی جاناتان جاکوبیچ کارگردان اهل ونزوئلا اولین نمایش جهانی خود را در مراسمی ویژه و منحصربه‌فرد در سالن «گرند لومیر» کاخ اصلی جشنواره فیلم کن با حضور «رابرت دنیرو» در تاریخ ۱۶ مه ‌تجربه می‌کند. این بازیگر آمریکایی نقش اصلی دو فیلم برنده نخل طلای کن «راننده تاکسی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» (۱۹۷۶) و «ماموریت» ساخته رولند جافی (۱۹۸۶) را بر عهده داشته است و در سال ۲۰۱۱ ریاست هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن را بر عهده داشته است.
مسترکلاس ویلیام فردکین
پس از چهره‌های سرشناسی چون مارتین اسکورسیزی، نانی مورتی، وونگ کار وای، کوئنتین تارانتینو، مارکو بلوچیو، فیلیپ کافمن و ژاک اودیار، این‌بار نوبت به ویلیام فردکین، سازنده فیلم‌های به یاد ماندنی چون «جن‌گیر»، «ارتباط فرانسوی» و «جو قاتل» رسید تا برگزاری مسترکلاس سینما در جشنواره کن را برعهده گیرد. وی در ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی با فیلم‌های «ارتباط فرانسوی» (۱۹۷۱) و «جن‌گیر» (۱۹۷۳) نقش پررنگی در احیای سینمای آمریکا ایفا کرد و در سال ۱۹۷۲ برای «ارتباط فرانسوی» موفق به کسب جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین کارگردانی شد. مسترکلاس ویلیام فردکین روز چهارشنبه ۱۸ مه در سالن نمایش بونوئل کاخ جشنواره کن به میزبانی «مایکل سیمنت» منتقد معروف سینمایی برگزار می‌شود.
سفری در سینما در بخش کلاسیک کن
از مهم‌ترین رویدادهای امسال جشنواره کن در بخش کلاسیک، نمایش مستند «سفری در سینمای فرانسه» به کارگردانی برتران تاورنیه کارگردان نامدار فرانسوی است که با مدت زمان سه ساعت و ۱۵ دقیقه محصول سال ۲۰۱۶ میلادی است. جشنواره فیلم کن همچنان به سنت بازسازی و ترمیم فیلم‌های برنده نخل طلای قدیمی ادامه می‌دهد و امسال نیز قرار است نسخه ترمیم شده دو فیلم «پرندگان، زنبورهای عسل و ایتالیایی‌ها» به کارگردانی پیتروجرمی و همچنین فیلم «یک مرد و یک زن» ساخته کلود للوچ برندگان مشترک نخل طلای بهترین فیلم در سال ۱۹۶۶ را نمایش بگذارد. همچنین فیلم «واقعیت‌های مختلف» (۱۹۸۳) به کارگردانی ریموند دپاردون و «بیمارستان» ساخته فردریک وایزمن (۱۹۶۹) به عنوان ادای احترام به این دو سینماگر و هنرمند مهم در بخش کلاسیک جشنواره کن به روی پرده خواهد رفت.
آماده باش کامل در کن
وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که ۴۰۰ مامور امنیتی خصوصی به همراه صدها نیروی پلیس، وظیفه مقابله با حملات احتمالی تروریستی در جریان برگزاری جشنواره کن را برعهده دارند. به گزارش «ایسنا»، برنارد کازانوو در حالی از حضور روزانه متخصصان کشف بمب در جریان برگزاری جشنواره فیلم کن خبر داد که کشور فرانسه در حال آماده باش کامل در مقابل تهدیدات تروریستی قرار دارد. میهمان‌های جشنواره کن که همزمان با آغاز جشنواره کن به این شهر ساحلی در جنوب فرانسه می‌آیند باید پس از عبور از فرش قرمز و قبل از ورود به سالن اصلی کاخ جشنواره، کیف دستی‌های گران‌قیمت خود را برای بازرسی در اختیار ماموران امنیتی قرار دهند که شمار آنها امسال به ۴۰۰ نفر می‌رسد. همچنین صدها پلیس و واحدهای تخصصی نیز در شهر کن به حالت آماده باش هستند تا از میهمانان جشنواره در مقابل سارقان جواهرات و کیف‌قاپ‌ها محافظت کنند. شصت و نهمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز ‌شد که ۶ ماه از بمب‌گذاری گروه تروریستی داعش در پاریس و کشته شدن ۱۳۰ نفر گذشته است، اما کشور فرانسه همچنان در حالت اضطراری قرار دارد. وزیر کشور فرانسه در این باره توضیح داد: «باید به خاطر داشته باشیم که در حالی آماده آغاز جشنواره می‌شویم که خطر وقوع حملات تروریستی هیچ‌گاه به این میزان بالا نبوده و دشمن مصمم است در هر لحظه به ما حمله کند. باید در همه اوقات با هوشیاری فراوان با این تهدیدات مقابله کنیم».
کازانوو که دو روز پیش از تبدیل شدن کن به پایتخت سینمای جهان برای مدت دو هفته، از این شهر بازدید کرد اضافه کرد: «نیروهای امنیتی نیز در معرض خطر بالایی هستند. کن باید ماهیت جهانی این جشنواره سینمایی، توجهات فراوان به آن و تعداد قابل ملاحظه میهمانان سرشناس را در نظر بگیرد که باید از آنها محافظت شود و در عین حال فضای شاد و سرزنده جشنواره به‌عنوان عامل اساسی در موفقیت این رویداد سینمایی نیز حفظ شود». دیوید لیسنارد شهردار کن نیز گفته ۵۰۰ دوربین مداربسته در شهر تعبیه شده است تا کن تحت کنترل‌ترین شهر فرانسه باشد و همچنین اعلام کرد تدابیر شدید امنیتی موجب ایجاد اختلال در برگزاری رویدادهای گوناگون جشنواره نخواهد شد.

۱۳۹۵/۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...